تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

از درخواست افزایش اختیار تا اعتراض به ارائه گزارش به مجلس/ روحانی از چه چیزی دلخور است؟

سبحانی نیا می‌گوید دولت ها تا پیش از روی کار آمدن بر قانونمداری تاکید دارند اما بعد ازاینکه وارد عرصه شدند جور دیگری برخورد می‌کنند ،مانند اعتراض روحانی به ارائه گزارش به مجلس.

رویداد۲۴ در هفته جاری حسن روحانی با نوشتن نامه‌ای به رهبری، اعتراض خود را به نسبت به ضرورت ارائه گزارش به مجلس نشان داد و خواهان ورود رهبری به این موضوع شد، رهبری نیز با ارجاع این مسئله به شورای حل اختلاف قوا، سعی کرد تا این مسئله مرتفع شود. اما چه چیزی تا این اندازه باعث دلخوری و سپری کردن دوران سختی برای روحانی شده است؟ چرا او برای ارائه برخی از گزارش‌ها به مجلس که به آن مکلف شده است اعتراض دارد؟ اما این دلخوری و اعتراض‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود.

چندماه قبل بود که حسن روحانی افزایش اختیارات رئیس جمهور را درخواست کرد و با زدن مثالی گفت: «در آن مقطع، کشور با مشکلاتی مواجه شد و از این‌رو شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.»

با این حال، اما برخی از کارشناسان و سیاسیون بر این عقیده هستند که ارتباط مجلس با دولت در سطح خوبی قرار دارد و مشخص نیست که روحانی به چه عنوان از ارائه گزارش به مجلس اعتراض دارد. سبحانی نیا نماینده سابق مجلس در گفت و گویی که با جامعه ایرانی داشت، اعلام کرد که عموما دولت‌ها که دولت روحانی هم شامل آن می‌شود، پیش از روی کار آمدن عموما از قوانین و لزوم به کارگیری قوانین و پایبند بودن به آن سخن می‌گویند، اما همین که وارد میدان می‌شود سعی دارند تا هرطور که شده از زیر بار قوانین شانه خالی کنند.

حجت السلام حسین سبحانی نیا به نامه اعتراضی حسن روحانی به رهبری در رابطه با ضرورت ارائه گزارش به مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس قانون در برخی از موارد دولت مکلف است که هر ۳ ماه یا هر ۶ ماه گزارشی را به مجلس ارائه دهد، مانند مسئله برجام. طبیعی است زمانی که یک قانونی در مجلس به تصویب می‌رسد دولت هم به این مصوبه احترام بگذارد و آن را رعایت کند. زیرا قانون است و اگر بنا باشد هر فردی بنا بر خواسته‌هایش به قانون عمل نکند که سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود؛ لذا دولت و غیر دولت فرقی ندارد و زمانی که مجلس دولت را به ارائه گزارش در زمان‌های خاصی مکلف کرده است، دولت نیز باید به این خواسته قانونی عمل کند.

سبحانی نیا ادامه داد: عموما دولت‌ها از جمله دولت آقای روحانی همیشه زمانی که می‌خواهند روی کار بیایند به مسئله قانونمداری تاکید موکدی دارند، اما زمانی که وارد عرصه می‌شوند آن زمان بحث قانون گریزی به طرق مختلف مطرح می‌شود. به طور مثال همین که اقای روحانی به ارائه گزارش به مجلس اعتراض داشتند و این اعتراض را طی نامه‌ای به رهبری گزارش کردند به نظرم کار مطلوبی نیست. زمانی که دولت براساس قانون مکلف شده است گزارشی را به مجلس ارائه دهد، اگرچه باب میلشان نباشد، اما باید این کار را انجام دهند.

دولت‌ها سعی دارند تا از قوانین دست وپاگیر رها شوند

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه زمانی که دولت‌ها وارد صحنه کار می‌شوند بحث اختیارات و قوانین دست و پاگیر را مطرح می‌کنند و سعی دارند تا از آن رهایی پیدا کنند، تصریح کرد:قانون می‌گوید دولت در موارد خاصی ملزم است تا به مجلس گزارش ارائه کند. موارد نیز از قبل ذکر شده است. مثلا وزارت امور خارجه مکلف شده است تا هر سه ماه یا هر ۶ ماه گزارشى را از برجام به مجلس و کمیسیون امنیت ملى ارائه دهد. به طور کلى در برخى موارد خاص دولت وظیفه دارد تا به مجلس گزارش ارائه دهد و اینگونه نیست که در همه موارد دولت مکلف به ارائه گزارش باشد.

سبحانى نیا با اشاره به ارتباط نامه حسن روحانى به رهبرى و درخواست او براى افزایش اختیارات رئیس جمهور که مدتى قبل مطرح شد، گفت: دولت در برخى از موارد و درباره میزان اختیاراتى که دارد سختى را تحمل میکند و این باعث میشود تا دولت از زیر بار آن قانون خارج شود و به دنیال اختیارات بیشتر از سوى رهبرى هستند، اما به نظرم بهتر است جز در موارد خاص موضوعى به رهبرى ارجاع داده نشود.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه رابطه مجلس و دولت را مناسب ارزیابى میکنم، تصریح کرد: دولت و مجلس تاکنون تعامل خوبى را باهم داشته اند و در برخى از موارد مجلس کمک هاى خوبى را به دولت کرده است و تاکنون نیز این مسائل مانند اعتراض به ارائه گزارش پیش نیامده است، حال نمى دانم چه اتفاقى رخ داده است که آقاى روحانى به رهبرى نامه نوشته و خواهان استفاده از نظر رهبرى براى عدم ارائه گزارش بوده است. اما به طور کلى برخى از توده هاى مردم این انتقاد را به مجلس دارند که در ارتباط با دولت وا داده است، آنهم به دلیل ارتباط زیاد دولت و مجلس.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسین سبحانی نیا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان