تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین قراداد خرید تانک چیفتن بر روابط ایران و بریتانیا/ آیا تهران به حقوقش خواهد رسید؟

احتمال بهبود روابط ایران و بریتانیا با حکم امروز دادگاه لندن بار دیگر از بین رفت. دادگاهی در لندن امروز در حکمی اعلام کرد انگلیس نباید ۲۰ میلیون پوند سود حاصل از سرمایه ۳۸۷ میلیون پوندی ایران که بابت لغو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در دهه ۱۹۷۰ در انگلیس بلوکه شده بود را بپردازد.
 
سایه سنگین قراداد شاه بر روابط ایران و بریتانیا/ آیا تهران به حقوقش خواهد رسید؟
 
رویداد۲۴ موضوع بدهی‌های بریتانیا به ایران بابت تانک‌های چیفتن خریداری شده قبل از انقلاب که با بروز انقلاب هیچ گاه به دست ایران نرسید بار‌ها در تاریخ ۴۰ ساله ایران شنیده شده؛ هر بار به یک بهانه، یک بار به بهانه تبادل نازنین زاغری با انگلیس با بدهی‌های بلوکه شده ایران و یک بار به بهانه حکم دادگاه. اما به نظر می‌رسد این بار دادگاهی در بریتانیا پایانی برای این ماجرا انتخاب کرده است.

احتمال بهبود روابط ایران و بریتانیا که این روزها تحت الشعاع جنگ نفتکش‌ها و توقیف نفتکش استنا امپرو است، با حکم امروز دادگاه لندن بار دیگر در هاله‌ای ابهام فرو رفت. دادگاهی در لندن امروز در حکمی اعلام کرد انگلیس نباید ۲۰ میلیون پوند سود حاصل از سرمایه ۳۸۷ میلیون پوندی ایران که بابت لغو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در دهه ۱۹۷۰ در انگلیس بلوکه شده بود را بپردازد.

در زمان وزارت خارجه بوریس جانسون، این بدهی به عنوان یکی از راه‌های آزادی نازنین زاغری از زندان اوین مطرح شده بود. دادگاه لندن به ریاست قاضی فیلیپس این هفته اعلام کرده انگلیس لازم است سود تجمیع شده در این سال‌ها بابت پول ایران را به آن‌ها بپردازد، اما معضل بازپرداخت اصل پول به ایران همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش رویداد۲۴ در فوریه سال ۲۰۱۸ بعد از دیدار ریچارد رادکلیف همسر نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی ایرانی - بریتانیایی در ایران با بوریس جانسون وزیر خارجه وقت، تیمی از وزارت خارجه در گفت‌وگو با روزنامه سان از احتمال معاوضه زاغری با بدهی‌های ایران خبر دادند، اما این پیشنهاد در دولت بریتانیا رد شد و هرگز این مبادله انجام نشد.

در همان زمان افرادی نظیر طالب صدیق نماینده مجلس بریتانیا سوالاتی را درباره قانونی بودن بازپرداخت بدهی‌های بریتانیا به ایران مطرح کردند. وزارت دفاع بریتانیا در پاسخ به این نماینده مجلس گفته بود بدهی‌های بریتاتیا در ۴۰ سال چیزی بین ۳۲ تا ۴۱ میلیون پوند است و وزرا بر سر اینکه تحریم‌ها علیه ایران باید رعایت شود یا خیر وارد مذاکره شدند.

پرونده‌ای همزمان در دادگاه برای تعیین اینکه آیا وزارت دفاع انگلیس موظف به پرداخت بدهی‌های تجمیع شده از سود پول بلوکه شده ایران هست یا خیر تشکیل شد. روزنامه ساندی روز گذشته حکم دادگاه را منتشر کرد.

دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی به نفع یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند.

بی بی سی در گزارشی درباره ماهیت این بدهی نوشته قرارداد ایران و بریتانیا برای خرید تانک‌های چیفتن مربوط به دوران قبل از انقلاب ایران است. توافق بر سر خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتین در سال ۱۹۷۱ به دست آمد و ایران نیز در سال ۱۹۷۶، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرد. این قرارداد میان دولت ایران و شرکت سرویس نظامی بین المللی (IMS ) انگلیس که به وزارت دفاع بریتانیا است به امضا رسیده است.

در فاصله سه سال بعد از امضای قرارداد، بریتانیا حدود ۱۵۰ تانک به ایران تحویل داد. اما وقوع انقلاب در ایران موجب شد تحویل باقی تانک‌های چیفتن متوقف شود.

بر اساس اسناد دادگاه، در ششم فوریه سال ۱۹۷۹ (۱۷ بهمن ۵۷) این قرارداد لغو شده است و از آن زمان دو کشور بر سر مبلغ باقی مانده در این قرارداد اختلاف نظر داشته‌اند.

شاه به منظور اطمینان یافتن از تحویل سریع تقاضا‌های خود، بهای این تانک‌ها را از پیش پرداخت کرده بود، اما حکومت او در بهمن ۱۳۵۷ سقوط کرد در حالی که بخش عمده سفارشی که به بریتانیا داده بود، تحویل ایران نشده بود.

برخی رسانه‌های انگلیس به نقل از مقامات این کشور مدعی شده‌اند ایران بعد از سقوط شاه توافق خود را با بریتانیا لغو کرده است، اما ایران معتقد است لغو درخواست به معنای لغو بازگشت سرمایه ایران نبوده است.
 
در سال ۲۰۰۹ میلادی اتاق بین‌المللی بازرگانی انگلستان و ایران درارتباط با پرونده (IMS) به دادگاه می‌روند، اما از این جلسه نتیجه مشخصی حاصل نمی‌شود و انگلیسی‌ها ادعا می‌کنند که ایران پس از انقلاب این قرار داد را لغو کرده است. با وجود این ادعا در سال ۲۰۰۱ دادگاه لاهه به نفع ایران رای داده و بر اساس این رای لندن موظف شد بدهی و خسارات ناشی از آن را پرداخت کند، اما دادگاه انگلستان برای اجرای این حکم تصویب کرد که برای پرداخت کامل این بدهی از سوی شرکت (IMS) تعیین مبلغ قطعی ضروری است. در همین راستا این دادگاه طرف انگلیسی را ملزم به سپرده گذاری مبلغی در حدود ۳۸۰ میلیون دلار در صندوق دادگاه به عنوان تضمین کرد که این کار انجام شد. با این وجود آن‌ها تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران را عاملی بر سر راه پرداخت این پول دانستند.

محمد جواد ظریف دی ماه سال گذشته و در جریان احتمال مبادله نازنین زاغری با بدهی‌های انگلیس گفته بود: «مذاکراتی درباره پرداخت طلب ایران با انگلیس داریم. انگلیسی‌ها ۴۰ سال در بازپرداخت پول مردم ایران تاخیر دارند و ما آن را پیگیری کرده‌ایم و موضوع در مراحل قضایی است و به نتایج خوبی رسیده‌ایم. دولت انگلیس نیز چاره‌ای ندارد جز اینکه طلب مردم ایران را بدهد.»

به گزارش رویداد۲۴ میدل ایست آی در گزارشی به یادداشت ماه می‌ روزنامه گاردین اشاره کرده که در آن از اجتناب وزارت دفاع انگیس ازاجرای درخواست دفتر خارجی انگلیس برای پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی انگلیس به ایران خبر داده بود. در این گزارش گفته شده وزارت دفاع انگلیس مدعی است که حاضر نیست این پول‌ها را به سپاه پاسداران ایران بدهد.

دفتر خارجی انگلیس پیش از حکم دادگاه لندن معتقد بود که اگر این پول‌ها به دست ایران برسد، دیوان بین المللی لاهه احتمالا به نفع آزادی نازنین زاغری از زندان اوین حکم خواهد دزد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
1
0
وقتی آنزمان بازرگان به لغو این قرادادها و شعارهای نا بهنگام اعتراض کرد ،علیه او چه شعارهایی که داده نشد.
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
چرا حکومت ما در خصوص دارایی ها و اموال بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی شفاف سازی نمی کنن و اصلا چرا بجای شعار دادن و مرگ بر این و آن هیچ اقدام حقوقی برای وصول حقوق و دارایی ها ملت ایران از طریق محاکم بین المللی انجام نشده ؟؟؟؟؟؟؟
نظرات شما
پیشخوان