تاریخ انتشار: ۰۲:۰۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف کابینه بر سر گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی/ کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی سرنخ‌ها

اختلاف ها بر سر گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی بالا گرفته است. سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد به خبر واعظی مبنی بر گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی واکنش نشان دادند و کمیسیون اصل ۹۰ نیز به این موضوع ورود کرده است.

اختلافها بر سر گم شدن ارز دولتی / ورود کمیسیون اصل ۹۰ به گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی

رویداد۲۴ بانک مرکزی از سال گذشته ملزم شد در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را به‌روزرسانی و اعلام کند و فهرست اسامی‌اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان دریافت و نرخ ارز را روی سایت خود منتشر کند، با این حال این سامانه هم نتوانسته جلوی رانت موجود را بگیرد؛ چه آنکه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز از گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی خبر داده است.

واعظی در نامه‌ای خطاب به چهار وزیر خواسته در مورد «تعهدات ارزی ایفا نشده دریافت‌کنندگان ارز واردات دارو و کالا‌های اساسی» توضیحاتی ارائه دهند، در این نامه جمع تعهدات ارزی گم شده در حوزه کالا‌های اساسی رقمی حدود ۹۷۹ میلیون و دو هزار و ۵۶۹ یورو عنوان شد.

واعظی در حالی از گم شدن یک میلیارد یورو سخن گفته که گویا هیات دولت با یکدیگر هماهنگ نیستند. در نخستین واکنش، علی ربیعی سخنگوی دولت اظهارات واعظی را تکذیب کرد و در توضیح آن گفت «آقای همتی نامه‌ای را در خرداد ۹۸ به رییس جمهور می‌نویسد و در آن اشاره می‌کند که تخصیص‌ها برای کالا‌ها در چهار وزارتخانه صنعت، تعاون، بهداشت و جهاد انجام شود و با کنترل و تسریع لیست می‌کند و معلوم است که کدام شرکت‌ها گرفته‌اند و حتی یک سنت هم نمی‌تواند گم شود دولت برای گم شدن یک سنت هم حساسیت نشان خواهد داد.»

او به مردم اطمینان داد که به این اندازه پول گم نشده است و چنین چیزی امکان پذیر نیست، اظهارات ربیعی در حالی مطرح شده که تجربه ثابت کرده اتفاقا چنین چیزی امکان پذیر هست. دادگاه‌های فساد مالی و اقتصادی در مدت اخیر نشان می‌دهد گم شدن پول‌های بیت المال ساده‌تر از آن چیزی است که سخنگوی دولت می‌پندارد.

به جز ربیعی، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز سخنان واعظی را تکذیب کرد و گفت: چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد و اصل موضوع این است که ارزی برای واردات محصولی تخصیص یافته، اما برای بازگشت کالا مسیر‌های محاسبات کامل انجام نشده است.

گم شدن یک میلیارد ارز دولتی در حال حاضر به موضوع اختلاف وزرا و معاونان رئیس جمهور تبدیل شده است؛ یکی خبر می‌دهد و دیگران تکذیب می‌کنند و عاقبت با بیان اینکه «چنین چیزی امکان ندارد» ماجرا برای دولت پایان یافت؛ با این حال اطلاعات رسیده به رویداد۲۴ نشان می‌دهد مجلس در حال پیگیری ماجراست. محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رویداد۲۴ گفته هنوز تحقیقات در این زمینه کامل نشده اما این موضوع در کمیسیون اصل نود در حال بررسی است و به دنبال سرنخ هایی در این خصوص هستیم.

او ادامه می‌دهد: برخی معتقدند این میزان از ارز دولتی گم شده و برخی دیگر می‌گویند این موضوع صحت ندارد البته این اتفاق پیش از این نیز سابقه داشته و بار اول نیست. گوشتی را که گربه برد کسی دیگر دستش به آن نمی رسد.

به گزارش رویداد۲۴ سال گذشته نیزعزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از سرنوشت نامعلوم ۹ میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده بود سخن گفته بود. آن ماجرا نیز با تکذیب دولت مواجه شد اما دادگاه‌های پیاپی نشان می‌داد تکذیب‌ها چندان واقعی نبوده است. باید منتظر ماند و پس از دادگاه ارز دولتی و دلار ۴۲۰۰ تومانی، دادگاه یوروهای دولتی چه زمانی برگزار خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان