تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

برکناری رئیس نهاد اطلاعات ملی آمریکا در پی اختلاف نظر با ترامپ

قرار است ماه آینده «دن کوتس» رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا پس از دو سال خدمت در این مقام که بیش از همه با درگیری‌های روزمره ترامپ با مقامات اطلاعاتی همراه بوده است، از سمت خود استعفا داده و از شغل فعلی کناره گیری کند.
برکناری رئیس نهاد اطلاعات ملی آمریکا در پی اختلاف نظر با ترامپ
رویداد۲۴ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک توییت کناره گیری کوتس را برای تاریخ پانزدهم آگوست اعلام و به خاطر فعالیت‌های وی در این سمت تا اینجا، از او تقدیر کرده است. ترامپ گفته که قرار است سناتور جمهوری خواه از تگزاس یعنی «جان راتکلیف» را به عنوان جانشین کوتس معرفی کند و گفته که تا پانزدهم آگوست نیز شخصی را برای رسیدگی به امور مهمترین نهاد اطلاعاتی آمریکا مشخص خواهد ساخت.

راتکلیف یکی از حامیان سرسخت دونالد ترامپ است که هفته گذشته در جریان شهادت رابرت مولر در سنا، وی را در خصوص اظهارات و اتهاماتش علیه ترامپ به شدت مورد انتقاد و سؤال قرار داد.

برکناری رئیس نهاد اطلاعات ملی آمریکا در پی اختلاف نظر با ترامپ

دن کوتس در اغلب موارد با اظهارات اطلاعاتی دونالد ترامپ مخالف بوده و چندین بار در جلسات مختلف، غیر علنی بیان کرده بود که از سوی رئیس جمهور تحت فشار قرار گرفته تا هر گونه ارتباطی بین روسیه و کمپین ترامپ را رد و انکار کند. این روابط ضعیف بین این دو، نشان دهنده شکاف عمیق بین ترامپ و تجزیه و تحلیل‌های نهاد اطلاعاتی آمریکا در موارد بسیار مهمتر نیز بوده است.

کوتس بار‌ها علنی و بعضا در محافل خصوصی با عقاید ترامپ در خصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و همچنین برنامه موشکی بالستیک و هسته‌ای کره شمالی مخالفت داشته است. ترامپ نیز بار‌ها مخالفت و تفاوت رأی خود را با نهاد‌ها و مقامات اطلاعاتی در این خصوص بیان کرده بوده است.

دن کوتس سناتور سابق ایالت اندیانا در ماه مارس ۲۰۱۷ به عنوان مدیر و رئیس نهاد اطلاعات ملی آمریکا منصوب و تبدیل به پنجمین رئیس این نهاد از زمان تأسیس آن در دوران بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شد. وظیفه اصلی این نهاد ایجاد هماهنگی و انسجام میان ۱۷ آژانس اطلاعاتی موجود در آمریکاست.

به گفته مقامات ارشد مطلع، دن کوتس به خاطر اختلافات اساسی‌اش با ترامپ که بعضا به مشاجره و درگیری لفظی در اتاق بیضی کاخ سفید نیز کشیده شده، اکنون در انتهای فهرست مقاماتی قرار گرفته است که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، از حلقه وی جدا می‌شوند. پیش از این جیم متیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی نیز از جمله مقامات ارشد تأثیرگذار در سیاست خارجی ترامپ بوده اند که از حلقه وی خارج شدند.

همچنین به این فهرست باید یک مشاور امنیت ملی دیگر، مدیر اف بی آی، سفیر سازمان ملل و چندین و چند مقام ارشد دولتی دیگر را که از سپتامبر ۲۰۱۷ تا کنون منصوب و خلع ید شده اند اضافه کرد.

دن کوتس به این معروف بود که در کاخ سفید بدون هیچ سانسور و تردیدی عقاید اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل‌های خود را که عمیقا با سیاست‌های دونالد ترامپ در تضاد بوده، بیان می‌کرده است. از چندین ماه پیش شایعاتی در خصوص جدایی وی از دولت ترامپ شنیده می‌شد و یکی از مقامات اطلاعاتی نیز بیان کرده بود که کوتس تا قبل از گرم شدن تنور انتخابات ۲۰۲۰ از دایره نزدیکان ترامپ جدا خواهد شد.

از سوی دیگر، خبر جدایی کوتس از دولت ترامپ چند روز بعد از شهادت مولر در سنا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ رقم خورده است. کوتس از جمله چهره‌هایی بوده است که همواره در خصوص موضوع دخالت روسیه در این انتخابات با رئیس جمهور آمریکا اختلاف نظر داشته.

همچنین کوتس در ماه فوریه بیان کرد که علی‌رغم دیدار‌های دیپلماتیک میان آمریکا و کره شمالی وی و نهاد‌های اطلاعاتی تحت امرش به شدت بدبین هستند که کره شمالی برنامه موشکی هسته‌ای خود را رها کند. وی در جلسه استماع سالیانه اطلاعاتی سنا، به صراحت بیان کرده بود بعید می‌داند کره شمالی توان هسته‌ای خود را رها کند، زیرا رهبران این کشور این توانایی را تنها راه نجات و بقای خود می‌دانند.

همچنین کوتس بار‌ها در خصوص تقابل با آرای ترامپ در خصوص ایران، افغانستان و داعش نیز مشهور شده بود و یک بار ترامپ در توییتی مقامات اطلاعاتی خود را «منفعل و ساده لوح» خطاب کرده بود. وی در ماه دسامبر در حمایت از جیم متیس که درگیری نظامی با ایران را فاجعه‌ای بزرگ خوانده بود از خروج وی از دولت «عمیقا ناراحت» شده بود و متیس را «جواهری ملی» خطاب کرده بود که «خیلی دردناک از دست رفت».

ترامپ در توییت خود درباره برکناری کوتس، راتکلیف را تحسین بسیار کرده و بیان داشته است: «جان برای کشوری که به آن عشق می‌ورزد راه بزرگی و عظمت را الهام بخش و هادی خواهد بود».
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان