تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۸

گزارشی از تشکیل دو دادگاه برای پرونده قتل میترا استاد/ پیدا و پنهان از حاشیه تا متن یک قتل

در هفته‌ای که گذشت، دو جلسه دادگاه محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران به اتهام قتل همسرش میترا استاد تشکیل شد. دادگاهی که گفتنی‌های زیادی در دل خود داشت.
 رویداد۲۴  پس از آنکه بازداشت پرسروصدای محمدعلی نجفی، چهره شناخته شده اصلاح‌طلبان به اتهام قتل میترا استاد همسر او از وادی تحقیقات سریع دادسرا گذشت، مسئله برگزاری جلسات دادگاه او در مجتمع قضایی امام خمینی و در دادگاه کیفری یک که قاضی محمدی کشکولی، ریاست آن را عهده دار است، مطرح شد.

اولین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی راس ساعت ۹ صبح روز ۲۲ تیرماه برگزار شد و در آن، جزییات زیادی از نحوه قتل مقتول بیان شد. جزییات دادگاه اول نجفی نشان می‌دهد بالش سفیدی که تیر‌های کلت از میان آن رد شده بود و به مقتول این پرونده اصابت کرده بود روی میز دادستان قرار داشت و البته اخباری هم از قرائت دست نوشته نجفی درباره قتل میترا استاد که در کیفرخواست دادستانی مطرح شده بود، منتشر شد و اتهام ارتباط مقتول با مردان بیگانه در این اخبار بار‌ها تکرار شد.

محمدعلی نجفی، اما در دادگاه آرام بود. فیلم او با ریش و سبیل سفید شده روی صندلی جایگاه متهم و در لباس زندان منتشر شد که در کنار وکلای خود، جلسه دادگاه حضور یافته است. البته او در زمان تحقیقات، اتهامات بسیار زیادی را به همسرش وارد کرده بود.

بعضی از مطالب بیان شده در دادگاه این سوال را در بین مخاطبان پیش آورد که چه ضرورتی داشت دادگاه نجفی با این همه مطالب منافی عفت به صورت علنی برگزار شود؟ حتی یکی از نویسندگان نجفی و اصلاحطلبان را با داعش مقایسه کرد و نوشت لازم نبود این مطالب در دفاع از یک قتل خانوادگی بیان شود. حتی بیان این نکته که میترا استاد پرستوی برخی نهاد‌ها بوده است هم از سوی برخی کاربران فضای مجازی تقبیح شد.

در جلسه اول دادگاه، معاون دادستان، مشاهدات پسر مقتوله و دختر نجفی را بیان کرد که در آن، نحوه کشف جسد میترا استاد، شرح داده شده بود. کشف جسد توسط دختر نجفی البته به این شایبه دامن می‌زند که آیا دختر نجفی در قتل میترا استاد دست دارد؟ مسایلی از این دست مانند آنچه قاضی دادگاه درباره مداخله برخی نهاد‌ها در روند تحقیقات بیان کرد، باعث شد بعضی واکنش‌ها برانگیخته شود. مثلا ربیعی سخنگوی دولت درباره مداخله دولت در روند تحقیقات در پرونده نجفی توضیح داد و ضمن رد این موضوع، از رسانه‌ها خواست در بیان مطالب، با دقت بیشتری عمل کنند.

حاشیه‌های دادگاه

جلسه اول دادگاه خاتمه یافت، ولی حواشی این دادگاه را انگار پایانی نبود. چون بلافاصله جزییات تازه‌ای از رفت و آمد میترا استاد به شهرداری در دوران تصدی نجفی منتشر شد که نشان می‌دهد ماجرای بین آن دو خیلی هم نهانی نبوده است. حتی جزییاتی از ماجرای خودکشی نافرجام نجفی پیش از این پرونده هم در برخی اخبار انتشار یافت.

دستگاه قضا البته در مقام پاسخگویی به برخی شایبه‌ها از جمله اینکه چرا باید نجفی در دادگاه علنی محاکمه می‌شد و مطالب خلاف عفت عمومی در این دادگاه منتشر می‌شد، برآمد و اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد علنی بودن دادگاه نجفی به دستور حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه بوده است. او همچنین درباره مداخلات در پرونده نجفی توضیح داد و گفت که منظور رئیس دادگاه از گفتن این جمله، دولت یا دستگاه‌های اجرایی نبوده، بلکه کج سلیقگی در پوشش خبری موضوع در رسانه ملی به عنوان مداخله، مدنظر قاضی پرونده بوده است.

این حرف و نقل‌ها ادامه داشت تا اینکه جلسه دوم دادگاه نجفی روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه برگزار شد و بلافاصله اعلام شد نجفی وکیل خود، علیزاده طباطبایی را عزل کرده است. اتفاقی که علت آن تاکنون مشخص نشده است. فقط توضیحات داماد نجفی در حاشیه جلسه دادگاه درباره عزل وکیل او، شایبه‌ها درباره فشار به متهم برای عزل وکیل را دامن زد. در این جلسه دادگاه، فرزند میترا استاد هم حضور داشت.

در جلسه دوم دادگاه، محمدعلی نجفی پشت تریبون قرار گرفت و در مقام متهم به دفاع از خود پرداخت و گفت: اتهام قتل عمد را قبول ندارم. در این جلسه از دادگاه، تصاویر جدیدی از نجفی، دقایقی پس از قتل هم پخش شد که در آن، نجفی هنگام استفاده از آسانسور دیده می‌شود. البته باید در جلسه دادگاه، پسر میترا استاد هم به عنوان، ولی دم حضور داشت و در پشت تریبون از قاضی و مستشاران دادگاه خواست تا قاتل مادرش را قصاص کنند. توضیحات پر لکنت پسر میترا استاد هنگام درخواست قصاص نشان دهنده بخش ناپیدایی از این پرونده است که مورد توجه رسانه‌ها هم قرار گرفته است.

پس از این جلسه، بلافاصله حاشیه‌ها شروع شد. از جمله وکیل او در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد نجفی با اسلحه به حمام رفت تا او را به زندگی برگرداند که این سخنان بلافاصله با واکنش معاون دادستان روبرو شد و قاضی شهریاری در پاسخ به این سخنان گفت: وکیل نجفی مشغول موج سواری بر شایعات است و شلیک گلوله‌های متعدد از اسلحه او واقعیت ندارد.

پرونده قتل میترا استاد همچنان باز است و با وجود برگزاری دو جلسه از این دادگاه، هنوز قضات شعبه ۹ دادگاه کیفری یک به نتیجه قطعی برای صدور حکم نرسیده اند و احتمالا باید منتظر تشکیل شدن جلسات بعدی دادگاه تا رسیدن به صدور حکم باشیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان