تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

۱۰ شریک اول تجاری ایران در فصل بهار

بررسی آمار روزانه گمرک نشان می‌دهد که ۵ مبدا عمده صادراتی ایران در فصل بهار کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه و ۵ مبدا عمده وارداتی نیز چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بوده اند.

رویداد۲۴ معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به آمارهای تجاری کشور در سه ماهه نخست امسال پرداخته و نوشته است: از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، روند انتشار آمارهای گمرک متوقف شده و تنها دسترسی به آمارهای روزانه گمرک (صادرات و واردات ۲۰ قلم عمده صادراتی و وارداتی در همان روز؛ ۲۰ مبدا عمده وارداتی یا مقصد عمده صادراتی در همان روز و ۲۰ گمرک عمده کشور برحسب صادرات و واردات در همان روز) وجود دارد.

آمارهای تحلیل مقدماتی گمرک ایران پیش از این «براساس ۱۰۰ کشور طرف مبادله»، «براساس اقلام عمده کالایی»، «براساس جزئیات کالایی مشتمل بر همه ردیف تعرفه های هشت رقمی، همه گمرکات، همه مقاصد و همه مبادی تجاری»، «براساس آمار ماهیانه واردات و صادرات» و «خودرو و قطعات (دستگاه-وزن-ارزش) » بود.

۵ مقصد اول صادراتی در بهار ۹۸

بر اساس اعلام معاونت بررسی های اتاق بازرگانی تهران، ۵ مقصد اول صادرات ایران در بهار ۹۸ به ترتیب به کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است. بر این اساس در فصل بهار ۹۸، صادرات ایران به عراق معادل ۶ هزار و ۳۰۵ تن به ارزش  ۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار بوده است. این رقم برای صادرات به چین نیز برابر با ۱۲ هزار و ۲۲۸ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار و برای امارات ۴ هزار و ۱۶۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر صادرات ایران به افغانستان در سه ماهه نخست ۹۸ برابر با ۵۱۳ میلیون دلار (یک هزار و ۴۲۸ هزار تن) و به ترکیه ۳۸۲.۳ میلیون دلار (یک هزار و ۶۸ هزار تن) محاسبه شده است.

۵ مبدا عمده وارداتی در سه ماهه نخست ۹۸

کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان به ترتیب بیشترین صادرات را به ایران در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸ داشته اند. بررسی آمارهای روزانه گمرک نشان می دهند که بزرگترین صادرکننده به ایران همچنان کشور چین با ۷۸۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار بوده است.

در جایگاه دوم این فهرست کشور امارات با صادرات ۷۹۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار قرار دارد و رده سوم این فهرست نیز در اختیار ترکیه با یک هزار و ۱۶۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار است.

ایران همچنین از هند در فصل بهار معادل یک هزار و ۱۹۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار وارد کرده است. جایگاه پنجم این فهرست نیز به کشور آلمان با ۵۱۰ میلیون دلار (۲۰۹ هزار تن) تعلق دارد.

اقلام عمده وارداتی و صادراتی فصل بهار

گزارش معاونت بررسی های اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که ۵ قلم عمده وارداتی در سه ماهه نخست امسال «برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده» به ارزش ۶۸۸.۷ میلیون دلار، «ذرت دامی» به ارزش ۵۶۶.۷ میلیون دلار، «لوبیای سویا به جز دانه» به ارزش ۳۳۲.۸ میلیون دلار، «کنجاله و سایر آخال های جامد» به ارزش ۳۲۶.۰ میلیون دلار و «کره بسته بندی» به ارزش ۲۵۷.۶ میلیون دلار بوده اند.

همچنین در مدت زمان مشابه ۵ کالای نخست صادراتی ایران نیز «گاز طبیعی مایع شده» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار، «پروپان مایع شده» به ارزش ۴۵۷.۷ میلیون دلار، «میعانات گازی» به ارزش ۴۱۹.۴ میلیون دلار، «قیر نفت» به ارزش ۲۹۵.۴ میلیون دلار و «متانول» به ارزش ۲۷۳.۵ میلیون دلار بوده اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تجارت خارجی
نظرات شما
پیشخوان