تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
کمبود اعتبار ۴ هزار میلیاردی؛

سرعت خط آهن چابهار-زاهدان کُند شد

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از کمبود ۴ هزار میلیارد تومانی منابع مالی برای تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان خبر داد.

سرعت خط آهن چابهار-زاهدان کُند شد

رویداد۲۴ عباس خطیبی، با رد توقف پروژه احداث خط آهن چابهار - زاهدان درباره علت کند شدن روند این پروژه اظهار داشت: پروژه همچنان فعال بوده و در همه بخش‌های این محور، عملیات زیرسازی را در دست اقدام داریم؛ اما سرعت اجرایی آن از روند مطلوبی برخوردار نیست.

۲۲۸ میلیارد تومان اسناد خزانه به پروژه تزریق شد

وی درباره تأمین منابع این پروژه افزود: در سال‌های گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار به شکل اوراق مشارکت صورت گرفته است؛ همچنین برای سال مالی ۹۷ که تا پایان تیرماه ۹۸ را شامل می‌شود، در اسفند ماه سال گذشته ۲۲۸ میلیارد تومان از محل بند «ب» قانون بودجه سال ۹۷ به شکل اسناد خزانه به شرکت ساخت ابلاغ شده و ما هم به پیمانکار پروژه که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است، این مبلغ را پرداخت کرده ایم.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه مطالبات زیادی از سوی پیمانکار در این پروژه وجود ندارد، ادامه داد: قرارگاه خاتم نیز با وجود کمبود منابع مالی در حال اجرای پروژه است.

وی با بیان اینکه برای تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه، استفاده از منابع دیگر را نیز پیگیری می‌کنیم تا سرعت پروژه افزایش یابد، افزود: مهمترین منابعی که در دستور کار داریم، از محل صندوق توسعه ملی است که پیشنهاد آن از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شده و در دست پیگیری است.

پیشرفت فیزیکی پروژه: ۳۹ درصد در ۴ سال

خطیبی درباره آخرین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه تصریح کرد: ۳۹ درصد در کل پروژه پیشرفت داریم و در بخش زیرسازی نیز ۵۵ درصد از این محور ریلی ۶۱۰ کیلومتری را تکمیل کرده ایم. در فاز جنوبی پروژه محدوده چابهار – ایرانشهر به طول ۳۱۰ کیلومتر حدود ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی داریم.

وی با تأکید بر اینکه انتظار ما از سرعت اجرای پروژه فراتر از این است، گفت: اگر منابع صندوق توسعه ملی به کمک طرح خط آهن چابهار – زاهدان بیاید، سرعت بیشتری یافته و در زمان مناسب‌تری کارهای اجرایی آن به اتمام می‌رسد.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه درباره انتقاد از طولانی بودن مدت زمانی که در سال‌های گذشته برای احداث خط آهن چابهار – زاهدان صرف شده، خاطرنشان کرد: قرار نیست هر طرح عمرانی در قوانین بودجه سالانه وارد می‌شود، از فردای تصویب قانون، عملیات اجرایی آن آغاز شود. آنچه مهم است، زمان عملیات اجرایی پروژه است.

آغاز اجرای پروژه از ابتدای سال ۹۳ بود

به گفته خطیبی قرارداد اجرای پروژه خط آهن چابهار – زاهدان از بهمن سال ۹۲ با پیمانکار مبادله شد و زمانی که تجهیز کارگاه صورت گرفت و کار اجرایی این طرح شروع شد، ابتدای سال ۹۳ بود. به خصوص که این طرح یک مگاپروژه است و احداث ۶۱۰ کیلومتر خط آهن با هیچیک از پروژه‌های عمرانی موجود در کشور به لحاظ حجم پروژه قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: برای رونق بیشتر پروژه اعتقاد داریم از محل صندوق توسعه ملی منابع مورد نیاز آن باید تأمین شود تا بتواند جوابگوی هزینه‌های پروژه بوده و بتوانیم آن را در زمان مناسب‌تری به بهره برداری کامل برسانیم.

۱,۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم / کمبود ۴ هزار میلیارد تومانی

این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه درباره میزان منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه بر اساس قیمت فعلی مصالح و خدمات فنی و مهندسی را ۴ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: تاکنون حدود ۱,۷۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

تکمیل پروژه، ۴ سال دیگر به شرط تأمین منابع ۴ هزار میلیارد تومانی

وی زمان مورد نیاز برای تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان نیز گفت: اگر این مقدار منابع مالی به دست ما برسد، می‌توانیم امیدوار باشیم که به صورت فازبندی شده ظرف حداکثر ۴ سال آینده، بخش‌های مختلف این پروژه شامل اتصال زاهدان به خاش، خاش به ایرانشهر و نهایتاً ایرانشهر به چابهار به افتتاح و بهره برداری برسد.

آستان قدس در راه آهن چابهار-زاهدان سرمایه گذاری نمی‌کند

معاون شرکت ساخت و توسعه درباره سرمایه گذاری آستان قدس رضوی (ع) در پروژه ریلی چابهار – زاهدان بیان کرد: شرکت ساخت تا کنون با آستان قدس درباره قطعه چابهار زاهدان مذاکره‌ای نداشته و آنها درباره زاهدان – مشهد با شرکت ساخت رایزنی داشته اند که پس از تکمیل قطعه چابهار – زاهدان از این پروژه ریلی بزرگ و آغاز زمان ساخت قطعه زاهدان به مشهد و سپس به سرخس، از منابع مالی این نهاد استفاده خواهیم کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان