تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

روزی که پخش موسیقی از رادیو و تلویزیون قدغن شد

چهل سال پیش در چنین روزی، که مصادف با ۲۹ شعبان ۱۳۹۹ قمری بود، صادق قطب‌زاده - سرپرست سازمان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران - در اطلاعیه‌ای پخش موسیقی را تا پایان ماه رمضان ممنوع اعلام کرد.
روزی که پخش موسیقی از رادیو و تلویزیون قدغن شد
رویداد۲۴ چهل سال پیش در چنین روزی، که مصادف با ۲۹ شعبان ۱۳۹۹ قمری بود، صادق قطب‌زاده - سرپرست سازمان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران - در اطلاعیه‌ای پخش موسیقی را تا پایان ماه رمضان ممنوع اعلام کرد.

متن اطلاعیه سرپرست رادیو و تلویزیون که در صفحه سوم روزنامه کیهان مورخ دوم مرداد ۵۸ منتشر شد، به این شرح بود:

بسمه‌تعالی

سال گذشته در چنین روز‌هایی امام خمینی اعلامیه‌ای خطاب به ملت ایران صادر فرمودند که ضمن آن ملت را که در گرماگرم مبارزه شکوهمند خود به سوی هدف بلند خویش اوج می‌گرفت، هشدار دادند که از این ماه مبارک، از این ماه خدا، ماهی که مسلمانان به میهمانی خدا خوانده شده‌اند حداکثر استفاده را بنمایند. تجمع در مساجد را ارج نهند و در منابر مصائب و درد‌های ملت ایران را بازگو کنند؛ و دیدیم که ملت ایران چنین کرد و از دریای ناآرام انقلاب ایران امواج آگاهی و عصیان آگاهانه بر علیه نظام طاغوتی حاکم برخاست. امسال در آستانه چنین ماهی بر ملت ایران فرض است که چونان سال گذشته دل به هدف متعالی انقلاب اسلامی خویش بسپارند و نگذارند حتی لحظه‌ای از این فرصت طلایی هدر رود.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز همراه سایر هم‌وطنان سعی خواهد کرد برنامه‌های خود را تا حد امکان با مقتضیات خاص این ماه وفق دهد. بر این اساس برای عطف توجه بیش‌تر هم‌وطنان عزیز، به درون، از آن جهت که درآن [درون]خود تامل کنند و به بیرون از آن جهت که در محیط خود تفکر کنند، در طول ماه مبارک رمضان پخش موسیقی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قطع شده و تنها سرود‌های انقلابی و مارش قابل پخش خواه شد. [امضا]صادق قطب‌زاده – سرپرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

در پی آن عبدالرحیم مکری، سرپرست موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نیز طی بخشنامه‌ای دستور قطع پخش موسیقی را تا اطلاع ثانوی از رادیو تلویزیون صادر کرد.
روزی که پخش موسیقی از رادیو و تلویزیون قدغن شد

متن این بخشنامه به این شرح بود:

به نام خدا

بخشنامه به قسمت‌های پخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

صدابرداران و تهیه‌کنندگان محترم از این تاریخ تا اطلاع ثانوی در فواصل برنامه‌ها فقط سرود‌ها و موسیقی‌های مارش قابل پخش خواهند بود. لیست سرود‌های مجاز ضمیمه است و نسخه‌ای از آن نیز برای انتخاب این دو نوع موسیقی در آرشیو پخش در اختیار صدابرداران و تهیه‌کنندگان محترم قرار دارد. لیست موسیقی‌های مارش مجاز نیز به زودی در اختیار قرار داده خواهد شد. [امضا]سرپرست موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

بر اساس این بخشنامه شماری از سرود‌های قابل پخش عبارت بودند از: «بهاران خجسته باد»، «قبله شهادت»، «امید توده‌ها»، «کارگر»، «۱۵ خرداد» و...

ضمنا قرار شد برنامه‌های تولیدی که قبلا موزیک روی آن‌ها گذاشته شده تنها طی چند روز پس از صدور این بخشنامه اجازه پخش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار کیهان در همین روز (دوم مرداد ۵۸) رادیو در ساعات صبحگاهی تنها مارش و سرود پخش کرد و از ساعت ۱۰ صبح به طور تلفیقی به پخش موسیقی ادامه داد و ترانه‌هایی نیز پخش کرد. تا آخرین ساعاتی که روزنامه مورخ دوم مرداد ۵۸ کیهان زیر چاپ می‌رفت، رادیو در بخش موسیقی، از مارش، سرود و ترانه توامان استفاده می‌کرد.

 

 

 

نظرات شما
پیشخوان