تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف بر سر قاچاق گندم/ دست بالای دلالان دست به نقد در مقابل دولت

طی یکسال گذشته نرخ ارز جهش زیادی داشت و همین موضوع باعث شد، صادرات یا فروش هر محصولی به هر کشوری سود مناسبی داشته باشد، بنابراین کشاورزان به ویژه در استان‌های غربی تمایل دارند، گندم تولیدی را به دلالانی که قیمت بالا پیشنهاد می‌دهند و دست به نقد هم هستند بدهند تا به کشور عراق ببرند.

آیا گندم از کشور قاچاق می‌شود؟

رویداد۲۴ گندم محصولی است استراتژیک و هر کشوری که ادعای پیشرفت و استقلال دارد، باید حداقل در این محصول کشاورزی خودکفا باشد. تامین گندم در هر کشوری یعنی امنیت غذایی آن کشور. داشتن برنامه مناسب برای تامین گندم از فاکتور‌هایی است که باعث می‌شود محصولی که با هزاران زحمت به دست آمده به مقصد اصلی‌اش هدایت شود و خوراک دام نشود با خارج از مرز‌ها قاچاق نشود.

طی یکسال گذشته نرخ ارز جهش زیادی داشت و همین موضوع باعث شد، صادرات یا فروش هر محصولی به هر کشوری (با توجه به اینکه ارزش پول کشور به کمترین میزان رسیده بود) سود مناسبی داشته باشد، بنابراین تمایل بیشتری ایجاد شده که گندم تولیدی با قیمت بالاتر به دلالان دست به نقد فروخته شود.

قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم در سال ۹۷ اعلام کرد یک هزار و هفتصد تومان بود اما برای امسال با صد و پنجاه تومان افزایش ۱۸۵۰ تومان رسید. نرخ فروش گندم در خارج از مرزها بسیار بالاتر از رقم خرید دولت است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران قیمت هر کیلو گندم در خارج کشور را ۳۰ تا ۴۰ سِنت اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به اختلاف قیمت دلار در برابر ریال، احتمال قاچاق گندم بسیار زیاد می‌شود که همین موضوع باعث شده حدود هفت میلیون تن واردات گندم به کشورانجام شود. پیشنهاد ایمانی افزایش قیمت خرید گندم است اما کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران معتقد است موضوع قاچاق گندم از کشور در حد شایعه است.

زرگران به رویداد۲۴ می‌گوید: با توجه به اطلاعاتی که از مرز‌ها بدست آمده امکان قاچاق گندم و غلات در سطح گسترده وجود ندارد. به عنوان مثال قاچاق ۲۰ تن گندم نیازمند یک تریلی بزرگ است و حمل حجم بالای غلات بسیار مشکل است و قابل شناسایی است.

زرگران می‌گوید: در مورد کالا‌های ساخته شده و سایر موادغذایی، قاچاق معمولا از بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد و با توجه به افزایش نرخ ارز این مواد غذایی برای همسایگان ما مقرون به صرفه است، قاچاق افزایش می‌یابد. اغلب قاچاق از مرز‌ها بوسیله چهارپایان یا کوله بران صورت می‌گیرد که در مرز‌های غربی کشور این موارد بیشتر دیده می‌شود.

حسن عباسی معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز از مسئولانی است که معتقد است چیزی به نام قاچاق گندم وجود ندارد و گزارشی از قاچاق این محصول استراتژیک به خارج از کشور داده نشده است.

به گزارش رویداد۲۴ در حالی که مسئولان دولتی معتقدند پدیده‌ای به نام قاچاق گندم وجود خارجی ندارد یا میزان آن بسیار ناچیز است اما واقعیت میزان افزایش واردات گندم به نسبت سال‌های گذشته نشان می‌دهد بخشی از تولید گندم ایران توسط دولت خریداری نشده و به صورت غیررسمی فروخته می‌شود. دولت از سال گذشته خودکفایی در تامین گندم را اعلام کرده است و به نظر می‌رسد پذیرش رسمی اینکه بخشی از گندم کشور قاچاق می‌شود و برای تامین آن واردات انجام می‌شود، چندان برای دولت خوشایند نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان