تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
امید به سوددهی سهام خودروسازان را گران می‌کند؛

دو دلیل برای افزایش تقاضای خرید سهام خودروسازان

در نخستین ماه‌های امسال بود که کارشناسان بازار سرمایه با توجه به رشد سهام خودروسازان اعلام کردند که با این روند باید در انتظار رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی سهام خودروسازان باشیم. این در حالیست که با نزدیک شدن به زمان مجامع بورسی خودروسازان تاکید بر تجدید ارزیابی و فروش دارایی‌های مازاد با هدف خروج از زیان انباشته شرکت‌ها مطرح و بر اجرایی شدن آن تاکید شد.

دو دلیل برای افزایش تقاضای خرید سهام خودروسازان

رویداد۲۴ به اعتقاد فعالان بازار سرمایه این اقدام ها را می توان به نوعی نیروی محرک صنعت خودرو دانست که در نهایت منجر به افزایش سهام خودروسازان و خوشحالی سهامداران آن ها خواهد شد.

از دیرباز نیز افزایش سرمایه از دیگر اقداماتی بوده که به بهبود وضعیت شرکت های بورسی کمک کرده و بر وضعیت سهام آن ها تاثیرگذار بوده است که این امر به عنوان یکی از رئوس و سرفصل های صنعت خودرو مدنظر قرار گرفته است.

حسین خزلی خرازی کارشناس ارشد بازار سرمایه، با اشاره به سود عملیاتی منفی شرکت های خودروساز در چند وقت اخیر می گوید: این شرکت ها نه تنها سودده نبوده اند بلکه با زیان انباشته زیادی روبرو شده اند اما بنا به دلایلی، هنوز رغبت برای خرید سهام آن ها وجود دارد.

وی می افزاید: دلیل افزایش تقاضا برای خرید سهام خودروسازان به دو دلیل است نخستین دلیل معافیت مالیاتی دولت برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خودروسازان است.

این کارشناس ارشد  بازار سرمایه ادامه می دهد: خودروسازان از جمله شرکت هایی هستند که دارایی های زیادی با قیمت های بهای دفتری در صورت های دفتری آن ها وجود دارد که به این دلیل می توانند با افزایش سرمایه نسبت به خروج خود از زیان اقدام کنند.

خزلی خرازی دلیل بعدی افزایش رغبت برای خرید سهام خودروسازان را امکان فروش دارایی های غیر مولد از سوی آن ها می داند و اظهار می کند: بر اساس سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان مکلف شده اند شرکت های زیرمجموعه و دارایی های غیر مولد خود را به فروش بگذارند که در صورت این اتفاق، سود خوبی برای آن ها به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به فضل مجامع خودرویی می گوید: با این اقدام ها شرکت های خودروسازی از زیان خارج می شوند بنابراین با اعلام این اقدامات در مجامع، تقاضا برای خرید سهام افزایش می یابد که این امر در نهایت منجر به افزایش قیمت سهام خودروسازان می شود.

 تجدید ارزیابی، افزایش سرمایه و همچنین واگذاری دارایی های غیر مولد صنعت خودرو از جمله سیاست ها و راهکارهایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی بر آن ها تاکید داشته و معتقد است که با این اقدامات می توان نسبت به جبران زیان خودروسازان اقدام کرد.

موضوعی که کارشناسان بازار سرمایه نیز این موارد را دلیلی برای افزایش قیمت سهام خودروسازان می دانند و معتقدند که خریداران سهام با تکیه بر این موارد و با این امید، اقدام به خرید سهام خودرویی ها می کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت خودرو ، تجارت
نظرات شما
پیشخوان