تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

روایت حق شناس از بازداشتش در دادسرا

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به خاطر انتشار قرائت ربنا با صدای لیلا تهرانچیان به دادسرای ارشاد احضار شد تا به دلیل آنچه تشویق مردم به فساد عنوان شده، تفهیم اتهام شود؛ موضوعی که ابهاماتی به دنبال داشت و مورد اعتراض قرار گرفته است.
سریال احضار اعضای شورای شهر به دادسرا  ادامه دارد/ جزئیات احضار حق شناس به دادسرای ارشاد
رویداد۲۴ شادی مکی: از سال گذشته سریال احضار اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر به دادسرا‌های مختلف آغاز شده است، اولین بار در خرداد سال گذشته بود که الهام فخاری به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد او در توئیتر خود نوشت در پی مصوب شدن طرح تحقیق و تفحص عملکرد موسسه همشهری طی سال‌های ۸۴ تا ۹۶ مهدی ذاکری، مدیرعامل سابق همشهری با شکایت از من به عنوان عضو شورا، احضار به شعبه ۴ دادگاه فرهنگ و رسانه برایم ابلاغ شده است.

چندماه بعد در بهمن ماه سال گذشته نیز محمود میرلوحی که پیگیری پرونده املاک نجومی دوران شهرداری قالیباف را در دستور کار خود داشت با شکایت قالیباف به دادسرا احضار شد، تقریبا همزمان با او ناهید خدا کرمی دیگر عضو شورای شهر  به دلیل شکایت ستاد امر به معروف نهی از منکر اصفهان راهی دادسرا شد علت این شکایت طرح این ادعا بود که وی با توئیت‌ها و مصاحبه‌هایی که در مورد حجاب داشته است مردم را تشویق به بی حجابی کرده است، خداکرمی این سوال را مطرح کرد که چگونه ستاد امر به معروف و نهی از منکر یک استان دیگر می‌تواند از عضو شورای یک استان دیگر شکایت کند؟

قطار احضار اعضای شورای شهر به دادسرا‌ها به همین جا ختم نشد. محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از احضارش به دادسرای ارشاد خبر داد و با عنوان تشویق مردم به فساد تفهیم اتهام شد. اما داستان این اتهام چه بود؟

در یکی از شب‌های قدر ماه رمضان حق شناس در صفحه اینستاگرام خود صدای قرائت ربنای لیلا تهرانچیان را منتشر کرد و آیات آن را ذیل این پست هشتگ کرد. این پست اینستاگرامی باعث شد حق شناس به اتهام «تشویق مردم به فساد» نه به دادسرای فرهنگ و رسانه، که به دادسرای ارشاد احضار شود.
 
 
حق شناس: با گزارش پلیس امنیت احضار شدم
 
 
محمد جواد حق شناس در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ درباره جزئیات احضار و بازداشتش توضیح داده و گفته انتشار یک پست در اینستاگرام در فضای رسانه مطرح می‌شود، زیرا این مساله در حوزه رسانه مجازی است لذا این موضوع باید در دادسرای فرهنگ و رسانه مورد مطالعه قرار بگیرد، به همین دلیل ورود دادسرای ارشاد به این موضوع که معمولا حوزه رسانه را پوشش نمی‌دهد، یکی از عجایب این ماجراست.

وی با طرح این سوال که معلوم نیست دادسرای ارشاد چگونه به خود اجازه داده وارد حوزه رسانه شود، خواستار توضیح درباره این اتفاق شده و گفته وقتی ما درباره این موضوع سوال کردیم توضیح مشخصی وجود نداشت و عنوان کردند که این ماجرا براساس گزارشی بوده است که معاونت پلیس امنیت با موضوع محتوای پست اینستاگرامی بنده به آن‌ها ارجاع کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به محتوای پست اینستاگرامی‌اش می‌گوید: آن‌ها انتشار قرائت قرآن توسط یک خواننده زن را جرم تلقی کرده و تحت عنوان تشویق مردم به فساد من را تفهیم اتهام کردند. هنوز نتوانسته‌ام این موضوع را هضم کنم که چطور قرآن خواندن توسط یک بانوی هنرمند و قرائت آیاتی که محتوای آن مناجات و درخواست رحمت خداوند است؛ آنهم در پستی که مدت زمان آن کمتر از یک دقیقه است می‌تواند معادل تشویق مردم به فساد تلقی شود.
 
حق شناس عنوان می‌کند: این اتهام منجر به صدور قرار وثیقه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان شد که به دلیل اعتراضی که به این اتهام داشتم و همچنین عدم توان تامین وثیقه، قرار را نپذیرفتم  که این  موضوع منجر به بازداشت بنده شد و چند ساعتی مهمان بازداشتگاه دادسرای ارشاد در خیابان بخارست بودم.

وی با یادآوری این موضوع که حضور او در دادسرای ارشاد از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب طول  کشید، می‌افزاید: آن روز تعدادی از همکارانم در شورای شهر تهران به دادسرا آمده و با بازپرس پرونده صحبت کردند و در نهایت با توجه به گفتگو‌هایی که شد و نظر همکارانم در شورا که منتخبین مردم بوده و ما پذیرفته‌ایم که یک جمع هستیم، قبول کردم به صورت موقت و تا زمان پایان دادرسی پست را حذف کنم و بازپرس هم پذیرفت قرار وثیقه را به قرار کفالت تبدیل کند و چون میزان قرار تغییر کرد، ۳ نفر از  دوستان شورا ناچار شدند فیش حقوقی خود را برای تامین این مبلغ بگذارند.

حق شناس می‌گوید: مبلغ ۲۰۰ میلیون وثیقه اگر برای اتهام تشویق مردم به فساد باشد احتمالا از نظر آن‌ها رقم مناسبی است، اما اگر این رقم به دلیل جایگاه متهم است با توجه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای مردم که پشتوانه من است باید گفت این رقم بسیار کم بوده و باید تبدیل به ۱۳ میلیارد می‌شد  که با میزان رای مردم همخوانی داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید براینکه موضوع پرونده من موضوعی شخصی نبوده بلکه مساله این است که خوانش قرآن توسط یک خانم نباید توسط رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در اینستاگرامش گذاشته می‌شد، تصریح می‌کند: در این پرونده این سوالات مطرح است که آیا زنان اجازه خواندن قرآن با صوت را دارند یا خیر؟ آیا باید اجازه انتشار صوت قرآن خوانی آن‌ها داده شود یا نه؟ و آیا فردی که مسئولیت فرهنگی دارد می‌تواند چنین چیزی را منتشر کند یا خیر؟

وی اضافه می‌کند: حتی در دادسرا این سوال را طرح کردند که آیا تا به حال با این خانم دیداری داشتید یا خیر که اعلام کردم تا کنون هیچ نوع ارتباط، دیدار و شناختی از این خانم نداشته‌ام و آن پست در فضای شب قدر گذاشته شد که می‌توانست به جوانان و زنان این پیام را بدهد که ارتباط گرفتن با خداوند اختصاص به یک نفر ندارد و قرآن مربوط به همه انسان‌ها و برای هدایت تمام مردمان نازل شده نه فقط برای مسلمانان، شیعیان، موحدین، حزب‌اللهی‌ها و هیاتی‌ها، این  خیلی بد است که فکر می‌کنیم قرآن مخصوص افرادی خاص است.

حق شناس یادآور می‌شود: در بیانیه‌ای که برای آقای هاشمی نوشته بودم عنوان کردم که این موضوع به برخورد سیستماتیکی که درحال شکل‌گیری در عرصه قدرت است بازمی‌گردد زیرا ما پیش از این نیز  شاهد احضار اعضای شورای شهر مانند خانم فخاری، خانم خداکرمی، آقای میرلوحی، اخیرا بنده و حتی یکی دیگر از اعضای کمیسیون‌های شورا به دادسرا بوده‌ایم بنابراین به نظر نمی‌رسد که عرصه سخت قدرت به این راحتی حاضر باشد که شورای شهر در راستای تعهداتش به مردم عمل به راحتی عمل کند.

وی خاطرنشان می‌کند: آقای هاشمی با رئیس دادسرا درباره چگونگی ماجرا صحبت کرده بود و دیداری نیز با آقای رئیسی داشته‌اند که در این دیدار موضوعات متفاوتی مطرح شده و  این موضوع نیز جزو مسائل مطروحه بوده است، اما گزارش این دیدار را نخوانده‌ام.

از حق شناس پرسیدیم آیا حذف کردن پست به معنای قبول اتهام بوده، او پاسخ داد: من دفاعیات خودم را دارم، اما از آنجایی که دوستان شورا نظرشان آن بود که این ماجرا تبدیل به یک مساله‌ای در فضای عمومی نشود تا عده دیگری بخواهند سوءاستفاده کنند خواهش کردند که برای نشان دادن حسن نیت و اینکه بازداشت نشوم و همچنین برای اینکه  بازپرس قبول کند که قرار وثیقه را تبدیل به کفالت کند این کار انجام شود اما نظر من این است که کار من ایرادی نداشته کاملا قابل دفاع بوده و به لحاظ عقلی، شرعی و قانونی نیز هیچ ایرادی به آن وارد نیست.

به گزارش رویداد۲۴ اصلاح طلبان شورای شهر همچنان تحت فشار هستند و در سایر شهرها نیز وضعیت بهتر از این نیست. در شورای شهر شیراز حکم زندان و تبعید مهدی حاجتی صادر شد. غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد حکم شلاق گرفت. رضا مهرداد عضو شورای شهر نیشابور به خاطر یک مطلب احضار شد وتا پای اخراج پیش رفت.  در شورای شهر اصفهان، مهدی مقدری با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به شش ماه زندان محکوم شد.
 
در روزهای ابتدایی شورای شهر پنجم، از زبان یکی از اصولگرایان نقل شده بود که گفته بود شهرداری را باتلاق اصلاح‌طلبان خواهیم کرد. بعد از یک سال و اندی، به نظر می‌رسد اصولگرایان تا کنون در این هدف موفق بوده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان