تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازگشت رسول منتجب نیا به عرصه سیاسی با حزب جمهوریت/ قائم مقام، دبیر کل می‌شود؟ +جدول

پس از بالا گرفتن اختلافات بر سر نحوه انتخاب مجمع عمومی و مرکزی حزب اعتماد ملی و برهم خوردن کنگره این حزب در روز چهارم خردادماه ۹۷ و انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم‌مقام این تشکل اصلاح‌طلب توسط دبیرکل، گروهی از اعضای این حزب به محوریت رسول منتجب‌نیا با جدا شدن از حزب اعتماد ملی اقدام به تشکیل حزبی جدید به نام حزب جمهوریت کردند.

جمهوریت آمد/ بازگشت رسول منتجب نیا به عرصه سیاسی ایران

رویداد۲۴ سرانجام حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه از تایید مجوز رسمی فعالیت حزب منشعب شده اعتماد ملی با عنوان جمهوریت خبر داد. ملانوری در توضیح خود گفته است «پیش از این مدارک حزب جمهوریت ناقص بود و با تکمیل مدارک در جلسه امروز موضوع تشکیل این حزب در کمیسیون مطرح و با تأسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی موافقت شد؛ البته صلاحیت یکی از اعضا محرز نشد که ما به اطلاع حزب رساندیم.»

مهمترین چهره‌های حزب جمهوریت، رسول منتجب نیا و همفکران او در حزب اعتماد ملی هستند. پیش از این منتجب نیا با بیان اینکه مشی حزب جدید، اصلاح‌طلبانه است، گفته بود «نه تنها اعضای موسس حزب از اصلاح‌طلبان پیشینه‌دار هستند بلکه خود من هم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی درپی این مشی بوده‌ام، منتها این اصلاح‌طلبی باید براساس دیدگاه‌های حضرت امام (ره) نسبت به سیاست و حکومت و جهان‌بینی باشد.»

به گزارش رویداد۲۴ چهره‌هایی مثل حجت الاسلام بیگدلی و قربانعلی قائمی در میان اعضای هیات موسس حزب جدید منتجب نیا قرار دارند. اسماعیل دوستی، محمدولی کارگر، محمدقادر رئوفی، سید محمد حائری از دیگر اعضای حزب جمهوریت هستند. با این حال هنوز مشخص نیست صلاحیت کدام عضو حزب محرز نشده است. رحمت الله بیگدلی از اعضای هیات موسس این حزب گفته جمع یازده نفره‌ای اساسنامه حزب را تدوین کرده‌اند.

پیش از این اعضای  حزب منتجب نیا نام کانال تلگرامی اعتماد ملی که در اختیار آنان بود را به «اعتماد نو» تغییر داده بودند و پیش بینی می‌شد نام حزب «اعتما نو» باشد، با این حال موسسان حزب تصمیم گرفتند نام جمهوریت را بر آن بگذارند.

حزب اعتماد ملی در سال ۸۵ به رهبری مهدی کروبی، یکی از سه حزب مهم جریان اصلاح طلب (در کنار جبهه مشارکت و کارگزاران سازندگی) بود، اما بعد از دوران حصر کروبی و بازداشت بعضی اعضای شورای مرکزی این حزب، چند سال فعالیت‌های این حزب به حاشیه رفت تا اینکه یک بار دیگر به رهبری الیاس حضرتی و حسین کروبی، در مهرماه سال گذشته کنگره دوم این حزب برگزار شد و رسول منتجب نیا که با طیف اکثریت اعتماد ملی اختلاف نظر داشت، به دنبال تاسیس حزب جدیدی رفت.

به گزارش رویداد۲۴ رسول منتجب‌نیا یک بار در دهه شصت از جامعه روحانیت به مجمع روحانیون و یک بار در دهه هشتاد از مجمع روحانیون به حزب اعتماد ملی رفته است و در هر کدام از این احزاب هیچگاه نفر اول نبوده است. دهه نود اما برای منتجب نیا تفاوت دارد. او در حالی به حزب جدید می‌رود که حتی اگر در قامت دبیر کل قرار نگیرد، این بار می‌توان او را به عنوان نفر نخست حزب خواند.

بازگشت رسول منتجب نیا به عرصه سیاسی با حزب جمهوریت/ قائم مقام، دبیر کل می‌شود؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان