تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

سیب‌های دماوند فاسد نشد؛ صادر شد

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: اخباری که اخیرا درباره فاسد شدن هزاران تن سیب در سردخانه‌های دماوند منتشر شده، تکذیب می‌شود زیرا این محصول در هفته‌های گذشته صادر شده است.

 

رویداد۲۴ در روزهای گذشته اخباری مبنی بر فاسد شدن هزاران تن سیب در انبارهای سردخانه‌ای دماوند منتشر شده بود که به تنظیم بازار شب عید امسال اختصاص داشت. این موضوع پیش از این از صدرا علی‌اکبر خانی - مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران - پیگیری شد و وی اظهار کرد: همه این سیب‌ها از سوی اتحادیه خریداری شده و هیچ کدام فاسد نبودند.

حسین شیرزاد - رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی - نیز در این باره گفت: ستاد تنظیم بازار دی ماه سال گذشته و با تاخیر به وزارت جهاد کشاورزی دستور داد که میوه مورد نیاز برای تنظیم بازار شب عید را که شامل سیب و پرتغال می‌شد، خریداری و ذخیره کند که در این راستا ۳۶ هزار تن سیب خریداری شد و از این میزان حدود ۳۰ هزار تن برای ذخایر اصلی و مابقی برای ذخایر احتیاطی و ملی بود.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم سیب را از سردخانه‌داران ۵۰۰۰ تومان خریداری کردیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار با تاخیر دستور خرید تضمینی میوه شب عید را به وزارت جهاد کشاورزی داد، دیگر محصولی در اختیار باغداران نبود که از آن‌ها خریداری کنیم و مجبور شدیم هر کیلوگرم سیب را با قیمتی بالاتر از سردخانه‌داران بخریم، اما کیفیت محصول خریداری شده به قدری بالا بود که توانستیم همه بازار شب عید را تنظیم کنیم و شاهد بودیم که از نظر کمی و کیفی نیز هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نیامد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: در تنظیم بازار شب عید ۳۲ هزار تن سیب با کیفیت عالی در همه شهرستان‌های کشور ذخیره و توزیع شد و ۴۰۰۰ تن دیگر باقی ماند که باید منتظر دستور ستاد تنظیم بازار برای تعیین تکلیف باقیمانده ذخایر احتیاطی سیب می‌ماندیم.

شیرزاد گفت: پس از تعطیلات نوروزی به ستاد تنظیم بازار اعلام کردیم که ۴۰۰۰ تن سیب در انبارها باقیمانده و باید چاره‌ای برای آن بیندیشیم که در مرحله اول به ما دستور دادند آن را به میادین میوه و تره‌بار واگذار کنیم اما حدود یک ماه طول کشید تا میادین میوه و تره‌بار ۲۰۰۰ تن آن را از ما خریداری کردند. سپس ستاد تنظیم بازار در اوایل خرداد ماه دستور داد تا باقیمانده ۲۰۰۰ تن سیب را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم که این اتفاق افتاد و تقریبا همه ۲۰۰۰ تن سیب واگذار شده به اتحادیه‌ها، در مراحل مختلف به عراق صادر شده است.

وی اعلام کرد:‌ هم‌اکنون حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن از این سیب باقیمانده، که در مرحله سورتینگ و بسته‌بندی کنار گذاشته شد و قرار است به درخواست کارخانه تولید کنستانتره شاهرود، آن را به این کارخانه بفرستیم تا پس از تولید، "کنستانتره سیب" را هم صادر کنیم.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: عده‌ای با پخش کردن چنین اخباری اعمالی خلاف انسانیت را مرتکب شدند و به دلیل آنکه به چیزی که می‌خواستند نرسیدند، دنبال حاشیه‌سازی و دروغ‌پردازی رفتند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان