تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بلای جان سرمایه‌گذاری/ حباب‌هایی که نفس اقتصاد را می‌گیرند

مشکل اساسی اقتصاد ایران طی چند دهه اخیر عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد و غیر تولیدی اقتصاد بوده است.
پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بلای جان سرمایه‌گذاری/ حباب‌هایی که نفس اقتصاد را می‌گیرند
رویداد۲۴ شاید بتوان دلیل عمده کاهش سرمایه­‌گذاری را در پیش­ بینی ناپذیری اقتصاد ایران حتی در کوتاه مدت دانست. به طور قطع هر سرمایه‌­گذاری برای ورود به عرصه تولید نیاز دارد تا با قوانین شفاف و البته بدون ضوابط دست و پاگیر مواجه باشد. از طرفی اگر برنامه‌­ریزی اقتصادی­‌اش برای قیمت تمام شده کالا یا خدمات را نتواند در یک بازه زمانی یک تا پنج سال پیش بینی کند در روند فعالیت‌­اش دچار مشکل خواهد شد.

مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص می­‌گوید: متاسفانه برنامه­‌های توسعه‌­ای در کشور ما اجرایی نمی­‌شوند و این یک مشکل اساسی در برنامه‌ریزی اقتصادی است. زمانی که نتوانیم میزان تورم و نرخ ارز را در بازار پیش بینی کنیم چگونه می‌توان روی قیمت تمام شده تولید برای یک سال برنامه‌ریزی کرد.

وی می‌­افزاید: اقتصاد کشور نیازمند ثبات و برنامه مدون است، اما هیچ تضمینی نیست که یک شب فلان مسئول اظهار نظری در خصوص یک مساله اقتصادی مانند نرخ ارز نکند و فردا بازار تحت تاثیر قرار نگیرد. در واقع ما دچار مشکلی شدیم که آن پیش بینی ناپذیری اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی یادآور می‌شود: اگرچه متغیر‌های سیاسی هم در ثبات اقتصادی تاثیرگذار است، اما به هر حال برای سرمایه گذاری نیازمند داشتن یک افق میان مدت هستیم که متاسفانه در اقتصاد ما این اتفاق رخ نمی‌­دهد.

حباب­‌های ترسناک بلای جان اقتصاد

بعد از به نتیجه رسیدن برجام بسیاری از کشور‌های اروپایی تمایل به سرمایه­‌گذاری در ایران داشتند، اما آن­ها موانعی را بر سر راه خود می­‌دیدند. از جمله آن عدم ثبات در بازار و بالا بودن نرخ تورم بود. شاید جالب باشد در سال ۹۵ که میزان تورم پایین و ثبات نسبی بر اقتصاد حاکم بود، «رنه هارون» مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفته بود: «ثبات نرخ تورم به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های حضور در ایران به شمار می‌رود». او همچنین گفته بود: «اصلاح سیستم مالیاتی و ساختار حقوق تجارت، بزرگترین اصلاحات موردنظر آلمان‌ها برای توسعه کار و فعالیت در ایران است».

ناگفته پیداست که شرایط فعلی، حتی نسبت به سال ۹۵ بسیار بدتر شده و حباب­ ها، نوسانات قیمت و سایر بی‌­ثباتی­‌ها سرمایه­‌گذاری را در شرایط بدتری قرار داده است. آنچه مسلم است اقتصاد ایران این روز‌ها نیاز دارد تا به ساحل امن و با ثباتی برسد که بتوان روی ملاحظات آن تا سال­‌ها حساب باز کرد. در غیر اینصورت نقدینگی سرگردان همچنان به دنبال بازار‌های کاذب و غیر مولد خواهد رفت.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان