تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
بیکاری ۱۰ هزار نفر با تعطیلی شرکت های واردکننده؛

تعیین فرصت دوباره برای ترخیص خودروهای وارداتی

همزمان با هدف صرفه جویی ارزی از یک سو و حمایت از تولیدات داخلی، ممنوعیت واردات خودروهای وارداتی اجرایی شد تا پس از آن شاهد تعطیلی و تعدیل نیروهای انسانی فعال در این حوزه باشیم.

تعیین فرصت دوباره برای ترخیص خودروهای وارداتی

رویداد۲۴  کوچک شدن شرکت های وارداتی فعال و تعدیل چشمگیر بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی در حالیست که به تازگی وزیر صنعت از تمدید نشدن مصوبه ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات خبر داده است.

با این حال فعالان حوزه معتقدند حتی در صورت تمدید این مصوبه نیز تنها ۵ شرکت با هدف حفظ صدای واردکنندگان این حوزه بر مدار فعالیت باقی بمانند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که در مجموع ۱۴ هزار نفر در شرکت های واردکننده مشغول به کار بوده اند، می گوید: از این تعداد نیروی کار هم اکنون تنها سه تا ۴ هزار نفر مشعول فعالیت هستند این در حالیست که برخی از شرکت ها نیز اقدام به تعطیلی شرکت های زیرمجموعه خود کرده اند.

وی می افزاید: در عین حال برخی از شرکت ها نیز با اخراج تمام نیروهای کاری خود، دفاتر این شرکت ها را تعطیل کرده اند و برخی از شرکت ها نیز در انتظار ترخیص باقی مانده خودروهای دپو شده در گمرکات هستند.

دادفر با تاکید بر این که در عمل فعالیت تجاری شرکت های واردکننده به صفر رسیده است، اظهار می کند: به طور قطع با این روند در آینده خبری از بزرگان این صنف نخواهد بود چرا که حجم فعالیت های آن ها به حدود ۵ درصد رسیده که یک تصمیم منجر به این وضعیت شده است.

وی ادامه می دهد: این تصمیم به نام حمایت از تولید ملی و مبارزه با تحریم اجرایی اما در نهایت منجر به تعطیلی کسب و کار فعالان اقتصادی شد این در حالیست راه اندازی دوباره فعالیت های این حوزه که با این تصمیم ظرف دو سال به تعطیلی کشید بیش از ۵ سال زمان نیاز دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این تصمیم و اقدامات اخیر در این حوزه را غیر علمی و دور از منطق می داند و می گوید: همچنان بر این موضوع تاکید دارم که این اقدام با برنامه ریزی و با اهداف پنهانی بوده که به هدف از پیش تعیین شده نیز دست یافتند.

دادفر با اشاره به مصوبه ترخیص خودروها در ۱۶ دی ماه سال گذشته می گوید: در همان زمان بر مدت زمان محدود این مصوبه تاکید کردیم چرا که به طولانی بودن زمان بروکراسی آگاه بودیم اما ۴ ماه پس از ابلاغ این مصوبه تنها ۳۰۰ خودرو ترخیص و در نهایت به عدم توانایی در این امر اذعان شد با ادامه این وضعیت تا اردیبهشت امسال تعداد خودروهای ترخیصی به کمتر از هزار دستگاه رسیده بود که این امر در نهایت منجر به تمدید دوماهه این مصوبه البته با تاخیر زیاد شد.

دادفر با تاکید بر اظهارنظرهایی مبنی بر خروج ارز با ترخیص این خودروها تصریح می کند: این در حالی بود که بر این موضوع تاکید شد رقم این خودروها پیش از این پرداخت شده و خودروها به مردم تعلق دارد اما با گذشت دوماه از تمدید این مصوبه، ۶۴۰۰ خودرو ترخیص شد، این در حالیست که تعدادی از خودروها اظهار و موفق به دریافت برگه گمرکی شده و آماده ترخیص بودند دو هزار خودرو نیز علاوه بر دریافت اظهار برگه گمرک در انتظار پروانه شدن بودند که زمان این مصوبه به پایان رسید و زمان آن نیز تمدید نشد . ۴ هزار خودرو نیز مشمول ثبت سفارش جدید شدند که در صورت تمدید نشدن این خودروها در گمرک رسوب می کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ورود این خودروها به بازار را منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت خودروهای وارداتی می داند و می گوید: عدم‌تمدید این مصوبه اثرات منفی بر بازار دارد این در حالیست که طی نامه ای به معاون اقتصادی و معاون اول رییس جمهوری درخواست تمدید مصوبه اعلام تا مصوبه تمدید و زمانی برای آن تعیین نشود که پیش نویس خوبی در این زمینه آماده شد که مصوبه تمدید و تعمیم داده شود این در حالی بود که وزیر نیز به دنبال این موضوع بود و پیش نویسی در این زمینه آماده شد اما با این حال اظهار نظر جدیدی در این باره اعلام شد.

وی در پایان با اشاره به فعالیت فعلی ۱۴ شرکت واردکننده خودرو می افزاید: از این تعداد ۷ شرکت در انتظار ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرکات هستند که پس از ترخیص تعطیل خواهند شد و حدود ۶ شرکت نیز با هدف زنده نگاه داشتن صدای گفتمان واردکنندگان خودرو فعال خواهند بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان