تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۲۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محمود حسابی؛ معلمی ساده محصول اغراق تاریخی ایران

دکتر محمود حسابی از مشاهیر ایران به شمار می‌رود اما درحقیقت تعاریف از او بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، محصول اغراق درباره اوست. حسابی نه فیزیکدان بزرگی بود نه نابغه‌ای در حد فیزیکدانان متوسط. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی او را بررسی کرده است.

چهره ها/ محمود حسابی

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: علامه ذوالفنون، پدر علم نوین در ایران، همکار و شاگرد آلبرت آینشتین، بزرگترین فیزیکدان ایرانی، صاحب نظریه‌ای بدیع در فیزیک ذرات و ... این‌ها چند نمونه از القاب رنگارنگی است که به دکتر محمود حسابی داده شده است. در کتاب‌های درسی و اذهان عمومی او را همتراز با غول‌های تاریخ علم همچون اسحاق نیوتون و آلبرت آینشتین جلوه داده و اسطوره‌های اخلاقی و معنوی درباره زندگی او ساخته‌اند.

دکتر محمود حسابی یکی از چهره‌های نمادینی است که ایرانیان به واسطه آن می‌توانند به هوش و نبوغ ملی خود فخر کنند. البته در سال‌های اخیر چهره‌های نمادین دیگری مانند دکتر سمیعی «بزرگترین جراح مغز در کل جهان» نیز به ساحت فخر ایرانیان اضافه شده اما با این حال چهره دکتر حسابی هنوز کارکرد نمادین خود را حفظ کرده و این کارکرد توسط بنیاد حسابی و موزه دکتر حسابی که در آن چیز‌های جذابی مانند «جای پای تاتی گربه استاد!» نمایش داده می‌شوند، بازتولید می‌شود. گویا دکتر حسابی آنقدر اهمیت دارد که لزوما جا پای گربه ایشان نیز باید مردم ایران مهم باشد.

چهره ها/ محمود حسابی

سندی که در موزه دکتر حسابی با عنوان رد پای گربه استاد برای ثبت در تاریخ محافظت شده است!

اگر بخواهیم با صراحت و انصاف درباره این موضوع بیندیشیم ناگزیریم اعتراف کنیم که چهره‌هایی مانند پروفسور حسابی و سمیعی و ادعا‌های غلو آمیز درباره آن‌ها بیش از همه به سرخوردگی‌های تاریخی ما مرتبط است و ربط چندانی به واقعیت ندارد. ادعای «بهترین فیزیکدانان جهان» بودن دکتر حسابی به لحاظ جوهری مانند داستان‌هایی است که در دهه‌های شصت و هفتاد درباره بیژن مرتضوی نوازنده خواننده لس آنجلس نشین ساخته بودند که او را بهترین ویولونیست جهان می‌دانستند و نشان این درجه هم داشتن ویولون سفید رنگ او بود!

اسطوره سازی درباره دکتر محمود حسابی بیش از همه به ضرر خود چهره تاریخی اوست و دستاورد‌های عملی حسابی مانند تاسیس بسیاری از نهاد‌های علمی را مخدوش می‌کند.

خلاصه زندگینامه دکتر حسابی

به گزارش رویداد۲۴ محمود حسابی روز سوم اسفند ماه سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در تفرش زاده شد. پدرش سید عباس معزالدوله و مادرش گوهرشاد حسابی از خاندان اشراف بودند و او در محیطی اشرافی رشد کرد. پدربزرگش معزالسلطان از افراد با نفوذ دربار قاجار بود و این جایگاه اشرافی به پدرش نیز به ارث رسید.

محمود حسابی چهار پنج سال بیشتر نداشت که پدرش به عنوان نماینده کنسولی به شامات رفت و خانواده را نیز با خود برد. تحصیلات ابتدایی حسابی در بیروت و در مدرسه کشیش‌های فرانسوی بود. خاطراتی از او درباره این دوران توسط فرزندش گردآوری شده است. این خاطرات در کتابی به نام «استاد عشق» نقل شده که البته بسیار غلو آمیز و غیر قابل باور هستند.

طبق ادعای ایرج حسابی پدرش محمود حسابی به همراه برادر و مادر خود در خانه باغ بزرگی در بیروت مستقر شده‌اند و تعدادی خدم و حشم داشته‌اند. پدر دکتر حسابی به تهران باز می‌گردد و دوباره ازدواج می‌کند. همسر جدید او هم شرط می‌کند که باید زن و فرزندانت را در بیروت رها کنی تا بمیرند.

طبق خاطره داستان‌های نقل شده در کتاب استاد عشق پدر دکتر حسابی دو بار برای کشتن فرزندان و زن خود به بیروت می‌رود، ولی موفق نمی‌شود! و آن‌ها که بی خانمان شده بودند از ساختمان بزرگ سفارت به اتاق سرایدار سفارت نقل مکان می‌کنند. نهایتا محمود و برادرش با نهایت فقر و بدبختی بزرگ می‌شوند و برای خود کسی می‌شوند. به این ترتیب قصه عبرت آمیز مهندس ایرج حسابی با موفقیت به هپی اندینگ خود می‌رسد و از این ماجرا این برداشت به دست می‌آید که محمود حسابی بدون داشتن ارتباطات و نسب فامیلی اشرافی روی پای خودش ایستاده و تحصیلاتش را ادامه داده است. چنین روایتی از فرط ساده انگاری نوعی توهین به شعور مخاطب حساب می‌شود و با واقعیاتی که نزدیکان و آشنایان دکتر حسابی نقل می‌کردند، سازگار نیست.

اکثر کسانی که با دکتر حسابی معاشرت داشتند از خوی اشرافی او می‌گویند که نشانگر تربیت او در خانواده‌ای متمول بود. همچنین تحصیل در خارج از کشور در آن زمان برای ایرانیان عادی غیر ممکن بود و تنها خانواده‌های اشراف چنین توانی داشتند.

محمد قائد در کتاب دفترچه خاطرات و فراموشی می‌نویسد: «در عصری که خواندن روزنامه اطلاعات و سفر به باکو و تجربه‌ای قابل سفرنامه شدن به حساب می‌آمد، فاضل شدن مشکل بود چون امکان‌ها بسیار محدود و معیشت بسیار سخت بود اما برای کسانی که به اروپا رفت و آمد داشتند و در دایره قدرت و ثروت بودند، فاضل ماندن آسان بود چون رقابت بسیار کم بود.»

چهره ها/ محمود حسابی

در زندگینامه رسمی مرحوم حسابی از خود او نقل شده که در هفده سالگی لیسانس ادبیات گرفته‌، آنهم در حالی که به علت فقر دیرتر از سن معمول به مدرسه رفته‌ است. بعد که می‌بیند با لیسانس ادبیات نمی‌توان اقتصاد خانواده را تامین کرد، در عرض یک سال لیسانس بیولوژی می‌گیرد! و این مدرک نیز به کاری نمی‌آید و او به سراغ مهندسی ساختمان می‌رود و در عرض دو سال  لیسانس مهندسی هم کسب می‌کند و با این حال با وجود داشتن سه مدرک لیسانس کاری پیدا نمی‌کند و مجبور می‌شود به کار‌های سخت و طاقت‌فرسا در شرکتی راهسازی تن بدهد.

بین تمامی این ادعا‌ها چیزی که می‌توان آن را معتبر دانست این است که حسابی پس از تحصیل در زمینه مهندسی راه و ساختمان در بیروت به پاریس می‌رود و در آنجا مشغول تحصیل در زمینه مهندسی الکترونیک می‌شود. مدتی بعد به فیزیک علاقه پیدا می‌کنند و برای تحصیل در این رشته با فیزیکدانی غربی مشورت می‌کنند و او به دکتر حسابی می‌گوید که سن و سالش برای خواندن فیزیک بیش از حد بالاست. حسابی نهایتا مدرک خود را در زمینه فیزیک نظری زیر نظر فیزیکدانی نه چندان مشهور به نام امه کاتن کسب می‌کند و به ایران بازمی گردد.

بنیاد حسابی ادعا می‌کند دکتر حسابی پیش از تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک در رشته‌های پزشکی، ریاضیات، ستاره شناسی و نجوم نیز تحصیل کرده است. آنهم در حالی که برای تامین معیشت خانواده مجبور بودند سخت کار کنند و سخت بیمار و بی پول بوده‌اند.

شاید به همین علت یکی از القاب ساختگی او، علامه ذوالفنون است. این مدرک سازی‌ها و داستان سرایی‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که هیچ اثر پژوهشی از دکتر حسابی در زمینه‌های ذکر شده وجود ندارد بجز لغتنامه‌ای که طبعا به لیسانس ادبیات او مربوط می‌شود که درباره آن نکته‌های بسیاری وجود دارد.

قائد در بخشی از مقاله «به مردگان نمره انضباط بدهید و بگذارید استراحت کنند» درباره این ترفیعات و درجه دادن‌ها مثالی از دادن مرتبه علمی به احمد فردید می‌آورد و می‌نویسد: «وقتی می‌گویند (استاد پروفسور دکتر احمد فردید) آدم فکر می‌کند یا از سلسله مراتب آکادمیک اطلاع چندانی ندارند یا مدارج دانشگاهی را بیش از پیش به سخره گرفته‌اند. در حالی که انتشار مقالات علمی، چه از نوع جدی و چه رونویسی، برای طی مدارج آکادمیک ضروری است. مشکل بتوان به متوفایی که چیزی از او منتشر نشد -چون اساسا به نوشتن اعتقاد نداشت- مثل نقل و نبات درجه داد.»

اتفاقی که درباره فردید در فلسفه افتاد، در فیزیک و ریاضیات و نجوم و ادبیات و عمران و معماری درباره حسابی افتاد و او به استاد پروفسور دکتر محمود حسابی ملقب شد. در حالیکه نشانه‌ای از نظریه پردازی در هیچکدام از این رشته‌ها در دست نیست تا دکتر به لقب پروفسور نائل شود.

به گزارش رویداد۲۴ تلاش بنیاد حسابی برای علامه ساختن از ایشان به مدرک‌سازی ختم نمی‌شود. ایرج حسابی از زبان دکتر حسابی نقل می‌کنند پدرش در این مدت که بیمار بوده و کار می‌کرده و در چند رشته تحصیل می‌کرده ادعا کرده است که «در آن زمان من تقریبا تمام رمان‌ها را خواندم حتی رمان‌های پلیسی.»

اگر محمود حسابی به مدت ده سال روزانه سه رمان هم خوانده باشند، تمام رمان‌هایی که در دهه سی فقط در فرانسه و انگلستان منتشر شده را نیز نمی‌توانسته بخوانند. همچنین در کتاب استاد عشق ادعا می‌شود دکتر حسابی در این دوران که بیمار بوده و کار می‌کرده و در چند رشته تحصیل کرده و تمام رمان‌های جهان را می‌خوانده در چند رشته ورزشی هم وارد شده و در شنا مقام آورده است. چنین ادعا‌های چیزی بیش از غلو و بزرگنمایی است و به نوعی جنون دامن می‌زند.

بازگشت محمود حسابی به ایران

به گزارش رویداد۲۴ محمود حسابی پس از اخذ مدرکش با توجه به نفوذی که بین سیاسیون ایران داشت در سال ۱۳۰۶ به ایران بازگشت و در وزارت راه مشغول به کار شد. در آن دوره خدماتی هم انجام داد که تاسیس نهاد‌های علمی در کشور، مانند دارالمعلمین و دانشکده فنی دانشگاه تهران از آن جمله بود. کار‌هایی عملی دکتر حسابی در زمینه تاسیس مراکز علمی در ایران نقطه مثبت کارنامه اوست. البته واضح است که دانشگاه تهران توسط عیسی صدیق و رضا شاه پهلوی تاسیس شد، ولی طرفداران حسابی اصل تاسیس دانشگاه تهران را به او منسوب می‌کنند که یقینا نادرست است.

حسابی پس از بازگشت به ایران نفوذ زیادی در ساختار قدرت پیدا کرد و برای سه دوره سناتور انتصابی شاه در مجلس سنا شد و برای مدت کوتاهی به کابینه دکتر محمد مصدق وارد شد.

حسابی همچنین در دانشگاه در رشته فیزیک تدریس می‌کرد. بنیاد حسابی درباره او می‌گوید نظریه‌ای در علم فیزیک به نام او ثبت شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ نظریه‌ای در فیزیک ندارد و ادعای برخی مبنی بر وجود «نظریه ذرات ماده» کذب محض است و با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان فهمید که حسابی بین فیزیکدانان ایرانی نیز جزو مهم‌ترین‌ها نبود و هیچ مقاله معتبری از او وجود ندارد که مورد استناد دانشمندان باشد و درمجموعه تاریخ علم فیزیک [من جمله تاریخ فیزیک چند جلدی هاروارد] که حتی فیزیکدان‌های متوسط دنیا را نیز در آن معرفی کرده‌اند، نامی از او برده نشده است.

دکتر رضا منصوری فیزیکدان درباره نظریه علمی مدکتر حسابی می‌گوید: این چیزی که به عنوان« نظریه دکتر حسابی درباره ماده» مطرح شده، وجود خارجی ندارد و ادعای پسر اوست.

ایرج حسابی برنامه‌ای از فعالیت‌های پدر را اینگونه توضیح داده است: «برنامه روزمره ایشان در منزل به این صورت بود: ساعت ۷/۳۰ صرف صبحانه، ساعت ۹ کار روی لغات زبان فارسی، ساعت ۱۱ کار روی نظریه بی‌نهایت بودن ذرات، ساعت ۱۲/۳۰ صرف ناهار و استراحت، ساعت ۴ بعدازظهر مطالعه علمی و اخبار روز، ساعت ۸/۳۰ صرف شام، ساعت ۹/۳۰ خواندن مجلات خارجی و بالاخره آخر شب آموختن زبان آلمانی.»

طبق ادعای فرزند حسابی، نظریه ذرات ماده محصول کارهای روزانه استاد از ساعت ۱۱ تا ۱۲/۳۰ بوده است. شاید این زمان‌بندی و کار یکساعته برای ارائه نظریه را باید محصول ناآشنایی ایرج حسابی با نظریه‌های علمی دانست.

محمود حسابی پس از بازگشت به ایران در دانشگاه فیزیک درس می‌داد، ولی جزو استادان برجسته نبود. دکتر ضیا موحد که مهم‌ترین منطق‌دان ایرانی در قید حیات است، تا مقطع فوق لیسانس در زمینه فیزیک تحصیل کرده و در مقطع لیسانس شاگرد دکتر محمود حسابی بوده است. ضیا موحد در مصاحبه‌ای می‌گوید: «من دو درس اپتیک و نظریه الکترومغناطیس را در مقطع لیسانس با دکتر حسابی گذراندم. در آن زمان ایشان سناتور بودند و به همین دلیل رفت و آمد باشکوهی به دانشگاه داشتند و با ماشین و راننده شخصی می‌آمدند. در کلاس درس هم خودشان تدریس نمی‌کردند. دانشجویان را به صورت اتفاقی انتخاب می‌کردند تا بیایند و درس را توضیح دهند و خودشان نیز در این میان گاهی نظری می‌دادند. جزوه دکتر حسابی پر از غلط بود و ما از اول تا آخر ترم دائما باید کلنجار می‌رفتیم تا ببینیم این طرف معادله‌های جزوه با آن طرفش جور در می‌آید یا نه. او به هیچ وجه معلم خوبی نبود. دکتر خمسوی بسیار معلم و فیزیکدان بهتری نسبت به ایشان بودند.»

در همان زمان کسانی مانند دکتر خمسوی بودند که مراتب علمی‌شان بسیار بالاتر از دکتر حسابی بود، ولی به علت نفوذ سیاسی محمود حسابی مهجور مانده بودند. دکتر خمسوی دو مقاله در مجله علمی نیچر منتشر کرده بود و اعتبار جهانی داشت. از فیزیکدانان بعد‌تر هم کسانی مانند دکتر اردلان و دکتر گلشنی مقالاتی در سطح بین المللی دارند اما دکتر حسابی هیچ کار پژوهشی جدی در این حد و اندازه ندارد؛ با این حال پروپاگاندای بنیاد حسابی و صدا و سیما و ... چهره‌ای در حد انیشتین و نیوتون از او ساخت. شاید بزرگترین شانس محمود حسابی این بود که در زمانه مناسبی زیست؛ چه آنکه شاگردان او بسیار بزرگتر و نامورتر از او بودند و احتمالا اگر پروفسور چند سالی دیرتر به دنیا می‌آمد، کارش در تدریس فیزیک بیشتر از تدریس کلاس خصوصی نبود.

به گزارش رویداد۲۴ دکتر رضا منصوری فیزیکدان و رئیس انجمن فیزیک ایران در این مورد چنین می‌گویند: «دکتر حسابی هیچ نظریه‌ای در زمینه فیزیک نداشتند. مقالاتی که دکتر حسابی برای مجلات علمی فرستاده موجود است. داور مقالات غلط‌های ایشان را گرفته و ما همه این‌ها را به صورت مستند منتشر کردیم. در مقاله‌ای که در ارتباط با یکی از محاسبات ایشان درباره ماده است اشتباه محاسباتی وجود دارد و داور مقاله را رد کرده است. مقاله‌ای شامل اشتباه محاسباتی و پس فرستاده شده از سوی داور مقاله.»

دکتر منصوری درباره غلو‌هایی که درباره محمود حسابی می‌شود خود ایشان را بی تقصیر نمی‌داند. او می‌گوید: دو سال پیش برای اولین بار عکسی از دکتر حسابی در یکی از روزنامه‌های سال ۱۳۳۲ دیدم که تیترش این بود «مردی که اینیشتین هم حرف‌های او را نمی‌فهمد.» یعنی خود دکتر حسابی از غلو‌هایی درباره او صورت می‌گرفت، آگاه بود.

عکس محمود حسابی

زمانی که به ساختن اسطوره‌ای دروغین از دکتر حسابی می‌اندیشیم سازگاری این چهره نمادین با ایدئولوژی‌های شوونیستی کاملا عیان است. خود ایشان در سال ۱۳۴۲ سخنرانی مشهوری ایراد کردند درباره «فیزیک جدید و فلسفه ایران باستان» که بعدا به صورت جزوه در آمد و منتشر شد.

مطالبی که دکتر محمود حسابی در آن سخنرانی گفتند ارزش علمی نداشت و تنها به کار جعل ایدئولوژیک تاریخ می‌آمد که در آن دوره تمرکز اصلی‌اش بر ساختن یک تاریخ دروغین از ایران باستان بود که در نهایت قرار بود جایگاه نمادین شاهنشاه را تثبیت کند. این گرایش به ایران باستان با اسلام‌گرایی دکتر حسابی همراه بود؛ او  پس از افتتاح درمانگاه گوهرشاد حجاب را برای کارکنان آنجا اجباری کردند. درباره او گفته می‌شد تحصیلات بالای لیسانس را برای زنان مناسب نمی‌دید.

حسابی همچنین زبان فارسی را برای اینکه زبان علم شود بسیار مناسب می‌دانست که این نیز در زمره‌ همان تبلیغات شوونیستی بود. شاید به دلیل همین نگاه به زبان فارسی بود که دکتر حسابی را بر آن داشت که اواخر عمرش دست به تالیف یک دیکشنری عجیب بزند که در سال ۱۳۷۲ یک سال پس از مرگ او منتشر شد. یک نمونه از این دیکشنری عجیب برای پی بردن به ماهیت آن کافی است. حسابی در برابر واژه ساده Hope این معادل‌ها را پیشنهاد می‌کند: «اّس، اندی، الچخت، اند، اوس، اومید، اومیذ، بیوس، پَرمو، پرکر، یرمر، مخت، نابیوسان»

معادل کلمه توپ در دیکشنری استاد اینگونه است: «آلُفته، بذَه، غلوله، قُروهه، گروهه، کُلُنبه، گُله، گو، گول، گویه، گولی، گوئی، لُک»

محمد قائد در کتاب «دفترچه خاطرات و فراموشی» در مقاله «به مردگان نمره انضباط بدهید و بگذارید استراحت کنند» درباره این اثر می‌نویسد: «ششصد و پانزده صفحه به قطع وزیری پر است از واژه‌های زبان یاجوج ماجوج. می‌پرسید این کلمات چیست؟ به احتمال ۴ درصد واژه‌هایی از تمام زبان‌هایی که در ۵۰۰۰ سال گذشته در فاصله بین النهرین تا فاصله ماورالنهر وجود داشته؛ و به احتمال ۵۱ درصد علامتی است برای بیماری نئولوژیسم؛ بیماری لغت‌سازی که استاد در سال‌های آخر عمر گرفتار آن شده بود. چاپ شدن این کلمات در ۳۰۰۰ نسخه تنها یک معنی می‌تواند داشته باشد: کسانی که در بزرگداشت آن فقید سنگ تمام گذاشته‌اند به خودشان زحمت نداده‌اند کشف رمز کنند که این‌ها یعنی چه. تلی از کاغذ هدر دادند و قضاوت را به خریداران ِ اغفال شده‌ای سپردند که مات و مبهوت به این کلمات خیره خواهند شد.»

قائد می‌نویسد: «برخورد استاد با زبان برخوردی است شبه ریاضی و ظاهرا تمرین می‌کرده تا ببیند با مجموعه‌ای از حروف چند کلمه می‌توان ساخت. یعنی بازی و سرگرمی... شاید چون استاد هیچگاه با دقت به یک فرهنگ لغت نگاه نکرد.»

دکتر حسابی با توجه به نفوذ خود در مراکز آموزشی و نظام قدرت داشت به سفر‌های زیادی می‌رفت که از جمله این سفر‌ها سفر به ایالات متحده و ام.آی.تی است. آلبرت آینشتین که در آن زمان در ام.آی.تی مستقر بود و بزرگترین فیزیکدان زنده جهان محسوب می‌شد، مدت زمانی را برای دیدار‌های عمومی خود اختصاص می‌داد که در یکی از این دیدار‌ها دکتر حسابی نزد او رفته و با ایشان دیدار کرده است؛ مانند بسیاری دیگر که همگی آن‌ها لزوما دانشمند هم نبودند. تنها ارتباط حسابی با آینشتین همین بوده و آن دو نه مقاله‌ای با هم منتشر کرده‌اند و نه حسابی در ام.آی.تی تحصیل کرده که شاگرد آینشتین باشد. 

روایت این ملاقات ساده در زندگینامه حسابی توسط فرزندش اینگونه نقل می‌شود که پدرش نظریه‌ای درباره ذرات داشته که می‌خواسته آن را با بزرگان فیزیک در میان بگذارد. پس از آن نام تمام فیزیکدانان برجسته قرن بیستم را ردیف می‌کند و از زبان دکتر حسابی می‌گوید: «در کشور‌های مختلف با دانشمندانی، چون بور، فرمی، بورن، دیراک و شرودینگر دیدار کردم. نظر آن‌ها این بود که، چون نظریه‌های من خیلی پیچیده است بهتر است به سراغ پروفسور اینشتین بروم.» در ادامه به نقل از حسابی اینگونه روایت می‌شود که چون شرودینگر و دیراک از فهم نظریه‌اش عاجز بودند نزد آینشتین می‌رود و رابطه صمیمانه‌ای بین آن دو شکل می‌گیرد و حسابی با اشعار حافظ و آیات قرآن اینشتین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او و دیگر فیزیکدانان بزرگ جهان را [که در آن زمان هیچکدام با هم در ام. آی. تی نبودند] برای مراسم نوروز به خانه‌اش دعوت می‌کند.

اغراق درباره حسابی و رابطه او و آینشتین تا به جایی رسید که در فضای مجازی و تعدادی از نشریات عکس آینشتین با دوست و همکارش کورت گودل [ریاضی دان مشهور] را به اسم «عکس پروفسور حسابی با اینشتین» جا زدند.

دکتر حسابی مدت‌ها پیش از انقلاب بازنشسته شده بود و در ابتدای دوران انقلاب به دلیل رابطه سیاسی با حکومت پهلوی مورد غضب انقلابیون قرار گرفت. گفتمان ایدئولوژیک، اما به زودی دریافت که حسابی نمونه خوبی برای فخر به فرهنگ ایرانی-اسلامی می‌تواند باشد و مراتب تجلیل و ستایش از او را برقرار کرد و استاد به مرتبه‌ای از قداست برده شد که جای پای گربه‌اش نیز برای مردم باید اهمیت پیدا می‌کرد اما درواقع حسابی تکنسینی معمولی بود که چهره نمادین او [مانند خلفش دکتر سمیعی] می‌تواند ابزار صرفی برای هرگونه ایدئولوژی باشد تا در کمیت عناوینشان خود بدون نظر به محتوا مظهر موفقیت و افتخار باشند.

قائد در بخشی از همان کتاب درباره درباره غلوهای تاریخی نسبت به شخصیت‌ها و بزرگ کردن نالازم آنها می‌نویسد: «گاه حتی به شغل و وظیفه متوفی هم درست توجه نمی‌کنند. درباره روحانی متوفایی که در سالخوردگی درگذشته است می‌نویسند سراسر عمر را به زهد زیست. از طریق پارسایی ذره‌ایی تخطی نکرد و لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشد. اما یک مرد روحانی، بنا به تعریف، لزوما قرار است زاهد و پارسا بماند و دائما به یاد قادر متعال باشد چون از نوجوانی برای این نوع زندگی به عنوان شغل و حرفه تعلیم دیده و آن آداب و آئین را سال‌ها تمرین کرده است. چنین توصیفی بیشتر به حشو قبیح و شبهه‌آفرینی و بلکه به شوخی می‌ماند تا به مدح. انگار درباره افسر درگذشته ارتش بنویسند متوفی نه تنها تیراندازی با سلاح کمری، بلکه کار با تیربار را هم بلد بود.»

محمود حسابی در دوازدهم شهریور ماه سال ۱۳۷۱ در ژنو درگذشت و در شهر تفرش در آرامگاه خانوادگی به خاک سپرده شد. در نهایت باید گفت که او معلم ساده‌ای بود که در حد خودش خدمات عملی زیادی برای کشورش داشت؛ اسطوره‌سازی از او نه تنها غیر اخلاقی است بلکه باعث مخدوش شدن خدمات واقعی خود ایشان می‌شود.

منابع:
آشنایی با دکتر حسابی/ محمد امین بابا ربیع/ انتشارات موسسه نشر و تحقیقات ذکر
زندگی نامه استاد مرحوم دکتر حسابی/ محمدتقی توسلی/
استاد عشق/ ایرج حسابی/ نشر بنیاد حسابی
شیادی زیر لوای مرحوم حسابی/ رضا منصوری
او استاد خوبی نبود، نابغه هم نبود/ مصاحبه با ضیا موحد در سال ۱۳۹۱
فرهنگ حسابی/ انتشارات فروشی
دفترچه خاطرات و فراموشی/ محمد قائد/ انتشارات طرح نو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲۹
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
102
65
یه مقاله احمقانه .
یه ذهن پلید .
جای تاسف داره این همه بد گویی و کمبود .
نوبت بعدی حتما ابو علی سینا است که تحریف بشه . بسمه الله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
من شاگرد دو نفر از شاگردان دکتر حسابی بوده ام. این دو نفر هم علاوه بر نقد اخلاق تند آقای دکتر سر کلاس، ایشان را در حد استادی خوب می دانستند و نه یک دانشمند. آثار باقیمانده از ایشان هم چندان در جهان امروز مورد ارجاع نیست.
به جای دکتر حسابی باید از دکتر لطفی زاده گفت که «منطق فازی» بنیانگذاری شده توسط ایشان 50 ساله که در همه ی دنیا آموزش داده می شه و مهندسی برق، هوش مصنوعی، ریاضیات و علم منطق را تحت تاثیر قرارداده اما ایرانی ها نمی شناسندش چرا که در تلوزیون اسمش رو نشنیده اند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
توی این متن چیزی جز عقده و حقارت و بغضه به استاد دیده نمیشه. چقدر نویسنده ی این مطلب کذاب و پست هست و چقدر دکتر حسابی و مقامش به اینا فشار آورده که تا این حد خودشونو جر دادن
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
شما غرق در توهمات باش. Ok
جواد مقدم
| Switzerland |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
در نادانی بوعلی سینا همین بس که ازدواج کردن را مایه کوتاهی عمر می دانست اما خودش در میانسالی فوت کرد و دوم اینکه مقدونی را ذوالغرنین می دانست درحالی که کوروش کبیر دویست سال قبل از او در پاسارگارد نگاره ای دارد با دو شاخ و دو بال !
محمدحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
سلام. بحث ذهن پلید نیست. بحث واقعیت های جامعه و ایشون هست. اولا همه این موراد اغراق فرزندش بوده و هست در ثانی هیچ کس به علت عزل وی توسط دکتر مصدق اشاره‌ای نمیکنه. همچنین ایشان 3 دوره نماینده انتصابی بوده از طرف پهلوی، پس باید در بعد از انقلاب ایشان را تطهیر میکردند تا مورد غضب اول انقلاب قرار نگیره؟ اینها نکات مهمی است که جریان انحراف و اغراق و اغوا داشته کار خودشو میکرده...!! حال مسئله اتهام فراماسونری ایشون جای بررسی داره. و یا انتساب وی به عنوان موسس دانشگاه تهران، در حالیکه گروهی بودند و فرد جلودارش هم ایشون نبوده. یکی از اعضای موسس بوده. و یا اینکه چرا آدم نظریه پرداز که تنه به تنه انشتین میزند حتی یک مقاله در مورد اون نظریه منتسبه از ایشون وجود ندارد. تازه شیوه درس دادن ایشون در دانشکده فنی خیلی ساده و معمولی بوده است. بماند غرض ورزی های ایشان با اساتید برجسته دانشکده های علوم و فنی دانشگاه تهران که حمایت‌های زیادی دارد. لذا اینها غرض ورزی و بدگویی ذهن پلید نیست. شما چرا تخریب می‌کنید واقعیت این آدم بوده که محصول اغراق فرزند پرگوی ایشان است. دکتر منصوری که آدم کمی نیست. تاریخ اون دوره دانشگاه تهران را مطالعه کنید همه عرایض من مشخص است.
من معلمم را دوست دارم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
74
55
من تمام مطلب رو خوندم.تنها چیزی که فهمیدم این بود که یه عده اونقدر حقیرن که فکر میکنن با خراب کردن یه نفر دیگه ،از حقارتشون کم میشه؛این درحالیه که با هر کلمه ای که میگن بیشتر شخصیت حقیر خودشون رو رو می کنن و مقام طرف مقابلشون بالا میره.

اصلا محمود حسابی معلم ساده هم که باشه ، اونقدر بیانش شیرین و پرمغزه که آدم رو به فکر فرو می بره.واقعا چیزهایی رو درک میکرده که خیلیا هرگز به ذهنشونم خطور نکرده.

واقعا متأسفم برای نویسنده این متن و افرادی که این حرفهارو درباره دکترحسابی میزنن.مشخصه روح کوچکی دارند که سراسر کینه و حسادته.اینا به هر وسیله ای میخوان شخصیت یه نفرو ببرن زیر سؤال.
دکتر حسابی هر حرفی زده وهر کاری کرده با توجه به شرایط زمان و حتی جلوتر از آن بوده.
بازم متأسفم برای افرادی با این درجه از حسادت وکینه توزی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
اين كامنت اين دوست و ساير دوستان همفكر ايشون، دقيقا اثر گذاري صدا و سيما و پروپاگانداي اونها و پسر ايشون رو اثبات مي كنه. ايشون واقعا نظريه اي داره؟ خب اگه داره با دليل و مدرك ارائه كنين ، بجاي تعصب كور و مورد تاييد صدا و سيما. سرگذشت دكتر آلينوش طريان و برخورد دكتر حسابي رو با ايشون برين بخونيد.
آدمک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
75
46
به بعضیا (مثله نویسنده اراجیف بالا) باید گفت:زنگ بزن به پینوکیو ازش بپرس چطوری آدم شده؟!!
شاید تو هم آدم شدی!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
واقعا نمیدانم با وجود پرفسور مریم میرزاخانی ، پرفسور نیما اردکانی و پرفسور لطفی زاده چرا معلم های ساده مثل دکتر حسابی باید قهرمان ما باشند در ایران همه چیز با پول و پارتی دست یافتنی هست حتی شهرت و اعتبار علمی ...و دکتر حسابی محصول همین ضعف فرهنگی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
42
28
ببخشید عزیز شما مثله اینکه هنوز فرق مقاله و بقالی رو نمیدونی!!!
مقاله رو وزن نمیکنن ،با سیب زمینی اشتباه گرفتی جناب!!!
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
64
42
واقعا جای تاسف داره با بیان این عقده گشایی ها سطح خودتونو پایین میارید کاش تلاشی جهت ارتقا خودتون داشتید!!!!!
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
30
71
حتما باید تعریف الکی کنن شما خوشت بیاد. شمایی که میگی دروغه، خب یه لینک از یه جای معتبر بذار ببینیم فیزیکدان معتبر کجا بوده ؟
دکتر حسابی یه معلم ساده بوده که احترامش محفوظه اما لازم نیست برا اینکه بگیم یکی بزرگه، نسبتای اغزاق امیز بهش بدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
دمت گرم هموطن، نمي تونند بپذيرند كه پسرش و صدا و سيما اراجيف به خوردشون داده!!
هیچ
|
United States of America
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
64
39
چقدر بیچاره هستند کسانی که با تحقیر دیگران تلاش نیکنند حقارت و لاقیدی خودشان را بپوشانند....

دکتر محمود حسابی هیچ نبود شما که همان هیچ هم نیستید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
60
35
یک مشت عقده‌ای مثل نویسنده این مقاله هر روز مشغول تخریب یک چهره فرهنگی ایران هستند یک روز کیا رستمی یک روز دکتر حسابی و...
سعیده
|
United States of America
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
20
75
دوستان عزیز!
تا جایی که من فهمیدم و دقیق شدم این متن سراسر مبتنی بر شواهد و مدارک نوشته شده.اگر کسی گناهکار باشه اون شخص پسر دکتر حسابی هست نه نویسنده این مقاله که روشنگری کرده.اونها بودند که درباره ایشان غلو کردند.کجاست مدرکی که نشان از دانشمند بودن حسابی داشته باشد.کجاست ارجاع دانشمندان بزرگ به دکتر حسابی.واقعا این عباراتی که تو کتاب استاد عشق اومده توهین به شعور شما نیست؟ انقدر ساده لوحانه ادعا های بی مدرک و غلو آمیز رو قبول می کنید و روشنگری این متون رو به حساب حسادت نویسنده اش به دکتر حسابی که ۲۶ سال پیش فوت کرده می گذارید؟ خود این نشان حقارت تاریخی ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
برو چندبار بادقت متن بالارو از اول تا آخر بخون ،درکنارش یه ذره مطالعه و معلوماتت رو ببر بالا،بعد بیا اینجا دم از روشنگری بزن.برای بیشتر روشن شدنت پیشنهاد میکنم بری سخنرانیها یا نوشته هایی که جهت تخریب و تحقیر خیلی از بزرگان جهان هست رو هم بررسی کنی تا بفهمی کی ساده لوحانه ادعاهای بی مدرک وغلو آمیزو قبول میکنه!!! لطفا حقارت تاریخی امثال خودت ونویسنده رو با دیگران جمع نبند. درضمن معمولاحسادت ناشی از احساس حقارته.
Man
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
نوشته به ظاهر مقاله روشنگر بالا پر از اشتباهات گوناگون است، اینشتین هرگز در ام آی تی نبود، ایشان در دانشگاه پرینستون بودند که پروفسور حسابی هم پس از جنگ جهانی دوم به مدت یک سال نزد ایشان رفتند! مدارکش هم موجود است.. از دیگر اشتباهات مقاله، نحوه واژه یابی پروفسور حسابی است که نویسنده نا آشنا با این مقوله با ذکر یک مثال تلاش بر بی ارزش کردن آن نموده است! در حالی که حتی همین نمونه یی که آمده است نشان از تلاش فوق العاده پروفسور حسابی برای واژه یابی های پارسی در مقابل واژ ه های بیگانه داشته اند.. اتفاقا این مثال و تعداد واژه های معادل پیشنهادی نشان دهنده توان پروفسور در این حوزه است. در مورد مقاله ایشان تحت عنوان فیزیک جدید و فلسفه ایران باستان و اظهار نظر عجیب و غیر قابل باور ی که در مقاله رویداد ۲۴ شده است نشانگر دانش پایین و نوعی عقده گشایی نویسنده است.
امیدوارم تا نویسندگان دیگر حتی الامکان با مطالعه دقیق تر و دانش کافی به این قبیل مسائل بپردازند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
حيف مريم ميرزاخاني، شنيدم يكي بهش پيام داده بوده كه خانم پرفسور پرچمت بالاست!! جواب داده بود من يك انسان معمولي هستم و شما هم بجاي بزرگ كردن الكي من برو به زندگيت برس!! من از تعريف و تمجيد الكي متنفرم! اين است يك دانشمند بزرگ

بسوزند چوب درختان بی‌بر
سزا خود همین است مر بی‌بری را

درخت تو گر بار دانش بگیرد
به زیر آوری چرخ نیلوفری را
محمود
|
United States of America
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
34
54
عالی بود مقاله تون
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
39
36
چو خواهی که نامت رود در جهان
مکن نام نیک بزرگان نهان
متاسفم برای این نویسنده با این مقاله بی ارزش
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
5
49
بزرگنمایی و تخریب هر دو آفت حقیقت سنجی و راستی آزمایی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
احسنت ما مردم اغلب یا دچار افراط هستیم یا تفریط
حسین زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
12
28
من درخصوص دکتر حسابی حرفی نمیزنم ولی پروفسور سمیعی که دیگه مشخصه پس چرا رفقا برای درمان میرن المان پیشش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
این رویداد24 خودش فردوسی پور رو تبدیل به قدیس کرده ولی دکتر حسابی رو قداست زدایی میکنه.
راستی چرا درباره توهین فردوسیپور تو برنامه اش چیزی نمیگین؟
مدد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
42
25
بزرگ است دکتر حسابی...دریا که با لق لقه ی سگ نجس نمیشه
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
37
20
ای ناقلا فکر کنم خاطره خیلی بدی داری از دکتر حسابی
کیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
26
20
عقده حقارت و حسادت چیزیه که بین تمام مردم دنیا فقط بین ایرانیا هنوز وجود خارجی داره. از نظر ما ایرانیا هرکی که بالاتر از ما است و نمیتونیم بهش برسیم بدترین موجودات دنیا هستند. حالا میخواد دکتر حسابی باشه یا لیونل مسی. به هرحال ما توهین میکنیم. بعد از دکتر حسابی میتونید برید سراغ چهره های ماندگار ایران.
fered
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
28
19
خاك بر سرت واقعا،يه دهه هفتادي بي سوادي
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
16
34
دست نویسنده درد نکنه. متن خوبی بود.
آن دسته از خوانندگان که سرگرم پرستش «مفاخر» هستند و آنقدر دچار شور عرفانی شده‌اند که دکتر حسابی را دریا و منتقد او را سگ می‌بینند اگر ذره‌ای جویای حقیقت هستند لطف کنند و یکی از کتاب‌هایی که انیشتن درباره روند کار علمی خود و دستاوردهای خود نوشته است را با آثار دکتر حسابی مقایسه کنند. شاید کسانی که کورکورانه در حال اسطوره‌سازی نیستند معنای دانش و دانشمند را بفهمند. انیشتن مثلاً در کتاب تکامل فیزیک تلاش فوق‌العاده‌ای می‌کند تا پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین دستاوردهای خود را با زبانی روشن و شفاف توضیح بدهد و نظم و دقت کار علمی خودش را در معرض قضاوت عموم قرار دهد، انیشتن مثل تمام دانشمندان واقعی تلاش می‌کرد علم و دانش را از چنگ راز و رمز و اسطوره بیرون بیاورد و در اختیار مردم قرار دهد. و از همه مهمتر او با فروتنی کامل نشان می‌دهد که دستاوردهایش بر شانه بزرگان قبل از خودش قرار دارند. اما دکتر حسابی چه می‌کند؟؟!! بگذریم از ارزیابی دستاوردهای او، دستاوردهایش به کنار، با مسائل و مباحث رایج فیزیک چه می‌کند؟؟!! خودتان شفافیت و صداقت علمی را مقایسه کنید. «تکامل فیزیک» کجا و «فیزیک جدید و فلسفه ایران باستان» کجا. بیان ساده و روشن قوانین طبیعت کجا و معادل‌سازی جنون‌آمیز برای واژه‌های آشنا و ملموس کجا!!!
البته مقدس شدن امثال دکتر حسابی محصول دوران حقیر و آشفته‌ی ماست. وقتی علم می‌شود وسیله‌ای برای کسب درآمد و مقام و کاسبکاری، طبیعی است که امثال حسابی هم بشوند اسطوره. چون دیگر مهم نیست که دانش فرد چه خدمتی در راه پیشرفت و تکامل جامعه کرده. فقط چهره و اسطوره و شخصیت و حساب بانکی مهم است....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
از حرفات پیداست از کجا میسوزی
تو برو ستارگان علم و ادب قبیله‌ات از چنگیز تا خرخالی رو توجیه کن کافیه
سردار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
16
22
سلام
راست میگه نویسنده تا وقتی اساتید محترمی مثل پروفسور احمدی نژاد و دکتر روحانی هستند که تونستن ارزش پول ملی رو کمتر از چند ماه به یک سوم برسانند پروفسور حسابی کیلویی چند....
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
14
30
به طور واضح میشه گفت که در هیچ زمینه علمی مقاله معتبر و قابل استنادی از دکتر حسابی وجود نداره ! شما با یه سرچ توی منابع علمی میتونین به این نتیجه برسین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
از ابن سینا و نیوتن چندتا پیدا کردی؟
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
11
27
ما ایرانی ها خیلی احساساتی و نژاد پرست هستیم دوس داریم همیشه بگن ایرانیها ازهمه برترن و اصلا دوست نداریم حقیقت رو بپذیریم حقیقتا مقایسه حسابی با انشتن قیاس اشتباهی هست تومطلب راجب مرتضوی خونیم اما باز گلی به گوشه جمال مرتضوی بعضی ها میگن شادمهر استاد ویولون ایران هست اما من که بشخصه ندیدم حتی ۵ساز بی کلام ویلون داشته باشد یا توکل سی دی های تصویری که داره ندیدم بتونه ۳دیقه ویلون پشت سرهم بزنه .درکل ماخیلی احساسی ونژاد پرست هستیم و قسمت ازربایجان شرقی وغربی و تبریزی ها شورش رو دراوردند .یه کم منطقی باشیم خوبه ومثل اروپایی ها پیشرفت میکنیم نه اینکه بایه مساوی وحذف ازجام جهانی بریزیم توخیابون.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
خیارشوراینکه تبریزی نیست,نژادپرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
تعداد بی‌غیرتان نسبت به نژادپرست‌هامون خیلی بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
6
17
روحشان غریق رحمت باد.
ملیحه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
19
11
مشکل اینا با دکتر حسابی درباری بودن پدرشه.
ملیحه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
18
11
من کتاب استاد عشق رو خوندم.اگه شمام بخونید دلیل این همه عناد با دکتر حسابی رو میفهمید
ملیحه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
18
22
اشتباه حسابی این بود دنیای پر زرق وبرق خارج رو رها کرد اومد واسه این بی لیاقتای نمک نشناس پایه علمی کشور رو تاسیس کرد
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
حرف شما کاملا درسته.اصلا اهمیت کارش به این بود که با اینکه میتونست در خارج بمونه و مراتب علمی رو طی کنه و شاید یه روزی به یکی از نوابغ علوم فیزیک تبدیل بشه ترجیح داد به ایران برگرده و کشورشرو اباد کنه
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
12
18
تو خوبی !
من نمیدونم چرا ما داریم مفاخر و بزرگانمان را نابود میکنیم ؟
کار بجایی رسیده کشورهای دیگر مفاخر ما را به نام خودشون ثبت میکنند ترکیه مولوی را از شاعران خودش معرفی میکنه تاجیکستان ابن سینا را از دانشمندان خودش میشناسن حتی اعراب فردوسی را به عنوان دانشمند بزرگ خودشون معرفی میکنند چون اسم عربی دارد
خیلی راحت به تخریب شخصیت بزرگی مثل دکتر حسابی پرداختی کدام یک از کارهای دکتر حسابی دروغ بوده افتتاح دانشگاه تهران یا موسسه ژئوفیزیک شما رفتی موزه حسابی فقط یک عکس از ردپای گربه گرفتی و آمدی مسخره میکنی یک بار دیگه برو به توضیحات مسئول موزه گوش کن
پاسخ ها
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
موسس مرکز ژئوفیزیک دکتر حسین کاشی افشار هستن سال 1336
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
10
19
سلام به همه دوستان،
واقعا وای به حال ملتی که قهرمان نداره؛ و بدتر به حال ملتی که قهرمانان خودش رو تخریب می کنه.
دیگه کس دیگه ای نبود برای تخریب.
هنرمندا و ورزشکارامون رو که همگی تخریب کردیم و آبروشون رو بردیم؛ حالا نوبت افراد علمیه.
جالبه، یه کشوری مثل انگلیس، آدامس جویده شده آلکس فرگوسن رو توی موزه نگه میداره، اونوقت ما به راحتی یه فردی که برای مملکتمون زحمت کشیده خراب می کنیم.
میدونی چند نفر با خوندن همین کتاب "استاد عشق" انگیزه پیدا کردن برای ادامه تحصیل؟
واقعا نباید یه بزرگتر توی این مجلات و رسانه ها باشه که به هر کسی اجازه نوشتن این اراجیف و تخریب مفاخر رو نده؟
آخه کوچولو با چه سندهایی این چرت و پرت ها رو گفتی؟
واقعا برای این سایت متسفم که به امثال چنین نویسنده ای اجازه نوشتن میده.
آماج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
4
13
ما ایرانیان عادت داریم. کاری ندارم که این حقیقت یا نه اما تجربه خودم بعد از ۶۰ سال زندگی عرض کنم. در محیطی که من ۳۷ سال سابقه خدمت داشتم و الان بازنشسته شدم. مجموعی از ادم ها را میشناسم ن که خیلیها که به حق استاد بودند نامی از انها نیست و افرادی الان به رادیو وتلویزیون دعوت میشوند بعنوان مغز متفکر راستای کار ما که شاگرد خیلی ها که در گنج خانه نشستند هم نیستند. این صنعت ما ایرانیهاست که بیخود یکی را گنده میکنیم. مطالبی زیاد در این موضوع دارم که در حوصله اینجا نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
مجموع سن خودت و پدر و پدربزرگت رو ۶۰ سال حساب کردی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
15
شکی نیست که در مورد مرحوم دکتر حسابی، بویژه توسط فرزند ایشان ایرج، غلو بسیاری شده است. ولی جناب نجفی اولا امه کاتن ‌فیزیکدان مطرحی بود (البته نه در حد اینشتن)، ثانیا آلبرت اینشتن در انیستیتو مطالعات پیشرفته در پرینستون مستقر بود نه در ام آی تی.
حکیمی
|
Netherlands
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
15
15
میدونی چیه خیلی چرت و پرت نوشتی ما میدونیم پروفسور حسابی آدم بزرگ و تلاشگری بوده ولی خیلی غلو های اظافی که تو نوشتی رو فکر نمیکنیم .خیلی واقعا برات متاسفم
امیر رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
11
17
به جز برنامه های تلویزیون، فقط یه سند بیارید که حسابی فیزیکدان بزرگ جهانی بوده.
بالاخره تو دانشنامه جهانی فیزیک باید اسمش ثبت شده باشه دیگه.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
دوست عزیز کسی نگفته(نه در کتاب و نه از طرف بنیاد)دکتر حسابی در حد فیزیک دانای درجه یک دنیاست
چیزی که گفته میشه اهمیت کار ایشون در تاسیس دانشگاه تهرانه که اگه نبود معلوم نبود کی قراره تو ایران دانشگاه تاسیس بشه.
بعدشم مسلما یه فرد عادی نمیتونه بزرگترین نشان علمی فرانسه رو بخاطر دستاوردای علمی بگیره و یا به ۴ زبان زنده دنیا صحبت کنه و یا چندین مدرک مهندسی دریافت کنه و خیلی چیزای دیگه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
خودتون یه ادعایی میکنید و بعد از ما میخواهید که ثابت کنیم؟!!
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
2
8
در اینکه کتاب استاد عشق یه مقدار اغراق آمیزه شکی نیست
ولی این نظریه ای نیست که صرفا بشه از چنل دنیای مجازی اثبات و یا ردش کرد بلکه با تحقیق و تفحص خارج از جانبداری های کورکورانه میشه به اون چه که درخور شخصیت و راستی و درستی استاد بوده پی برد
ع قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
6
6
بنظرمن نویسنده بمانند افراطیون بعد از انقلاب نمی توانند یک فرد بالنده بدون القاب مذهبی راهضم کنندمطالب خودش را جهت دارجمع إوری کرده شایددر مورد دکترحسابی کمی غلو شده وطبعا پسرش از روی علاقه به پدرش اضافه گویی کرده مگه امروزه قداست سازی کم انجام میگیره بنابراین اینهمه تخریب نشانه همان دیدگاه افراطی چند دهه اخیر برای ایرانیان منهای وابستگی مذهبی است ولو هیچ تضادی هم با مذهب نداشته باشند. ازاین دیدگاه قبل از اسلام نیز ایرانی بدبخت وبی سواد وآتش پرست و... بودوهیچ تاریخ متمدنی نداشته...!!! دیگه دکتر سمیعی که اظهر من الشمس است.
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
5
13
بزرگوار میشه شما در مورد رزومه خودت صحبت کنی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
احسنت همینو بگو
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
13
9
خیلی عقده ای هستید چشم دیدن مشاهیر ایرانی رو ندارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
8
11
مرحوم دکتر حسابی یک نابغه یا یک فیزکدان در حد غلوهای اینترنتی و یا داستان سرتییهای فرزندنش نیست
اما....
اما اونطور که نویسنده ی این مقاله با حرص و غیظی که در جمله بندی و ادبیات متنسون آشکاره نوشتن "یک معلم ساده" هم نبوده دیگه
لطفا برای خنک کردن دل خودتون و رسیدن به هدفتون هرچه که هست ضایع بازی در نیارید حقیقت مطلق و فقط حقیقت رو بگید کافیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
معلم ساده، به آموزگار دبستان میگن نه حتی به آموزگار دبیرستان که اسمش دبیره. کسی که توی دانشگاه تدریس میکنه بهش میگن استاد نه معلم
همین نشان میزان انصاف و عدالت نویسنده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
8
2
به نظر من تیراژ کتاب دفترچه خاطرات فراموشی(سیصد نسخه) را با تیراژ کتاب استاد عشق مقایسه کنید!
احمد
|
United States of America
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
8
11
نوشته شما 10 درصد درست و 90 درصد اشتباهه و چون حقیقت و دروغ رو با هم مخلوط کردید یه عده فکر میکنن که شما درست میگید...
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
6
2
از بی بی سی و شرکا خیلی بهتری روی بی داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
6
10
همه هی اینجا نظر دادن که نخیر حسابی خیلی پروفسور و خاص بوده چرا فکر می کنید تکرار یک جمله یعنی دلیل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
11
14
کامنت ها رو که می خونم به اوج فلاکت ملت آریایی پی می برم.فقط و فقط به شخص نویسنده حمله کردن و ایشان رو دارای کمبود شمرده اند و هیچ استدلال و اثباتی برای دفاع در برابر دلایل نویسنده نیاوردند.به محتوی نوشته بپردازید و اگر مخالفید استدلال کنید و با مدارک آن را اثبات کنید.فحش دادن به نویسنده که با مدارک و استدلال حرفشو زده و از خدمات اجرایی دکتر حسابی تقدیر کرده که فایده ای نداره.اتفاقا به نظر من با مقاله ای خوب و روشنگر طرف هستیم که حقیقت رو فدای هیچ مصلحت ای نمی کنه.خوشحالم چنین نویسندگان متعهدی هنوز هستند.
پاسخ ها
احمد
| United States of America |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
دوست عزیز من تا العان 5 بار شرح اشتباهات نویسنده رو به صورت کامل فرستادم ولی نمیدونم چرا عوامل سایت تاییدش نکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
حالا چه سوزشی از ملت آریایی داری؟ ناراحتی به مغولستان خودت برگرد. البته خوشحالی تو هیچ چیز رو عوض نمیکنه چون برخلاف دکترحسابی که هنوز در فکر و زبان ملت زنده‌ است، امثال تو هیچ اهمیتی برای دنیا ندارید
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
9
7
اهمیت کار دکتر حسابی به دادن نظریه در فیزیک نیست اهمیت کار ایشون به اینه که زمانی که میتونستن در امریکا بمونن و شاید با هوشی که مسلما داشت به یکی از نوابغ فیزیک تبدیل بشن.به ایران برگشتن تا کشور خودشون رو اباد کنن و شاید به قول شما اگه دکتر چند سال دیرتر به دنیا میومد(که گفتید به یه معلم ساده تبدیل میشد) به نظر من و به نظر خیلی از مسئولین وقت(غیر از رضا شاه) که میگفتن تاسیس دانشگاه تهران هنوز صد سال برای مملکت زود استف به همون اندازه تاسیس دانشگاه تهران به تاخیر می افتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
اره حيف شد در ايران! سناتوري و ماشين و راننده و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
3
6
شما مسئولین سایت همه نظرات رو نمیذارید فقط نظراتی که دوست دارید تایید میکنید
حسین
|
Sweden
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
8
11
مگر در دوران معاصر چند نفر نخبه و مشاهیر داریم که این چنین ظالمانه کمر به ضایع کردن دکتر حسابی بسته اید ؟!
اغراق و مبالغه قبول .... مگر درمورد شخصیت های دینی کم گزافه گوئی شده؟ خراب کردن چه دردی از دردهای بی شمار جامعه را دوا می کند ؟ نویسنده مقاله را خدا داند .............
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
7
5
به خوبی مشخصه که این دوستمون یا پانترکه با ایران مشکل داره یا مذهبی با درباری..دوست عزیز اونجا که راجب زبان فارسی و تاریخ باستان صحبت کردی و گفتی که زبان فارسی کوبیدی و اونجا که به مخاطب بفهمونی ما تاریخ باستانمون غلو هستش و استاد قصد داشتن بخاطره شاه و توجیح پادشاهی و تاریخ باستان مقاله نوشتن مشخصه تاریخ ایران و زبان فارسی که زبان علمی کشور شده مشکل داری..دوستن من عزیزه من تو یک پانترکی دقیقا حرف های یک پانترک رو میزپی که تمام قصدش تخریب چهره باستانی ایران و مشاهیرش و عقیم جلوه دادن زبان فارسی هستش..اینروزا پانترک ها همه همینو میگن...ما دکتر حسابی برای این برامون مهمه چون با جون دل برایه زیربنای ساختار علمی کشور بخشید گزشت زحمت کشید تربیت کرد تاسیس کرد ما تا ابد قدر دانشیم..پانترک چون شما هیچ تاریخ و خطی و زبان درست حسابی نداری امثال دکتر مثل خارررررر تو چشمتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
وقتی نمیتوانید استدلال کنید یا به طرف فحش میدهید یا برچسب پانترک وپانعرب و ... میچسبانید همه رابی تمدن و بی خط وفرهنگ مینامید و خودتان رو متمدن ترین کشور. اول یک شخص را تا حد خدایی بالامیبرید بعد با بدگویی به زمین میکوبید. ایرانی هستید دیگر .ملت ها درحال پیشرفتند و شما در ترقی معکوس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
ناشناس ۱۲:۰۲
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟
تمدن جیرفت و شهرسوخته و سیلک توی اورخون و آلتای و ینی‌سئی بودند چی میگفتی؟
خط جیرفت، انیمیشن شهر سوخته، دندانپزشکی سیلک کاشان اینها نظیرش کجاست؟
پس کور شود آنکه نتواند دید
عباس رحمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
3
5
سلام من بیان خاطراتش را سه روز متوالی ازرادیوواز زبان خودشان شنیدم ونظریه ایشان از طرف مجامع بین المللی فیزیک که مربوط به زمان همکاری با انشتین وسالها قبل بودبودتایید وبه عنوان مرد علمی جهان انتخاب شدند وبعد از ان چندین باردر رسانه ها با ایشان مصاحبه گردید یادشان گرامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
رفرنس لطفا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
4
4
باید پسر دکتر حسابی جواب قانع کننده ای به نویسنده این مقاله بدهد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
البته اگه جوابی داشته باشد.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
اگه سرچ کنید می بینید که جواب داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
کسی که خود را به خواب زده با توپ هم نمیتوان بیدار کرد
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
5
9
خدا پدرتو بیامرزه، بالاخره یکی پیدا شد تا یه نقد واقعی و منصفانه داشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
با تشکر
از طرف آسایشگاه روانی استان آلتای
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
4
5
من میپرسم : اصلا نویسنده چکار به نظریه استاد حسابی دارد ؟ نویسنده جواب بده، صدسال قبل چندتا ایرانی دکترا داشتند؟ چندتا مهندس داشتیم؟اصلا بالاتراز مکتبخانه چیزی داشتیم؟ کلا چندنفرداشتیم و الان داریم که همزمان چندتا مدرک دانشگاهی ازدانشگاههای معتبرخارجی داشته باشند؟ چندتا ازین آدما سراغ داریم که برای خدمت به ایران برگشته باشند؟اونم زمانیکه اصلا وزارت علوم نداشتیم و وزیر معارف وقت اصلا کلمه فیزیک رانشنیده بوذ وشیمی را در داروسازی میپنداشت؟بنیان ازمایشگاه هسته ای را کی گذاشت؟ اینهمه خدمت گمنامانه سزاوار تقدیر نیست ؟
چقدر بعضیها بی صفتند، بعد میگن چراجوانها الگوی غربی برمیدارن؟ همین الان چنددرصد دانشجویان نام مفاخرعلمی صدسال گذشته را میدانند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
داري اشتباه مي زني
اين خدمات ايشون قابل قبول و اين مقاله هم تاييد كرده،
خلاصه كلام اين هست كه جايگاه علمي ايشون اينقدر بالا نيست كه پسرش مي گه و بقيه
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
2
4
اگه همه حرفای این مقاله در مورد حسابی در ایران درست باشه و محصول خالی بندی های پسرش باشه پس مدارارک بسیاری که در خاته حسابی از دوران خارج کشور ایشان است را چه می گویید با عکس و سند معتبر. تمام مدارک و نشانهای ایشان با عکس موجود است و قابل راستی آزمایی. ما اینقدر تنبل شدیم که تلاشهای ایشان برایمان غیر قابل باور است.
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
3
7
ببينيد كسي با حسابي پدر كشتگي نداره همه مي خواستيم از انيشتين هم بالاتر بودن ما الان فيزيك دان هايي مثل نيما اركاني حامد و پروفسور كامران وفا رو داريم كه در كل عالم فيزيك شناخته شده هستن و نظريه در فيزيك دارن يا علي جوان كه مخترع اولين ليزر گازي بودن خانم ميرزا خاني كه در رياضيات شناخته شدن اين ها كه از حسابي سر و گردن هايي بالاتر بودنو نميشناسيم ولي حسابي رو كه در دنياي علم هيچ كسي نميشناسه رو با تبليغات داخلي همه نابغه فيزيك مي دونيم من منكر خدمات دكتر حسابي به ايران نيستم ولي در مورد جايگاه علمي ايشون بيش از اندازه غلو شده اگر كسي مي خواست مفاخر كشورو خراب كنه اين هايي رو كه من اسم بردمو خراب مي كرد
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
نظرات قبلی رو بخون استاد بعد کامنت بذار
هیچ جای کتاب ننوشته دکتر حسابی بالاتر از انیشتین و اینایی هست که گفتی.خدماتش رو نوشته که اگه نبود مثل تاسیس دانشگاه؛ العان دانشمندانی هم که نوشتی شاید العان نبودن
مولوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
3
2
کی شود دریا ز پوز سگ نجس
کی شود خورشید از پف منطمس؟
دانشجوی پزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
7
2
پروفسور بنیانگذار مخابرات،مهندسی عمران،سازمان انرژی اتمی وده ها مرکز پیشرفته تحقیقاتی دیگر هستند ولی حسادت عده ای عقده ای باعث شده حقایق را نبینند.
نظریه پروفسور از زمان جلوتر است و هرکسی توانایی فهم آنرا ندارد
mr.x
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
6
4
بقیه کشورها به اسطوره هاشون احترام میذازن دربارشون فیلم می سازن و...
ما هم اینجوری چنین شخصیت برجسته ای رو تحقیقر می کنیم
البته
تعز من تشا تزل من تشا
خداوند هرکس را بخواهد عزت می بخشد و هرکس رابخواهد خوار میگرداند
علی حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
5
3
در زمانی که کشور های دیگر در حال ساخت قهرمان ملی و نماد برای خود و جلوه گری پیشرفت ها و دانشمندان خود می باشند ، عده ای نیز در کشور عزیزمان به دنبال تخریب برترین چهره های سرشناس علمی ، ادبی و فرهنگی می باشند ؛ که متأسفانه هیچ گونه پیگیری درباره نشر اینگونه اراجیف از سوی مسئولین این عرصه صورت نمی گیرد
بنده در انتها سؤالی از شما دارم :
خود شما چند کتاب و یا نظریه ایشان را مورد مطالعه قرار داده و یا با چند استاد تاریخ معاصر در این باب مشورت کردید ؟....برایتان متأسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
8
5
نویسنده ی این متن یک بیمار روانی هست.اهمیت ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
شما بسلامت روح و روان خودت ببخش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
2
0
5 عالیه خالیه به چند زبات مسلطی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
2
6
ما هم عصر دکتر حسابی نیستیم و من نه تحقیقی داشتم و نه اطلاعی دارم ولی در مورد دکتر سمیعی دیگه مطمئن هستم یکی از دوستان همسرم که جوابش کرده بودن با جراحی توسط دکتر سمیعی کاملا خوب شد و از همه جای دنیا برای جراحی مراجعه کننده داشتن و شاگردهاش از آلمان و اروپایی هستن
درضمن به این نویسنده که فکر می کنن ما از کمبود رجال دچار غلو شدیم باید بگم که ما نابغه های خیلی زیادی در زمینه های مختلف ورزشی هنری و علمی داریم که حتی مردم ما نمی شناسنشون ولی اگه چند نفر معروف میشن به خاطر نبوغشون نیست بلکه به نظرم بخاطر خدماتشون هست
البته بازم می گم در مورد دکتر حسابی و اینکه بنیادش تا چه حد راست می گه نمی دونم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
پروفسور سمیعی، مرحوم پروفسور فضل الله رضا، دو نابغه جهانی از خطه گیلان
حسن
|
Sweden
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
3
8
اینکه نمی خواهیم بپذیریم که دکتر حسابی یک فیزیکدان معمولی بوده در واقع ریشه در یک فالیسی در منطق ادم ها داره. اونهم اسمش فالیسی نفی نتیجه ی نا مطلوب هست. مسلما روحیه ی خواننده ی ایرانی جریحه دار میشه ولی واقعیتش اینه در مورد ایشون بزرگنمایی شده. البته این مختص ایران نیست، در تمامی فرهنگ ها از این دست بزرگنمایی ها وجود داره زیرا در بین ملت خریدار داره. واقعیتش اینه انسان ها با هم اختلاف چندانی ندارند و اگر این سلبریتی سازی و بزرگنمایی نباشه زندگی برای خیلی ها بی معنی و بی هدف میشه. زیرا دیگر الگویی وجود نخواهد داشت. این یک پدیده ی روانشناسی اجتماعی هست و باید از این دیدگاه بررسی بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
10
5
کووووور بشید از حسادت.
سراسر متن، سرشار از کینه، حِقد، حسادت و طبع دون سرچشمه گرفته. متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
5
4
همانطور که بسیاری از افراد ناآگانه و فرزندشان آگاهانه در مورد دکتر حسابی غلو کرده اند نویسنده این مقاله به این استاد بزرگوار بی احترامی کرده اند. هرکس را باید در زمان خودش و شرایطی که بر جامعه اش حاکم است مورد ارزیابی و نقد قرار داد. در سال 1306 که دکتر حسابی با مدرک دکتری فیزیک از فرانسه به ایران بازگشت در ایران دانشگاه وجود نداشت و اکثریت بسیار بزرگ و قریب به اتقاق ایران اصلا نمی دانستند فیزیک چیست.
حتی اگر به گفته نویسنده ی این مقاله دکتر حسابی یک معلم ساده فیزیک در دانشگاه بوده اند باز هم در شرایط سالهای 1313 و چند سالی بعد از آن کسی که از عهده تدریس فیزیک در دانشگاه برآید شخصیت بسیار مهمی بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
ايشون هم همين رو گفته و تاكيد داره فقط يك معلم مهم و تاثير گذار بوده نه بيشتر
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
احسنت، طرف به دکترای فیزیک که حدود صد سال پیش از فرانسه گرفته میگه معلم ساده اونوقت به مدرکی که از دانشگاههای پولی و بدون کنکور گرفته میگه دکترا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
6
3
البته اینکه در مورد کسی داستانسرایی شده یانه موضوع دیگری است ولی این هم که کسی دانشمند است که مثلا از او مقاله هایی انتشار یابد حرف درستی نیست ضمنا دانش هر فرد به زمان وشرایط زیستی او نیز مربوط است نمیتوان دانسته های فردی در زمان حسابی را با دانسته های در زمان فعلی که عصر ارتباطات وگسترش علمی است مقایسه نمود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
در واقع ايشون مي گويند ، ممكنه انيشتين دانشمند بزرگي نباشه و اونهايي كه مي روند هند و پولي دكتري فيزيك مي گيرند، اتفاقا از انيشتين مهم تَر باشند، خلاصه مرز فلسفه علم(سفسطه) رو جابجا كردن ايشون
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
زمانیکه پروفسور حسابی از فرانسه دکترای فیزیک گرفته بودند پدر بزرگ خدابیامرز نویسنده در حال فرار از مکتب خانه بوده اونهم بدون دمپایی
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
9
4
شما یه مشت حسود بینوا بیشتر نیستید. نمیدونم این کامنت رو نمایش میدید یا نه، اصلا مهم نیست، فقط در همین حد که بخونید و از حسادت بترکید برای من کافیه. بیچاره های فلک زده که حتی رد پای یه گربه خاره تو چشم شماها. دوره شما هم میگذره. میشینیم و میبینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
نارنجك بدم خدمتتون؟
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
1
6
ایشان در حد کشور خودمون و اون زمان فردی فرهیخته بودن و استادی قابل تقدیر اما متاسفانه خودم دکتری مهندسی مکانیک دارم با یه سرچ در ژورنال های معتبر آن زمان هیچ مقاله ، نظریه و یا تئوری مربوط به ایشان در علم فیزیک وجود ندارد ،(تاکید میکنم در کتاب های رفرنس فیزیک جستجو کنید)، شما اگه مثلا دانشمندی مثل مرم میرزاخانی رو رجوع کنید تعداد زیادی مقاله و تئوری به اسم شون وجود دارد،اگر اغراق هم صورت گرفته توسط پسر ایشون و فضای مجازی هست ، بهرحال برای کشورمون زحمت کشیده روحش شاد
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
5
5
سلام ، خیلی عالی بود .به طور کامل با شما موافق هستم . دلیل اینهمه مخالفتی که با مطلب شما شده اینه ما ایرانیها پر از عقده حقارت هستیم و دوست داریم افسانه هایی مثل امپراطوری هخامنشی ، پرفسور سمیعی ، پرفسور حسابی و داشتن بالاترین ضریب هوشی ایرانیها نسبت به دیگر ملتها و خیلی گنده گوزیهای دیگرو باور کنیم و بهش فخر بفروشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
چون طبل توخالي هستيم و در علم و هنر و موسيقي و صنعت دنيا جايي نداريم، فقط به تخيلات و بزرگ كردن بي مورد امثال اينها مي پردازيم و پسر حسابي، حسابي از اين توبره مي خوره! آي مي خوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
4
4
انسان عاقل به مفاخر خودش توهین نمی کنه شما همیشه رضا شاه رو بی سواد معرفی میکنین چه طور شده دانشگاه ساخته پس معلومه هیچی از تاریخ نمیدونید پس لطفادروغ بافی نفرمایید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
انسان عاقل هم عقل خودش را بدست جاعلین و حقه باز ها نمی دهد. مفاخر بایستی واقعا مفاخر باشند نه دانشمند قلابی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
9
2
اینیشتن یا انیشتن هم عین اینه هیچی ... نیست
این یارو انیشتنگ هم چون این حسابی یهودی زاده بوده تو بوق کردن که خیلی حالیش بوده
البته شاید حرفم باور نکنید تعجیب هم نداره چون توی اینترنت یهودی غرق هستید و یکسره مزخرف مصل مطالب رویداد۲۴ بهتون میخونید
خخخ
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
نظریه نسبیتش رو بخون( نه ...البته نخون!) بعد بیا بحث کنیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
دهنت زیادی کوچکه برا بردن نام انیشتین.شما برو مطالب علمی رائفی پور حسن عباسی و الله کرم رو بخون
پروفسور قلابی حسابی
|
Austria
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
2
5
به اقای نجفی قبل از اینکه نظر خود را در مورد محمود حسابی بنویسم. اینکه ایشان مدعی داشتن چند مدرک مثلا فیزیک یا مهندسی الکترونیک داشته اند چیز چندان عجیبی نیست چون مواد دروسی که برای اخذ یک لیسانس در ان سالها میبایسته طی شود بسیار متفاوت با حالا بوده.مثلا با پاس 30تا 50 واحد به دانشجو لیسانس میداده اند.اما بطور کلی بسیار در مورد ایشان اغراق شده.بلاخره دولت ملتی که آقایان متجدد ایجاد کرده بودند احتیاج به چند شخصیت به اصطلاح علمی به عنوان نماد داشته ایشون نماد و تا در میان ملل دیگر به عنوان تجدد خواهی دولت ایران معرفی شود.البته این افراد با این نشانه و شناسه در همه حکومتهای که از ضعفهتا و عقده های تاریخیست که درون همه جوامع و حتی خانواده ها وجود دارند تا با بزرگنمایی عناصر کوچک و فرومایه بتوانند بر مشکلات خود سرپوش بگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
1
6
بسياري از داستان هاي غلو آميز را فرزند دكتر حسابي براي كسب شهرت و در كنار آن سوء استفاده از وام هاي بانكي خلق كرده و متاسفانه صدا و سيما هم مذتها به او پر و بال داده است. وي هرگز با انيشتن مراوده نداشته و همكار نبوده است. دكتر حسابي انسان تلاشگري و فاضلي بوده است اما اسطوره سازي از او هدفمند است. از دانشگاه تهران دانش آموختگان زيادي چون مرحوم دكتر لطفي زاده (صاحب تئوري فازي ) و افرادي مانند دكتر چمران و مرحوم بازرگان و بزرگان ديگري خارج شده اند كه شايسته تقدير هستند
Smhm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
6
2
ظاهرا نویسنده این مقاله از وضعیت کشور ناراضی است اما چون زورش به تحریف نظام و انقلاب نمیرسد،خودتخریبی و تحریف را از پایه(دانشمندان غیور مملکت) آغاز کرده است،احتمالا بعداز این شروع به خود تخریبی و تحریف مردم می‌کند.موفق نباشید ان شاء الله و من الله توفیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
1
1
بیایید واقع بین باشیم. با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود. معترضین به این مقاله اگر شناختی از ایرج حسابی فرزند محمود حسابی داشتند اینطور رگ تعصبشان باد نمی کرد و واقع بینی را به خود تحقیری تعبیر نمی کردند. ایرج حسابی دکان سه نبشی برای خودش باز کرد و به مدد صدا و سیما کلی دروغ و مبالغه و اغراق در باره پدرش بافت و تحویل مردم داد. هنوز هم دست بردار نیست گرچه حکومت دست او را خوانده ودیگر مثل سابق چک سفید امضاء در اختیارش نمی گذارد. فقط کافی است به یکی از ویدئو های ایرج حسابی از دانش بیکران و محیر العقول پدرش نگاهی بیندازید و ادعا های شاخدار او را مورد راستی آزمایی قرار دهید. هر چیزی را بدون تحقیق نباید پذیرفت خصوصا تعریف پسر حقه باز از پدرش را.
قاسملو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
این محمد قائد بسیار بی سواد بوده اما خودش را علامه دهر جا می زده.
mousavo
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
2
2
یکی از علل بدبختی ایرانیان نابودی بزرگان ونخبگانشان است که در این مطلب تکرار مکررات از جانب محمد قائد و متاسفانه از سوی دکتر منصوری شده است.اراجیف گفتن به امثال حسابی وفروغی ودگران که سرمایه ایرانیال در آغاز قرن ٢٠ میلادی وجودشان سرزمین کهنه ایران را به سوی مدرنیته پیوند خورده با سنت برده بی انصافی وناجوانمردیست که من بعنوان شاگرد شاگردان مرحوم حسابی در رشته فیزیک متاسف از اینهمه نامرادی وعقده گشایی هستم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
2
خوبی کامنت ها، آموزنده بودنش شان برای من بود. کلماتی دیدم که هرگز نشنیده و ندیده بودم. عجب بزن بزنی.
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
2
2
حسود هرگز نیاسود. کسی باید دکتر حسابی را نقد کند که از نظر شخصیتی و علمی در حد او باشد. این آقا اصلا در حد و اندازه ای نیست که دکتر حسابی را نقد کند.
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
1
6
کاملا مقاله قائد در مورد دکتر حسابی درسته وبدانید ایشان سناتور انتصابی شاه بود وبه مصدق پشت کرد مقام گرفت در خاطرات دکتر سیاسی راجع به حسابی را بخوانید وضمنا ایرج حسابی شارلاتان ودروغگو است ودراصل بانی کنکاش در مورد حسابی از دروغ پردازی او شروع شد که مجبورند اهل فن به این اراجیف پاسخ بدهند تعصب جاهلیت در این مورد خطاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
1
1
این متن قدیمی است ودر چند سال پیش هم عینا در رویداد۲۴ منتشر شده بود ،بهر حال بعضی کارهای ایشان قابل تحسین است از جمله تاسیس دانشکده فنی تهران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
0
3
بازنشر جالبی بود....دکتر حدادیان!
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
0
4
در مملکتی که مدرک دکترا کیلویی عرضه شده و خودتان تعداد زیادی از آنها را میشناسید، باید هم به استاد حسابی لقب ذوالفنون داد. در ضمن این آقای ایرج حسابی قابلیت آن را دارد که از یک بی سواد علامه بسازد.
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
2
واقعن باید افسوس خورد بحال این مملکت و مردمش که مفاخرش واقعی نباشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
2
0
اصلا بابا کلا پشت سر مرده خوب نیست حرف بزنین
ببین خدا وکیلی انگشت کردی تو لونه زنبور ببین همه زنبور ریختن بیرون یه نیشت زدن حالا خوب شد
نظرات شما
پیشخوان