تاریخ انتشار: ۰۱:۱۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جنگ نفتکش‌ها ادامه دارد/ آیا بریتانیا در آستانه جنگ نیابتی با ایران است؟

روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا از تلاش پنج قایق سپاه ایران برای توقف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس خبر داد. ادعایی که به سرعت توسط مقامات ایرانی تکذیب شد اما تحلیل ها درباره این ادعا هنوز ادامه دارد.
جنگ نفتکش‌ها ادامه دارد/ آیا بریتانیا در آستانه جنگ نیابتی با ایران است؟
رویداد۲۴ روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا از تلاش پنج قایق سپاه ایران برای توقف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس خبر داد صبح روز بعد از آن دولت بریتانیا در واکنش به این خبر بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن تایید تلاش سه فروند قایق ایرانی برای مسدود کردن مسیر کشتی بریتانیایی تصریح کرد که این قایق‌ها پس از دریافت اخطار از ناو بریتانیا مستقر در منطقه، عقب نشینی کردند.
 
سی ان ان نیز همین خبر را منتشر کرده و نوشت قایق‌های سپاه پاسداران روز چهارشنبه به نفتکش بریتانیایی که از تنگه هرمز عبور می‌کرده است دستور داده‌اند تا مسیرش را تغییر دهد و در قلمرو آبی ایران پهلو بگیرد که با دخالت ناو جنگی بریتانیایی «اچ ام اس مونت رز» مواجه می‌شوند.
 
شبکه سی‌ان‌ان مدعی شده یک هواپیمای تجسسی آمریکا از این ماجرا فیلمبرداری کرده است، اما این ویدیو هنوز منتشر نشده است.طبق روایت رویترز، ناو بریتانیایی که این نفکتش را اسکورت می‌کرده، با دادن هشدار رادیویی قایق‌های سپاه را مجبور به عقب‌نشینی می‌کنند.
 
ظریف به این ادعا واکنش نشان داد و گفت: ادعاعایی که مطرح شده برای ایجاد تنش است و هیچ ارزشی ندارد. پس از وزیر خارجه ایران، سپاه پاسداران نیز بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.
 
در بیانیه سپاه آمده طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناور‌های بیگانه از جمله شناور‌های انگلیسی صورت نگرفته است. در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناور‌های بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام کند.
 
شب گذشته چهارخدمه بازداشت شده نفکش ایرانی در جبل الطارق آزاد شدند. این اتفاقات در حالی رخ داده که شاهد دو تحول قابل توجه در خلیج فارس بوده‌ایم. ۱۳ تیر ماه تفنگداران انگلیسی با اعلام این که کشتی گریس ۱ در حال حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه بوده است، این نفتکش عظیم را در ساحل جبل‌الطارق توقیف کردند. این ابرنفتکش از ایران حرکت کرده بود و حامل نفت خام این کشور بود. ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد.
 
به گزارش رویداد۲۴ پس از وقوع این حادثه، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اقدام پیش دستانه علیه تهدیدهای آمریکا در مجلس شورای اسلامی، از ارائه طرح دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری از منطقه خلیج فارس در ازای تأمین امنیت آبراهه‌های خلیج‌فارس ازجمله تنگه هرمز خبر داد.
 
این تحولات در عرصه رسانه‌های غرب به اقدام و خبر تلاش قایق‌های سپاه برای متوقف کردن نفتکش بریتانیایی، اقدامات تلافی جویانه ایران خوانده شده است. نشنال اینترست در گزارشی مدعی شده ایران قصد دارد مصادره نفتکش خود توسط بریتانیا را تلافی کند و در حالی که اقدام نیروی دریایی بریتانیا برای توقف نفتکش ایرانی بدون شلیک یک گلوله انجام شده، اقدام متقابل ایران به نظر برای کمپین حداکثر فشار علیه ایران، اقدامی خطرناک است.
 
سینا طوسی عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا به نشنال اینترست گفته این وضعیت منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود. این کاری که بریتانیا کرده (توقیف کشتی ایرانی) کار جدیدی است و شخصا فکر می‌کنم این کار با دستور دولت ترامپ انجام شده است.
 
جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا نیز تحلیل‌های طوسی را تایید کرده و گفته این اقدام بریتانیا با اصراری که بر اقدام در پی دستور مقامات محلی دارد در تناقض است.
 
طوسی گفته توقیف نفتکش حامل نفت ایران بخشی از کمپین حداکثر فشار آمریکا علیه ایران است. ایران در حال مذاکره با اروپایی هاست و سعی دارد توافق هسته‌ای را نجات دهد.
 
نشنال اینترست نوشته روحانی و اصلاح طلبان به لطف توافق هسته‌ای و وعده لغو تحریم‌ها به قدرت رسیده‌اند، اما دولت ترامپ دستاورد ظریف را نابود کرد و بار دیگر همه تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.
 
این رسانه نوشته فشار‌ها از سوی اصولگرایان به دولت افزایش یافته و بعد از اقدام بریتانیا علیه نفتکش ایرانی، یک روزنامه اصولگرا علنا خواستار اقدام متقابل ایران شد.
 
به گزارش رویداد۲۴ محسن رضایی نیز در توییتر خود نوشت: انقلاب اسلامی در طول تاریخ چهل ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردنکشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. انگلیس اگر نفتکشایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.
 
وزارت خارجه ایران نیز اقدام بریتانیا را دزدی و راهزنی خوانده، اما از تهدید به اقدام متقابل اجتناب کرده است. حسن روحانی بابت هر گونه تبعات غیر منتظره به بریتانیا هشدار داده است.
 
طوسی در این باره گفته اگر هر اقدامی جهت جلب یا توقف نفتکش‌های بریتانیایی انجام شود با توجه به صحبت‌های حسن روحانی، اقدامی آگاهانه و تایید شده در سطوح بالای حاکمیت ایران است.
 
هر اقدامی علیه کشتی‌های بریتانیایی در منطقه با توجه به اینکه می‌دانیم نیروی دریایی بریتانیا در منطقه حضور فیزیکی دارد کار خطرناکی به نظر می‌رسد، اما گیل برن دلار محقق بخش نظامی و دفاعی اندیشکده دانشگاه کاتولیک گفته بریتانیا برای اسکورت کشتی‌ها توانایی‌های بسیار محدودی دارد.

HMS جفیر در بحرین تنها پایگاه دائمی نیروی دریایی بریتانیا در کانال سوئز است و تنها ۵۰۰ پرسنل نظامی دارد. بار مقابله با نیروی دریایی ایران در منطقه به طور کامل بر دوش ایالات متحده آمریکاست.
 
برن دلار گفته بریتانیا می‌تواند در عملیات‌ها و برای تانکر‌ها اسکورت‌هایی را فراهم کند مانند کاری که در جنگ نفتکش‌ها میان ایران و عراق انجام داد. اما نیروی دریایی آمریکا آن‌ها را مجبور می‌کند که از آلترناتیو‌های پرهزینه و آسیب پذیر نظیر ناو‌های نابودگر و ناو‌های هواپیما بر استفاده کنند.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا بریتانیا قادر است نیروی دریایی ایران را به سرعت از طریق موشک‌های کروز و از هوا مورد هدف قرار دهد؟ گفته مطمئنا می‌تواند.

او در مورد اینکه آیا تهدید جدی‌ای در صورت اینکه ایران قصد استفاده از همه کارت‌هایش را داشته باشد و واقعا جنگی را آغاز کند متوجه ناو‌های آمریکایی هست یا خیر؟ گفت: صد درصد این تهدیدی جدی است.
 
طوسی گفته هدف ایران آغاز یک جنگ نیست، اما نوعی استراتژی «این در مقابل آن» را در پیش گرفته اند. اگز آمریکا سعی کند جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، ایران نیز دست به اقدامات تحریک کننده می‌زند. اگر بریتانیا سعی داشته باشد تانکر‌های نفتی ایران را توقیف کند ایران هم راهی برای افزایش هزینه‌های این کشور پیدا خواهد کرد.
 
او گفته ما در آستانه یک جنگیم و همه این‌ها به اقدامات جسورانه و غیر ضروری ترامپ در پاره کردن توافق هسته‌ای و آغاز کمپین حداکثر فشار برمی‌گردد.
 
طوسی هشدار داده و گفته توافق هسته‌ای کارساز بود و ایران از بمب اتم فرسنگ‌ها فاصله داشت. هیچ بی ثباتی‌ای در خلیج فارس و کانال سوئز نبود. این بحران‌ها یک جایی زاییده شده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان