تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
مصوبه هیات دولت تمدید می‌شود؟

خودرو‌های در گمرک مانده همچنان در انتظار ترخیص

مهلت ترخیص خودرو‌ها از گمرگ طبق مصوبه هیات دولت در تاریخ ۱۶ تیر ماه به اتمام رسید، اما با وجود آنکه هنوز ۸ هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور باقی مانده و ترخیص نشده اند، خبری ازاین که این مصوبه تمدید می‌شود به گوش نمی‌رسد.

خودروهای در گمرک مانده همچنان در انتظار ترخیص

رویداد۲۴ واردات خودرو در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی متوقف شد و در پی آن مشکلات بسیاری در مرحله اول برای واردکنندگان خودرو و در مرحله بعد برای مشتریان در بازار خودرو با کمبود عرضه و افزایش تقاضا پیش آمد.

اگرچه تا پیش از شروع سال جدید جاری این امید وجود داشت تا شاید واردات خودرو آزاد شود، اما ارائه لایحه بودجه از سوی دولت نشان داد که این ممنوعیت امسال هم تداوم دارد و تنها به آرام شدن بازار با تکیه بر ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرکات باید فکر کرد.

اما در مسیر ترخیص خودرو‌های دپو شده نیز این چالش‌ها ادامه داشت و مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده به اجرا در نمی‌آمد، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در اردیبهشت ماه از تمدید دو ماهه مهلت ترخیص خودرو‌های وارداتی خبر داد و عنوان کرد چهارماه فرصت قبلی در عمل صرف ایجاد زیرساخت ها، تسهیل روابط بین سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و آشنایی دستگاه‌ها با موضوع شد.

به هر ترتیب ترخیص خودرو‌های وارداتی در این دو ماه با همه مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت انجام گرفت و چیزی حدود ۶ هزار خودرو از گمرکات کشور خارج شد تا برای تحویل به مشتریان اورهال شود.

اما بنا به گفته انجمن واردکنندگان خودرو اکنون نزدیک ۸ هزار خودرو هنوز در گمرکات باقی مانده و این مهلت دو ماهه در ۱۶ تیر ۹۷ به اتمام رسیده است.

اگرچه مهرداد جمال ارونقی معاون گمرک ایران عنوان کرد که به افرادی که هنوز نتوانسته‌اند خودروی خود را از گمرکات کشور ترخیص کنند، فرصت دوماهه‌ای داده می‌شود و دستور العملی در این خصوص تدوین شده است، اما رضا رحمانی وزیر صمت آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و عنوان کرد این مصوبه فعلا دیگر تمدید نخواهد شد.

همین موضوع کافی بود تا داد انجمن واردکنندگان خودرو در بیاید و از کارشکنی‌ها در این زمینه صحبت کنند. در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «مصوبه ترخیص خودرو‌ها هنوز تمدید نشده و خودرو‌ها همچنان در گمرک مانده‌اند. اگرچه نمایندگان مجلس از گمرکات بوشهر بازدید کردند تا خودرو‌ها را از نزدیک مشاهده کنند و ان‌ها هم بر این موضوع واقف شدند که ماندن این خودرو‌ها در گمرکات خواب سرمایه مردم است، اما همچنان این مصوبه تمدید نشده است.»

او ادامه می‌دهد: «تمدید مصوبه هیات دولت در زمینه ترخیص خودرو‌ها به صلاح کشور است و اگر این کار انجام نشود ما مجددا تورم در بخش خودرو را خواهیم داشت. طبق آخرین آماری که داریم ۶۸۵۰ خودرو ترخیص شده و بالغ بر ۷۰۰ دستگاه خودرو اظهار شده و دارای پروانه است.

به علت تمام شدن مدت مصوبه این خودرو‌ها امکان خروج از گمرک را پیدا نکرده‌اند و ۲ هزار دستگاه نیز به گمرکات اظهار شده است. ۲۷۰۰ دستگاه نیز تحت نظر مقام قضایی توقیف هستند و بالغ بر ۳ هزار دستگاه نیز در گمکرات بلاتکلیف هستند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح می‌کند: «ما در سیستمی در حال کار هستیم که هیچ گونه هماهنگی در این سیستم وجود ندارد و مکررا در این سیستم معطل می‌شویم و زمان از دست می‌رود و ناچارا تاوان آن را باید پس بدهیم و اکنون نمی‌دانیم این درد و فریادمان را کجا و به گوش چه کسانی برسانیم. هرچه مذاکره هم می‌کنیم سودی نداشته است.»

همانطور که پیش‌تر گفته شد مهلت ترخیص خودرو‌ها از گمرگ طبق مصوبه هیات دولت در تاریخ ۱۶ تیر ماه به اتمام رسید و هنوز خبری از آنکه مصوبه تمدید شده به گوش نرسیده، این در حالی است که تعداد زیادی از خودرو‌ها در گمرکات باقی مانده‌اند و شرکت‌ها برای انجام تعهدات خود چشم انتظار تمدید مهلت ترخیص هستند.

از سویی مردمی هم که از شرکت‌های واردکننده خودرو پیش خرید کرده اند برای دریافت خودرو‌ها و مطالبات شان به این شرکت‌ها فشار وارد می‌کنند و شاید بهتر باشد در این زمینه مسوولان تدبیر بهتری کنند تا سرمایه‌های مردم بیش از این در آفتاب و در گمرکات باقی نماند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان