تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

رئیس کمیسیون امنیت ملی: توقیف نفتکش انگلیسی مطلقا انتقام جویانه نبود

مجتبی ذالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پس از پاسخ قاطعانه رهبری به شینزو آبه درباره مذاکره با آمریکا و همچنین ماجرای سقوط پهپاد آمریکایی، این دولت در پی رفوی آبروی از دست رفته خود است.
  رویداد۲۴ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: توقیف نفتکش انگلیسی مطلقا انتقام جویانه نبود و جمهوری اسلامی وظیفه دارد آب‌های سرزمینی خود در خلیج فارس را صیانت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذالنوری امروز در حاشیه کارگروه تخصصی اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری در استانداری قم در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت نفتکش ایرانی بیان کرد: این نفتکش به طور غیر قانونی توسط انگلیس و در جهت تامین مقاصد آمریکا متوقف شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: انگلیس به بهانه‌ای که نفتکش ایرانی تحریم‌های اتحادیه اروپا را دور زده است و می‌خواهد نفت برای سوریه ببرد آن را توقیف کرده است.

وی اظهار کرد: انگلیس دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و حق چنین کاری را ندارد، دیگر اینکه بر اساس اعلام کارشناسان غربی امکان ندارد این نفتکش در حال حمل نفت به سوریه بوده باشد، زیرا یک سوپر تانکر با بالای دومیلیون بشکه ظرفیت امکان پهلو گرفتن در بنادر سوریه را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری بیان کرد: پس از پاسخ قاطعانه رهبری به شینزو آبه درباره مذاکره با آمریکا و همچنین ماجرای سقوط پهپاد آمریکایی، این دولت در پی رفوی آبروی از دست رفته خود است. به همین دلیل نیز کشور انگلیس را وادار به توقیف نفتکش ایرانی کرد و انگلیس نیز با زورگوئی و راهزنی سوپرتانکر ما را توقیف کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی تلاش‌های حقوقی، دیپلماتیک و سیاسی خود را برای آزادسازی این سوپرتانکر آغاز کرده است. بر اساس قواعد بین المللی آن‌ها نمی‌توانند بیش از این نفتکش ایرانی را توقیف کنند و دیر یا زود این نفتکش آزاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری عنوان کرد: توقیف نفتکش انگلیسی مطلقا انتقام جویانه نبود و جمهوری اسلامی وظیفه دارد آب‌های سرزمینی خود در خلیج فارس را صیانت کند. سپاه پاسداران به دلیل برخی از تخلفات نفتکش انگلیسی را توقیف کرد و جمهوری اسلامی پس از تامین حقوق منطقه اش در خصوص نفتکش تصمیم گیری می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ماجرا این بود که نفتکش انگلیسی با یک شناور ماهی گیری ایرانی تصادف می‌کند و هر چه شناور تلاش کرد که به او تفهیم کند متوقف شود، این نفتکش بی اعتنایی می‌کند؛ در حالی که تعدادی از خدمه این شناور نیز آسیب دیده بودند. نفتکش انگلیسی برای اینکه تعقیب نشود، مرتکب خلاف دوم می‌شود و از مسیر ممنوع عبور می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری خاطرنشان کرد: این نفتکش از قبل سیستم راداری و ناوبری خود را خاموش کرده بود که قابل رهگیری نباشد. هنگامی که جمهوری اسلامی برای حفاظت از مرز‌های آبی خود به این شناور اخطار توقف می‌دهد، این نفتکش نسبت به اخطار بی توجهی می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در باره ادعای آمریکا در ساقط کردن پهپاد ایرانی نیز اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده کل سپاه، هوافضا و نیروی دریایی سپاه بار‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ پهپادی از جمهوری اسلامی ساقط نشده است. همچنین تاکنون هیچ فیلمی در ارتباط با سقوط پهپاد ایرانی از سوی آمریکائی‌ها ارائه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری عنوان کرد: به نظر می‌رسد جان بولتون و تیم او پوست موز جنگ را زیر پای ترامپ انداخته اند. در حال حاضر پرواز پهپاد در خلیج فارس بسیار زیاد است و هر کشوری برای اشراف بر سرزمین خود پهپاد‌های خود را بر فراز آسمان‌های خلیج فارس فرستاده‌اند در حالی که ما کمترین حضور دریایی را در طول تاریخ انقلاب داریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بنابراین ممکن است پهپادی از شناور‌های خودشان یا کشور‌های منطقه را زده باشند.

وی در خصوص طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان نیز متذکر شد: در مجلس شورای اسلامی، فوریت این طرح رد شد، اما پس از پیمودن مراحلی در مجلس به تصویب رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری گفت: اقدام سید ابراهیم رئیسی در باره قانون «از کجا آوردی» در مورد مسئولین می‌تواند با تلفیق با طرح اموال نامشروع مسئولان، فضای خوبی را در حل مشکلات فراهم کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان