تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

پیست‌هایی که قفل ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را بازکردند

تهران-ایرنا-افتتاح پیست‌های دوچرخه سواری ویژه زنان از جمله خبر‌های امیدبخشی است که این روز‌ها به گوش می‌رسد و از ترویج ورزشی حکایت دارد که نه تنها سلامت جسم و روح نیمی از جمعیت کشور را تضمین می‌کند بلکه هوای پاک را به همه اقشار جامعه هدیه می‌دهد.
پیست‌هایی که قفل ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را بازکردند
رویداد۲۴ دیرزمانی، با وجود مدال آوری بانوان ایرانی در پیست‌های بین المللی دوچرخه سواری همچون «سمیه یزدانی» که اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری استقامتی زنان ایران را به نام خود ثبت کرد یا صدرنشینی «فرانک پرتوآذر» در رنکینگ دوچرخه‌سواری کوهستان آسیا که از سوی انجمن MWSN به عنوان یکی از ۳۰ زن موثر و قدرتمند در ورزش جهان اسلام انتخاب شد، دیوار دوچرخه سواری زنان کوتاه و هر از گاهی، عده‌ای به صورت سلیقه‌ای خطی بر این دیوار می‌کشیدند و آن را به کل منع می‌کردند. شاهد این ادعا سخنان «علی اصفهانی» دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری بود که بنا به گفته وی، بر طبق فتوای علما و همچنین براساس قانون، دوچرخه سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است!

این درحالی است که نظریه مورخ۷۹/۶/۵ اداره حقوقی قوه قضاییه عنوان می‌کند که با توجه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها، چون جهت استفاده از کراوات، دوچرخه سواری دختران در خیابان‌های اصلی و نحوه اصلاح موی سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی درنظر گرفته نشده است لذا اعمال مذکور، قانونا جرم تلقی نمی‌شود.

پرسش نظر مراجع تقلید در این زمینه هم با توجه به این که شماره تماس دفتر مراجع در دسترس است، کار سختی نیست و می‌توان بدون واسطه، نظر آن‌ها را درباره هر موضوعی از نماینده ایشان پرسید؛ به عنوان نمونه پاسخ گوی دفتر مقام معظم رهبری که در پاسخ به پرسش درباره حکم دوچرخه سواری زنان بالغ گفت: نظر حضرت آقا درباره سواری به طور کلی یکی است. ایشان درباره دوچرخه سواری و موتورسواری می‌فرمایند در صورتی که به‌گونه‌ای نباشد که جلب نظر نا محرم شود یا مفسده‌ای به آن مترتب نباشد جایز است، بنابراین باید شخص توجه کند که در چه شرایطی اقدام به دوچرخه سواری می‌کند و این کار چه صورتی دارد اگر نکات گفته شده رعایت شود، جایز است.

نمونه دیگر، پاسخ نماینده دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به همان پرسش است که این‌طور پاسخ داد: از نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، دوچرخه سواری فی نفسه ایرادی ندارد و جایز است، اما بر مؤمن واجب است از خطر و مفسده احتمالی بپرهیزد، بنابراین اگر کسی احساس کند در صورت دوچرخه سواری یا هر کار دیگری ضرری به او وارد می‌شود یا احتمال رخ دادن گناه بالاست باید خودداری کند و در غیر این صورت دوچرخه سواری جایز است.

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه هم اندر حکایت اعمال سلیقه‌ها در دوچرخه سواری بانوان، به صراحت عنوان کرد: دوچرخه‌سواری برای بانوان به موجب قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد.

«معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم درباره حاشیه‌های ممنوعیت دوچرخه سواری زنان گفت: دوچرخه موتور نیست که بگویم گواهینامه لازم دارد، از قدیم خانم‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.

معاون امور زنان و خانواه رئیس‌جمهوری یادآور شد: از قدیم خانم‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند؛ این وسیله بسیار سالم است، به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و از طرفی بر سلامتی بانوان تاثیرگذار است.


گشایش فضای دوچرخه سواری در جهت تندرستی بانوان

حال با گذر زمان، شاهد افتتاح پیست‌های دوچرخه سواری ویژه زنان در کلان شهر‌ها هستیم که حکایت از این دارد زنجیر ممنوعیت‌ها از چرخ دوچرخه سواری زنان باز شده و فضا برای این ورزش سالم و روحیه ساز گسترش یافته است.

روبان قرمز نخستین پیست دوچرخه سواری زنان در تهران، پانزدهم تیرماه بریده شد و در‌های بوستان ریحانه با ۲۶۰۰ متر طول در منطقه ۲۲ تهران، به روی دوچرخه سواری بدون محدودیت زنان گشوده شد.

بنا به گفته «علی نوذرپور» شهردار منطقه۲۲، این پیست دوچرخه سواری در بوستان ۱۸ هکتاری ریحانه برای دسترسی راحت‌تر بانوان طراحی شده است و طول مسیر‌های دوچرخه سواری در این منطقه ۳۰ هزار و ۵۰۰ متر است که ۱۸ هزار و ۳۰۰ متر آن به مسیر‌های تفریحی همچون پارک چیتگر و دور دریاچه خلیج فارس اختصاص دارد.

نوذرپور با بیان اینکه منطقه ۲۲ بالاترین سرانه دوچرخه سواری در تهران را دارد، گفت: در این منطقه هیچ نوع محدودیتی برای استفاده بانوان از دوچرخه در طول مسیر‌ها وجود ندارد و بانوان با رعایت پوشش می‌توانند از طریق دوچرخه سواری در سطح منطقه به محل کار خود یا فروشگاه و مسیر‌های تفریحی مثل اطراف دریاچه خلیج فارس بروند.

طرح دوچرخه همگانی بدون در نظر گرفتن جنسیت هم از پروژه‌های دیگر شهرداری تهران درجهت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه بعنوان یک وسیله حمل و نقل درون شهری است که با کمک سازمان حمل و نقل ترافیک ومدیریت شهرداری منطقه هشت و اجرای انجمن دوچرخه سواری شهرداری تهران به مرحله اجرا در آمد و در فاز اول طرح، سیزده نقطه از منطقه ۸ و در فاز ۲ تعداد خانه‌های دوچرخه به ۳۳ دستگاه افزایش یافته و جمعا ۱۰۰۰ دستگاه دوچرخه در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

دیروز جمعه ۴ مردادماه هم شاهد افتتاح نخستین پیست دوچرخه سواری ویژه بانوان در اصفهان بودیم که در شمال این کلانشهر افتتاح شد.

این پیست دوچرخه سواری به طول یکهزار متر و در داخل مجموعه گردشگری باغ فدک در منطقه هفت شهرداری اصفهان با هدف ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه ورزش بانوان افتتاح شده است که در آیین افتتاح، جمعی از بانوان که بیشتر آن‌ها از ساکنان مناطق همجوار باغ فدک در شمال کلانشهر اصفهان بودند به دوچرخه سواری در این پیست پرداختند.

امید که با ایجاد فرهنگ ورزش بانوان در سطح شهر و ایجاد فضای مناسب برای این نیمه از جمعیت کشور، ساختار‌های جنسیتی در هم شکسته شود و همانند موارد پرحضور زنان در عر صه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دروازه‌های ورود آنان به ورزش هم گشوده شود.

زنان و دخترانی که آینده سازان جامعه هستند و هر چه توانمندتر باشند، میراث مانا و بهینه‌ای برای فرزندان و جامعه به ارث خواهند گذاشت.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان