تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
به بهانه انتخاب بوریس جانسون؛

۱۲ نکته درباره نخست وزیر جدید بریتانیا

بوریس جانسون هفتادوهفتمین نخست وزیر تاریخ بریتانیا خواهد بود. شاید بتوان نزدیکی ترامپ-جانسون را با رابطه واشنگتن-لندن در دوره تاچر-ریگان در دهه 1980 میلادی مقایسه کرد.

"بوریس دو ففل جانسون" سیاستمدار محافظه‌کار بریتانیایی امروز (دوشنبه اول مرداد 1398) با رای بیش از 92 هزار عضو حزب محافظه‌کار به رهبری این حزب رسید و به تبع آن فردا به نخست‌وزیری بریتانیا برگزیده خواهد شد.

 انتخاب این سیاستمدار جنجالی بریتانیا از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود. رقیب او در انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار، "جرمی هانت" وزیر خارجه کنونی بریتانیا بود که نصف جانسون رای آورد و بدین ترتیب فردا رسما جانسون با حضور در کاخ باکینگهام و دریافت حکم از ملکه بریتانیا، به مقام نخست‌وزیری بریتانیا خواهد رسید.

 درباره نخست وزیر جدید بریتانیا نکات زیر قابل توجه است:

1- او زاده شهر نیویورک آمریکاست (در سال 1964 ) و 55 سال سن دارد و تا سال 2016 تابعیت آمریکایی – بریتانیایی داشته است اما در سال 2016 از تابعیت آمریکایی خود صرف‌نظر کرد.

2- او فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را در سال 1987 و در کسوت یک روزنامه‌نگار در روزنامه تایمز بریتانیا آغاز کرد و بعد از اخراج از این روزنامه به روزنامه "دیلی تلگراف" رفت و مدتی را در آن روزنامه به کار مشغول بود.

3- جانسون از سال 2001 و از زمان راه‌یابی به پارلمان بریتانیا به طور رسمی وارد  دنیای سیاست شد. او از ابتدا در قالب حزب محافظه‌کار فعالیت کرده اما رویکردی لیبرال دارد و در دسته بندی‌های داخلی سیاسی یک "لیبرتارین" محسوب می‌شود.

4- او 4 فرزند دارد که حاصل دو ازدواج پیشین او هستند اما در حال حاضر او متاهل نیست؛ اما با یک شریک زندگی خود در رابطه است، که ماه پیش ماجرای دعوای احتمالی او با شریک زندگی‌اش، در رسانه‌های بریتانیایی خبرساز شد.

5- جانسون دستی نیز در تاریخ‌نگاری دارد و بورسیه‌ای مطالعاتی برای تحصیل در حوزه بررسی متون کلاسیک دارد. او مدرک لیسانس دانشگاه آکسفورد بریتانیا را دارد.

6- پدر پدربزرگ بوریس جانسون، " علی کمال" آخرین وزیر کشور دولت عثمانی بوده است که پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی به دلیل اینکه مدتی "مصطفا کمال پاشا" ( از رهبران انقلابی جوان موسس جمهوری نوین ترکیه) را دستگیر و زندانی کرده بود، از ترکیه گریخته و به بریتانیا رفت و در آنجا نام خانوادگی خود را تغییر داد. بنابراین جانسون علاوه بر اینکه یک بریتانیایی است، ریشه ترکیه‌ای نیز دارد.

دوچرخه سواری جانسون در خیابان های لندن/ عکس: پولیتیکو

12 نکته درباره نخست وزیر جدید بریتانیا

7- نظرات و دیدگاه‌های خاص جانسون درباره موضوعات مختلف داخلی و خارجی بریتانیا همواره جنجال‌ساز بوده است. برای مثال او با وجودی که مخالف ممنوع  کردن پوشش "برقع" برخی زنان مسلمان در بریتانیاست اما بارها این نوع پوشش را تحقیر کرده و آن را خنده‌دار توصیف کرده است. او زنان برقع پوش را به "صندوق پست" و " دزدان نقاب دار بانک" تشبیه کرده است.

8- اظهارات ادعایی پیشین او درباره "نقش اسلام" در عقب‌ماندگی کشورهای مسلمان هم جنجال‌ساز شده بود.

9-  جانسون در کنار "نایجل فاراژ" (سیاستمدار ملی‌گرای بریتانیایی) از رهبران و طرفدار کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است. او پس از تصویب همه‌پرسی برگزیت در سال 2016 به مدت 2 سال در سمت وزارت امور خارجه بریتانیا مشغول به کار شد و پس از اینکه طرح "برگزیت" به در بسته خورد به نشانه اعتراض به سیاست‌های "ترزا می " (نخست وزیر مستعفی بریتانیا) در زمینه مذاکرات بی‌نتیجه با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، از مقام خود استعفا کرد.

10- او در فاصله سال‌های 2008 تا 2016 نیز در سمت شهردار لندن فعالیت می‌کرد. المپیک لندن در سال 2012 در زمان شهرداری او برگزار شد.

11- جانسون روابط نزدیکی با ترامپ دارد و ترامپ بارها از او ستایش کرده و از نخست‌وزیری او بر بریتانیا حمایت کرده است. انتظار می‌رود در دوران جانسون روابط دو متحد سنتی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به نزدیک‌ترین حالت خود بازگردد. شاید بتوان این نزدیکی را به دوره تاچر- ریگان در دهه 1980 میلادی تشبیه کرد. از این منظر شاید به قدرت رسیدن او خبر خوبی برای ایران نباشد.

12 نکته درباره نخست وزیر جدید بریتانیا

12-  از زمان ایجاد پست نخست وزیری در نظام سیاسی بریتانیا در قرن هجدهم (در سال 1721 و در دوران پادشاهی جورج اول) بوریس جانسون هفتادوهفتمین نخست وزیر تاریخ بریتانیا خواهد بود. از زمان پایان جنگ دوم جهانی نیز (پس از نخستین دوره نخست وزیری وینستون چرچیل از سال 1940 تا 1945)،  جانسون شانزدهمین نخست وزیر تاریخ معاصر بریتانیا خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بوریس جانسون
نظرات شما
پیشخوان