تاریخ انتشار: ۰۳:۰۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۸

چگونه رابطه عاطفی قبلی ام را فراموش کنم؟

چه ازدواج کرده و طلاق گرفته‌اید یا چه از رابطه‌ای عاطفی بیرون آمده‌اید، در هر صورت شما به مدت زمانی برای ترمیم خود نیاز دارید. گمان نکنید که با ورود به رابطه‌ای جدید درد رابطه قبلی را فراموش می‌کنید، بلکه فقط سر پوشی بر آن می‌گذارید. این اتفاق فقط در صورتی می‌افتد که شما فردی باشید که در زندگی فقط به یک رابطه وابسته می‌شوید. در این صورت باید وارد روابط و آشنایی با افراد دیگر شوید تا با دنیای مرد‌ها و زن‌های دیگری آشنا شده، روابط دیگری را تجربه کرده و دیدتان وسیع‌تر و منطقی‌تر شود. یعنی اگر شما فردی هستید که مثلا در سی و پنج سالگی فقط دو نفر از جنس دیگر را در زندگی خود داشته‌اید، بهتر است که افراد و روابط دیگر را، صرفا محض آشنایی، ببینید تا از این فکر که زندگی و رابطه، فقط همان زندگی و رابطه‌ای بوده است که داشته‌اید، بیرون بیایید و بتوانید منطقی‌تر به مساله نگاه کنید.
 رویداد۲۴  اما اگر فردی هستید که دائما در روابط عاطفی مختلف هستید، بنابراین، ورود به رابطه جدید دردی از شما دوا نمی‌کند، بلکه فقط زمینه فرار را فراهم می‌سازد. چرا ترمیم بعد از اتمام رابطه عاطفی مهم است؟ زمانی که پرونده روابط قبلی شما هنوز باز مانده و مسائل آن حل نشده باقی مانده است، احتمال اینکه روابط بعدی شما تحت‌تاثیر مسائل روابط قبلی باشد بسیار بالا است. این امر در آگاهی صورت نمی‌گیرد، بلکه ناخودآگاه پیش می‌آید. دوره ترمیم پس از رابطه باعث آگاه‌تر شدن و قوی‌تر شدن شخصیت شما می‌شود و باعث می‌شود که در آینده روابط بهتری را رقم بزنید. برخی فکر می‌کنند که دوره ترمیم یعنی اینکه فقط وارد رابطه جدیدی نشوند، این باور اشتباه است. دوره ترمیم زمانی است که شما تمام مسائل رابطه قبلی را بررسی و حل کرده و نسبت به واقعیت آن به پذیرش می‌رسید. در این حالت دیگر نه احساس دلبستگی یا وابستگی به فرد قبلی دارید و نه احساس تنفر، بلکه او را فقط به‌عنوان یک تجربه در زندگی و به‌عنوان یک انسان دوست دارید. همچنین، شخصیت قوی‌تری پیدا می‌کنید. در این مقاله می‌خواهیم فقط چند راهکار کلی را برای شما شرح دهیم:

در درجه اول باید به هر رابطه‌ای به‌عنوان یک تجربه برای بزرگ‌تر و پخته‌تر شدن نگاه کنید. روابط انسانی تجربیات گرانبهایی برای رشد شخصیتی ما هستند. کسانی که به روابط خود به‌عنوان تجربه نگاه نمی‌کنند، بیشتر در معرض آسیب‌های روانی ناشی از رابطه عاطفی هستند. از رابطه قبلی خود درس بگیرید و در جهت قوی‌تر کردن خود از آن تجربیات استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از تجربیات قبلی، رابطه‌ای بهتر و سالم‌تر را در آینده خود رقم بزنید؛ بنابراین دیدگاه خود را نسبت به رابطه تغییر دهید.

دیدگاه خود را تغییر دهید، قرار نیست که هر رابطه‌ای تا ابد باقی بماند یا قرار نیست که شما با هر کسی که وارد زندگی‌تان می‌شود تا ابد همراه بمانید. هر رابطه‌ای تاریخ انقضایی دارد که اگر به مرگ مطلق برسد، دیگر کاری نمی‌توان کرد، اما با انتخاب فرد مناسب، کسب آگاهی بیشتر، با رشد شخصیتی طرفین، با تزریق عشق و هیجان به رابطه در زمان مناسب، می‌توانیم شکل رابطه را تغییر دهیم و از مرگ آن جلوگیری کنیم. به همین دلیل است که برخی از روابط با گذشت شصت سال، هنوز هم تازگی و عشق خود را حفظ کرده‌اند.

در برخی از موارد، افراد واقعیت را باور نمی‌کنند و در انکار هستند. آن‌ها فکر می‌کنند که اگر به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کردند یا به گونه‌ای دیگر رفتار کنند، رابطه تمام‌شده دوباره بازسازی می‌شود. یا دوست دارند که فکر کنند که این رابطه تمام نشده است و هر روز خود را غرق چرا، اگر، شاید، ای‌کاش، احتمالا و... می‌کنند. انکار واقعیت رخ داده، یعنی نپذیرفتن اینکه رابطه تمام شده است، باعث می‌شود که نتوانید به مسیر خود ادامه دهید.

در برخی از موارد، افراد آسیب‌هایی که در رابطه دیده‌اند را انکار می‌کنند. برخی از افراد نیز، به‌خاطر کمبود‌ها و ضعف‌های درونی، هر نوع آسیب را از جانب شریک عاطفی خود می‌پذیرند و می‌خواهند که این رابطه تحت هر شرایطی ادامه داشته باشد. این افراد باید هر روز آسیب‌هایی را که خورده‌اند مرور کنند تا باور کنند که این رابطه و این فرد برای آن‌ها مانند سَم بوده است. اما این کافی نیست، در همین دوران باید با کمک یک متخصص عزت نفس و اعتماد به نفس خود را ترمیم کنند و دید جدیدی نسبت به زندگی و رابطه عاطفی پیدا کنند. ابتدا دچار خشم و تنفر می‌شوند، اما به مرور و با تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس خود و کسب دیدگاه‌های خردمندانه و واقعی، به تعادل در احساسات و هیجانات خود می‌رسند.

در برخی موارد، افراد بابت کار‌هایی که می‌توانستند برای حفظ رابطه انجام بدهند و ندادند، خود را سرزنش می‌کنند. بهتر است این واقعیت را باور کنید که ۱- شما در آن زمان آگاهی امروز را نداشتید، پس خود را ببخشید، ۲- این رابطه تمام شده است. حالا چه کار می‌خواهید بکنید؟! ۳- این رابطه تمام شدنی بود گاهی هر قدر هم که برای حفظ یک رابطه تلاش کنید، فایده‌ای ندارد، زیرا آن فرد و رابطه برای شما نیست. ۴- این رابطه برای شما نبوده است، چرا؟ در آینده می‌فهمید.

برای زندگی خود هدفسازی کنید. پس از اتمام رابطه و زندگی زناشویی خود و بعد از گذراندن دوره سوگواری، دوره ترمیم مثبت را شروع کنید. چه اهدافی برای آینده خود دارید؟ به کجا می‌خواهید برسید؟ بعضی وقت‌ها ممکن است از فرد قبلی حس تحقیر شدگی یا تنفر داشته باشید، در این صورت فکر می‌کنید بهترین انتقام چیست؟ شادی؟ رسیدن به آرامش؟ به‌دست آوردن آینده‌ای بهتر؟ گاه انگیزه برای انتقام مثبت فرد را از حالت بحرانی دور می‌کند. انتقام مثبت، انتقامی است که، مثلا، اگر شما در موردی تحقیر شده‌اید، در آن زمینه پیشرفت کنید. اگر شما شادی و آرامش خود را از دست داده‌اید، سعی کنید تحت هر شرایطی شادی و آرامش از دست رفته را به‌دست آورید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان