تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روزنامه نگاری که نخست وزیر شد/ تنش‌های ایران و بریتانیا با بوریس جانسون به کجا خواهد رسید؟

بوریس جانسون در حالی به نخست وزیری انتخاب شده که ایران و بریتانیا در بدترین تنش‌های چند سال اخیر به سر می‌برند. در این گزارش سابقه بوریس جانسون به عنوان یک روزنامه نگار و در جامه وزارت خارجه در رابطه با ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
روزنامه نگاری که به نخست وزیری رسید/ تنش‌های ایران و بریتانیا با بوریس جانسون به کجا خواهد رسید؟
رویداد۲۴ سارا ریاضی: بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد. هفته پیش او آخرین سخنرانی انتخاباتی خود را انجام داد و طبق معمول اِلمان‌های پوپولیستی را فراموش نکرد. او یک ماهی دودی یخ زده را درون کیسه پلاستیکی همراه خود آورده بود و با نمایش آن به مخاطبان گفت: هزینه‌های فروشنده این ماهی دودی به خاطر بروکرات‌های بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) بالا رفته است چرا که آن‌ها اصرار دارند این ماهی‌های دودی باید با استاندارد‌های آن‌ها در کیسه پلاستیکی قرار بگیرد. تصمیمی بی دلیل، پر هزینه و خطرناک برای محیط زیست.
 
واشنگتن پست در گزارشی همه ادعا‌های بوریس جانسون را غیر واقعی خوانده و نوشت: برای مخاطبان مهم نیست که ضرورت استفاده از کیسه پلاستیکی بخشی از قوانین بریتانیاست، اما سوال اینجاست که آیا قطع ارتباط واقعیت با رهبر جدید بریتانیا نیز برای آن‌ها فاقد اهمیت است؟

این رسانه آمریکایی به گفته‌های نویسندگان زندگینامه جانسون، دوستان و ناظران قدیمی او و دشمنانش در مصاحبه‌های مختلف اشاره کرده و گفته همه این‌ها جانسون را یک دیکتاتور می‌دانند.

جانسون یک بار از شغلش در روزنامه «تایمز آو لندن» اخراج شده و دلیل آن این بود که ادوارد دوم را هم جنسگرا خوانده بود و مدعی شده بود با پدرخوانده‌اش کالین لوکاس تاریخ نگار آکسفورد رابطه داشته است.

با این حال او بار دیگر جایگاه خود را به دست آورد و در زمانی که به عنوان رابط خبری در بروکسل مشغول به کار بود با ماشین آلفا رومئوی قرمز رنگ خود در خیابان‌ها جولان می‌داد و عمدا به فرانسوی دست و پا شکسته صحبت می‌کرد.

بوریس جانسون قبل از اینکه یک نماینده مجلس، شهردار لندن و وزیر خارجه باشد، به عنوان ستون نویس بریتانیایی شهرت داشت. او تحصیل کرده آکسفورد و ساکن طبقه مرفه جامعه انگلیس است که اظهارات آتشین خود را با کلمات قصار لاتین در هم می‌آمیزد، اما از اقدامات پوپولیستی نظیر با دوچرخه سر کار رفتن دریغ نمی‌کند. نمونه این دوگانگی را می‌توان در غذای محبوب او جستجو کرد: سوسیس ارزان قیمت بریتانیایی به همراه نوشیدنی‌ای که هر بطری آن دست کم ۱۰۰ دلار قیمت دارد.

یکی از همکاران سابق بوریس جانسون در تایمز به واشنگتن پست گفته باید نسبت به ستون نویس‌های روزنامه هشیار باشید. آن‌ها برای این پول می‌گیرند که جنجالی و چند وجهی و تحریک کننده باشند. معمولا تبعات زیادی برای نوشته‌های آن‌ها وجود ندارد و قرار هم نیست نخست وزیر بشوند.

به گزارش رویداد۲۴ با اینکه در رده‌های مختلف سیاست برتانیا چهره‌های مختلفی به چشم می‌خورد که قبلا روزنامه نگار بوده‌اند اما جانسون اولین روزنامه نگاری است که به مقام نخست وزیری می‌رسد.

تا سال ۱۹۸۹ هیچ کس نام جانسون ۲۴ ساله را نشنیده بود. او در این سال به عنوان خبرنگار خارجی تلگراف عازم بروکسل شد. در این زمان او همسر جدیدش به یک آپارتمان در طبقه بالای یک دندان پزشکی در منطقه بورژوا نشین بروکسل نقل مکان کردند.

به گفته نویسنده زندگینامه او، این منطقه جایی بود که ساکنان باکلاس آن دائما یادداشت‌های اعتراضی را علیه کسانی که زباله‌هایشان را در جای نا مناسب می‌گذارند می‌نویسند.

زمانی که او بروکسل را ترک کرد یکی از ستون نویس‌های محبوب مارگارت تاچر شده بود. در بروکسل، جانسون جوان راهی برای رسیدن به مراحل بالاتر پیدا کرد. به سیخ کشیدن مقامات اروپایی در کنفرانس‌های خبری حسادت و تحسین رسانه‌های بریتانیایی در بروکسل را به همراه داشت.

به گزارش رویداد۲۴ اندرو گیمسون همکار سابق و نویسنده کتاب «بوریس جانسون ماجراجو» درباره او گفته خبر‌های او درباره بلاهت اتحادیه اروپا هواداران زیادی داشت و او به یکی از خبرنگاران بروکسل تبدیل شده بود که همه افراد عادی هم درباره او چیز‌هایی شنیده بودند اما رقبا و همکاران بوریس جانسون با نگاه تردید به خبر‌های او نگاه می‌کردند.

پیتر گولیفورد که در کنار جانسون به عنوان رابط خبری تایمز در بروکسل کار می‌کرد جانسون را روزنامه نگاری معرفی کرده که مخالفت با افزایش قدرت اتحادیه اروپا را به شکلی هنری بیان می‌کرده است. او با خبر‌های اغراق آمیز جانسون مخالف بوده و می‌گوید بین خبر‌های او و خبر‌های تبلیغی تفاوتی نمی‌بیند.

جانسون داستان‌هایی درباره احتمال ایجاد کارت‌های ملی یک پارچه در اتحادیه اروپا نیز نوشته است. کارت‌هایی قرار نیست هرگز صادر شوند. او در گمانه زنی‌های خود از احتمال انتخاب شهروندان فرانسوی و آلمانی در مجلس عوام بریتانیا خبر داده بود؛ خبری که دروغ است.

بیل نیوتون دان یکی از اعضای بریتانیایی پارلمان اتحادیه اروپا درباره جانسون گفته: او به واسطه خبر‌های مطلقا دروغش در بروکسل به مراتب بالای سیاست راه پیدا کرده است. مکس هستینگز دبیر سابق جانسون در روزنامه تلگراف نیز او را برای هر منصبی در کشور غیر مناسب خوانده است.
 

 

سابقه روابط بوریس جانسون با ایران

 


در سال ۲۰۱۸ جانسون به عنوان وزیر خارجه به واشنگتن سفر کرد تا ترامپ را راضی کند در برجام بماند. او سرمقاله‌های حمایتی‌ای درباره برجام در نیویورک تایمز نوشت و در برنامه تلویزیونی محبوب رییس جمهور یعنی «فاکس اند فرندز» شبکه فاکس نیوز حاضر شد. بعد از اینکه ترامپ از توافق خارج شد نیز جانسون اعلام کرد دولت بریتانیا از این تصمیم متاسف است.

در یک مناظره تلویزیونی که هفته گذشته برگزار شد، جانسون گفت: او از اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند و این گزینه را برای هیچ کس در غرب مناسب نمی‌داند. با این حال جانسون همواره سعی کرده سیاست‌های خود را با دولت ترامپ منطبق کند.
 
در سال ۲۰۱۷ اظهار نظر جانسون درباره نازنین زاغری پرونده این زندانی دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی را وارد چالش بزرگی کرد. او گفت: زاغری در ایران مشغول تدریس روزنامه نگاری بوده در حالی که تا آن زمان زاغری مدعی بود سفرش به ایران تنها با هدف دیدار باخانواده‌اش انجام شده است. جانسون از این اظهاراتش عذر خواهی کرد، اما فایده‌ای نداشت.
 
اما سوال اینجاست که انتخاب جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا چه تاثیری بر روابط ایران و بریتانیا و تنش‌های میان ایران و آمریکا خواهد گذاشت؟

بوریس جانسون در حالی روی کار آمده که بحران نفتکش‌ها بر روابط ایران و بریتانیا سایه انداخته است. اما در این بحران فرصت‌هایی نیز وجود دارد که نخست وزیر جدید می‌تواند از آن استفاده کند.
 
به گزارش رویداد۲۴ گاردین در گزارشی در این باره نوشته اقدام تهران در توقیف نفتکش بریتانیایی استتا امپرو تحریک آمیز بوده، اما غیر قابل پیش بینی نبوده است. این اقدام ایران نتیجه دکترین استراتژیکی است که به کشور‌ها می‌گوید پاسخ سخت به فشار‌ها بهترین راه برای مقابله با فشار‌های بیشتر است. در این مورد ایران تحت فشار‌های شدید اقتصادی از جانب آمریکا قرار گرفته و این دکترین را برگزیده است.
 
بر اساس این گزارش بریتانیا و آمریکا باید برای حفظ موازنه در پاسخ‌های احتمالی با دقت عمل کنند. اجتناب ترامپ از به کار بردن زور بعد از سقوط پهپاد آمریکایی توسط ایران، مقامات تهران را تقویت کرده است و ضروری است که رهبران ایران هزینه‌های ادامه اختلال بر مسیر‌های دریایی در خلیج فارس را بدانند. در این راستا، جانسون با همکاری آمریکا می‌تواند بهترین نتیجه را برای امنیت خلیج فارس رقم بزند.
 
در این تحلیل، روزنامه گاردین جانسون را فرد مناسبی تفسیر کرده که می‌تواند دیپلماسی جدی‌تری را در برابر ایران احیا کند. این گزارش گفته باید واقع بین بود؛ هیچ چشم اندازی برای رسیدن به یک توافق جامع جدید که همه تقاضا‌های آمریکا را پوشش بدهد با ایران وجود ندارد. اما آغاز فرایند جدید مذاکره می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.
 
مجله آمریکایی اسلیت معتقد است برخلاف تصور عوام، برگزیت چالش اصلی جانسون نیست بلکه ایران چالش اصلی پیش روی نخست وزیری اوست. این نشریه اینترنتی در گزارشی نوشته بوریس جانسون یک هفته جهنمی را برای نخست وزیر شدن انتخاب کرده است. با اینکه ترامپ دست کم فعلا تصمیم گرفته دست از مقابله نظامی مستقیم با ایران بردارد، اما تنش ایران و ایران روز به روز بیشتر می‌شود. آمریکا هفته پیش مدعی شده یک پهپاد ایران را سرنگون کرده و ایران این ادعا را رد کرده است. در عین حال ایران از دستگیری ۱۷ جاسوس سیا خبر داده و ادعایی که آمریکا آن را تکذیب کرده است.
 
بر اساس این گزارش در صورت بروز درگیری نظامی آمریکا و ایران، متحدان آمریکا از جمله انگلیس باید بار اقدام متقابل علیه ایران را بردوش بکشند. همه این شرایط بریتانیا را در وضعیت سختی قرار می‌دهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان