تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

کاهش قیمت سیب‌زمینی از هفته آینده

طی یک هفته آینده با ورود انبوه سیب زمینی نو، قیمت‌ها بر مدار کاهشی در بازار قرار می‌گیرد.
رویداد۲۴ رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی درباره آخرین تحولات بازار سیب زمینی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو سیب زمینی کهنه در میادین میوه و تره بار ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و سیب زمینی نو ۵ هزار تومان است و متاسفانه به سبب مشکلات نظارتی و سودجویی دلالان و عوامل واسطه، اختلاف قیمت تا خرده فروشی‌ها بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه عرضه سیب زمینی از عجب شیر و اصفهان در حال انجام است، افزود: طی یک هفته آینده با ورود انبوه سیب زمینی نو از مناطق همدان، طارم، زنجان، شیراز، عجب شیر و اصفهان قیمت‌ها بر مدار کاهشی در بازار قرار می‌گیرد.

نیازی با اشاره به دلایل افزایش نامتعارف قیمت سیب زمینی در بازار بیان کرد: تاخیر در کشت سیب زمینی ناشی از وقوع سیل، سرما و بارندگی‌های شدید در کنار کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی به دلیل متضرر شدن کشاورزان در سال گذشته و افزایش هزینه‌های تولید اعم از نهاده ها، اجاره بها زمین، حقوق و دستمزد و حمل و نقل موجب شد قیمت سیب زمینی با نوساناتی در بازار روبرو شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، گفت: با عرضه سیب زمینی‌های کشت بهاره پیش بینی می‌شود که قیمت محصول از هفته آینده کاهش چشمگیری داشته باشد، اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سیب زمینی در بازار به شمار می‌رود، بیان کرد: طی روز‌های آتی با ازدیاد عرضه محصول از مناطق مختلف، بازار به تعادل می‌رسد به طوریکه برای تولیدکننده و مصرف کننده مقرون به صرفه است.

نیازی با بیان اینکه آمار نهایی سطح زیر کشت ظرف هفته آینده در کشور اعلام می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور تولید شد که امسال در صورت تحقق این میزان نه تنها کمبودی در بازار داخل نداریم، بلکه بخشی از سیب زمینی تولیدی باید به بازار‌های هدف صادر شود.

رئیس انجمن سیب زمینی ادامه داد: با توجه به آنکه هیچ تولیدکننده‌ای به سبب کاهش فشار اقتصادی تمایل ندارد که محصول تولیدی خود را خارج از قیمت در بازار توزیع کند، از این رو انتظار می‌رود با افزایش عرضه و ایجاد تعادل در بازار، مصرف کنندگان برای تامین مایحتاج خانوار خود مشکلی نداشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات سیب زمینی گفت: اگرچه صادرات سیب زمینی از لحاظ قانونی مشکلی ندارد، اما به سبب جذب سیب زمینی در بازار داخل، صادرات چندانی نداریم.

نیازی در پایان با بیان اینکه مخالف نرخ خرید تضمینی سیب زمینی هستیم، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از سم، کود، ماشین آلات، حمل و نقل و ... امیدواریم شرایط بازار در ادامه به گونه‌ای باشد که نیازی به خرید تضمینی نداشته باشیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
0
دیروز سیب زمینی اقام خرید کیلویی12 هزار تومان!!! دروغ گوها.5 هزار تومان رو از کجا اوردید؟؟؟
نظرات شما
پیشخوان