تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
اقتصاد جهان در هفته پیش رو؛

نرخ سود بانکی در اقتصاد‌های بزرگ جهانی کاهش می‌یابد

با انتشار گزارش موسسه مدیریت عرضه (ISM) سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران جهان هفته شلوغی را در پیش خواهند داشت و فرصت چندانی برای تعطیلات تابستانی نیست.
اقتصاد جهان در هفته پیش رو/ کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد‌های بزرگ جهانی
رویداد۲۴ کاهش نرخ سود بانکی این هفته در دستور کار اقتصاد‌های بزرگ جهان قرار دارد. موسسه مدیریت عرضه ISM، بزرگ‌ترین تیم مدیریت عرضه، در جهان امروز سه شنبه آماری را منتشر می‌کند که وضعیت اشتغال، تولید، حمایت از تامین‌کننده، دارایی‌ها، قیمت‌ها، سفارش‌های صادرات، واردات، سیاست‌های قیمت‌گذاری و شاخص‌های دیگر را به اطلاع کشور‌های مختلف می‌رساند.

در پی ارائه گزارش‌های دقیق‌تر از اقتصاد کشور‌های جهانی یک هفته پس از گزارش صندوق بین المللی پول، سیاستمداران و مقامات اقتصادی کشور‌های مختلف تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرده اند؛ از جمله رویداد‌های مهم هفته جاری کاهش نرخ سود فدرال رزرو آمریکا تا یک چهارم و جلسه مشترک مقامات اقتصادی آمریکا و چین است.

بانک مرکزی ژاپن نیز روز سه شنبه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد تا پایبندی خود را نسبت به کاهش نرخ سود به گفتگو بگذارد. بانک مرکزی برزیل نیز ممکن است روز چهارشنبه نرخ سود بهره خود را کاهش دهد.

اما روز گذشته نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتیزر و وزیر خزانه داری این کشور، استیون منوشین، برای شرکت در نخستین جلسه مذاکرات سطح بالا به چین سفر کردند. پس از توقف مذاکرات در ماه می، این اولین دیدار بین مقامات دو کشور بزرگ اقتصاد جهان خواهد بود.

اروپا، خاورمیانه و آفریقا

پس از اینکه ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته راه را برای کاهش نرخ سود بهره و احتمالا خرید اوراق قرضه در ماه سپتامبر هموار کرد، روز‌های پیش رو اهمیت ویژه‌ای برای اروپا خواهد داشت. به احتمال زیاد در آمار روز سه شنبه گزارش داده خواهد شد که اروپا در سه ماهه دوم با کاهش ۰.۴ درصدی روبرو بوده است. انتظار می‌رود داده‌های مربوط به تورم حاکی از افزایش قیمت برای مصرف کننده باشد که ۲ درصد از آنچه که بانک مرکزی اروپا انتظار داشت، کمتر است.

سیاستمداران بانک مرکزی ژاپن در ۳۰ ژوئیه به نشست خود پایان می‌دهند. پیش بینی می‌شود داده‌هایی که امروز منتشر می‌شود کاهش تولید صنعتی را در ماه ژوئن نشان دهند. حدود یک سوم اقتصاددانان در نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد، اظهار داشتند که انتظار می‌رود سیاستگذاران روند کاهش نرخ خود را حفظ کنند.

تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ می‌گویند شاخص خرید مدیران در چین با توجه فشار روی صادرکنندگان همچنان محدود خواهد شد. با این حال، صادرات کره جنوبی برای هشتمین ماه سیر صعودی داشته است و این نکته مثبتی در اقتصاد جهانی است. داده‌های تورم استرالیا، اندونزی، کره جنوبی و تایلند نیز بانک‌های مرکزی این کشور‌ها را از اوضاع کنونی آگاه خواهد کرد.

آمریکا

مقامات فدرال رزرو آمریکا در جلسه روز سه شنبه اطلاعات بیشتری را برای ارزیابی اقتصاد در دست خواهند داشت. آمار مربوط به درآمد شخصی، خانه‌های در انتظار فروش و اعتماد مصرف کننده از جمله مواردی هستند که منتشر خواهند شد. داده‌ها شواهدی خواهند بود مبنی بر اینکه درگیری با چین تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد این کشور داشته است. خزانه داری آمریکا نیز میزان پول مورد نیاز خود را برای قرض اعلام خواهد کرد.
آمریکای لاتین

انتظار می‌رود بانک مرکزی برزیل هزینه‌های اوراق قرضه را روز چهارشنبه کاهش دهد و اقتصاددانان و تاجران نیز آینده این تصمیم را به بحث خواهند گذاشت. داده‌های پیش رو مشخص خواهد کرد که آیا بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین در نیمه اول سال جاری واقعا رکود اقتصادی داشته است، یا خیر. مکزیک نیز قدرت خود را در غلبه بر رکود اقتصادی خواهد سنجید.

در حالی که بسیاری از صنایع جهان نگران وضعیت رکود اقتصادی هستند، روز پنج شنبه نیز داده‌های تولید جهانی منتشر خواهد شد.
 
 
منبع: اکونومیک تایمز
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان