تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
معاون زیست انسانی محیط زیست خبر داد:

آلایندگی ۳۰ درصد از اتوبوس‌ها و کامیون‌های دارای معاینه فنی

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ۶ هزار اتوبوس فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: محیط زیست از نوسازی اتوبوس‌ها قطع امید کرده است.
آلایندگی ۳۰ درصد از اتوبوس‌ها و کامیون‌های دارای معاینه فنی
رویداد۲۴ مسعود تجریشی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع در زمینه نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها اظهار کرد: اینکه برنامه جامعی برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده وجود داشته باشد ضرورت دارد، اما با وضع فعلی اقتصاد در کشور از نوسازی اتوبوس‌ها قطع امید کرده‌ایم، چون قیمت اتوبوس نوساز دو میلیارد تومان است و با توجه به تنگنا‌های مالی رفع آلودگی هوا در اولویت نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درباره معاینه فنی اتوبوس‌های فرسوده و کامیون‌ها توضیح داد: در این زمینه تا سال گذشته مشکل اساسی داشتیم که حل شد، چون سامانه‌های راهداری با سامانه وزارت کشور مرتبط نبود و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برای دریافت معاینه فنی به مراکزی می‌رفتند و با پرداخت پول برگه معاینه فنی دریافت می‌کردند. به عنوان مثال در یکی از مراکزی که کنترل را جدی کردیم در یک روز ۲۰۰ کامیون و اتوبوس از گرفتن معاینه فنی انصراف دادند، چون فهمیده بودند که به آسانی نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند.

وی افزود: همچنین در کنار جاده‌ها به صورت داوطلبانه کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را کنترل کردیم و متوجه شدیم ۳۰ درصد آن‌هایی که معاینه فنی دارند، آلاینده هستند. وزارت راه اعلام کرد که تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها باید استاندارد باشد، این موضوع باعث شد بسیاری از کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده به سمت شهر‌ها بیایند. اگر ۳۰ درصد از کامیون‌ها را از سطح جاده‌ها خارج کنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چون جان مردم شوخی نیست.

تجریشی خاطرنشان کرد: از وزارت راه درخواست می‌کنیم بر عملکرد مراکز معاینه فنی سنگین نظارت کافی داشته باشد و با آمدن فصل سرما که آلودگی هوا تشدید می‌شود تقویت نظارت‌ها بر مراکز معاینه فنی سنگین باید افزایش یابد، چون به دلیل سردی هوا و بروز پدیده وارونگی دما غلظت آلاینده‌ها تشدید می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه برنامه‌های مربوط به آلودگی هوا باید در بلندمدت دیده شود، گفت: متاسفانه برنامه‌ها در کوتاه‌مدت دیده می‌شود در صورتی که باید به کاهش آلودگی هوا بلند‌مدت نگاه شود.
 
منبع: پانا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: معاینه فنی
نظرات شما
پیشخوان