تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

آمریکا عامل نا امنی و بی‌ثباتی در منطقه است/ افغانستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا عامل نا امنی و بی‌ثباتی در منطقه است، گفت: آمریکا بدون حضور کشورهای همسایه افغانستان نمی‌تواند بحران‌های موجود را حل کند.

آمریکا عامل نا امنی و بی‌ثباتی در منطقه است/ افغانستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

رویداد۲۴ دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل با اینگرید هی دن معاون سیاسی نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از تلاشهای نماینده سازمان ملل در کمک به روند صلح و امنیت در افغانستان به چالش های عمیق در این کشور اشاره کرد و گفت: افغانستان از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما ثبات و امنیت آن کشور را ثبات و امنیت خود می دانیم.

وی افزود: مردم ایران در چهل سال گذشته هموراه درکنار مردم افغانستان بوده اند و مهاجرین افغان در خاک ایران از فرصتهای شغلی و تحصیلی برخوردارند، هرچند سیاست های یکجانبه آمریکا در اعمال تحریمهای ظالمانه علیه ایران، آنها را در مهاجرت به سمت اروپا ترغیب کرده است.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور، علی رغم مشکلات فراوان آن، گامی درست و در جهت تقویت دموکراسی و روند سیاسی بود. در همین راستا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر حائز اهمیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما از روند صلح با محوریت و رهبری دولت افغانستان و مردم این کشور حمایت می کنیم. سیاستهای نادرست آمریکا، افغانستان را بیش از پیش به سمت نا امنی و بی ثباتی برده است. آمریکا فقط می خواهد نمایش خروج راه بیندازد و می خواهند ادعا کنندکه جنگ افغانستان پایان یافته است.

امیرعبداللهیان همچنین افزود: نقش و حضور همسایگان افغانستان در هر روند حل سیاسی، مهم و حیاتی است. کاخ سفید قادر نیست ایران را از کنار ملت و دولت افغانستان جدا کند.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: افغانستان نباید از کمک سازمان ملل، اتحادیه اروپا و همسایگان خود در رسیدن به صلح محروم بماند. امروزه افغانستان در شرایط بسیار سختی است، برخی از تروریستهای مستقر در ادلب به شمال افغانستان منتقل شده اند وآینده این کشور با ابهام امنیتی پیچیده ای مواجه شده است.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری آمریکا را عامل نا امنی و بی ثباتی در منطقه و به ویژه در افغانستان خواند و گفت: آمریکا به تنهایی و بدون حضور کشورهای همسایه ی افغانستان و سایر بازیگران منطقه ای قادر نخواهد بود که یک طرفه بحرانهای موجود را حل کند؛ در صورت کنارگذاشتن سایر بازیگران، این مساله خطای بزرگی خواهد بود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: نشست روسای مجالس کشورهای همسایه افغانستان و ترکیه تاکنون در اسلام آباد و تهران طی سالهای ۹۶ و ۹۷ برگزار شده است که هدف آن کمک به مبارزه با تروریسم از طریق مباحث توسعه ای و کاهش فقر و در نتیجه کاهش تمایل جوانان برای پیوستن به گروههای افراطی می باشد. سومین نشست روسای این مجالس بزودی برگزار خواهد گردید.

امیرعبداللهیان در پایان تصریح کرد: آمریکا نمی تواند نقش سازنده ایران را در منطقه نادیده بگیرد و عراق و سوریه مثال های خوبی برای نقش آفرینی مثبت کشورمان می باشند.

اینگرید هی دن نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از روند صلح و ایجاد ثبات در افغانستان خواستار گسترش و تعمیق روابط برای نیل به این هدف گردید. وی با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جامعه بزرگ مهاجران افغانی در ایران افزود: نقش ج. ا. ایران برای دستیابی به دولت وحدت ملی در سال ۲۰۱۴ و از سوی دیگر پذیرش مهاجرین و نیروی کار افغان بسیار قابل تقدیر است.

وی در بخش دیگری گفت: اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان در شهریور ۹۸ روند مناسبی را علی رغم محدودیتها طی کرده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان با تأکید بر اهمیت حضور همه کشورهای همسایه و سایرین در توسعه و ادامه روند ایجاد صلح پایدار در افغانستان گفت: سازمان ملل هم معتقد است در ایجاد صلح در افغانستان همه طرف ها باید کمک کنند.

منبع: مهر
نظرات شما
پیشخوان