تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

لامپی که ۱۱۸ سال است، روشن است! +عکس

در لیورمور کالیفرنیا، یک لامپ کم نور وجود دارد که اکنون ۱۱۸ سال در حال سوختن است.
لامپی که ۱۱۸ سال است، روشن است! +عکس
رویداد۲۴ آیا تاکنون از ورود یک لامپ حبابی به تاریخ شنیده اید ...؟ این یک شوخی نیست، بلکه در غرب جهان، به طور خاص در لیورمور کالیفرنیا، یک لامپ کم نور وجود دارد که اکنون ۱۱۸ سال در حال سوختن است. به عبارت دیگر، تنها لامپی در تاریخ است که تا این اندازه روشن مانده و برای مدت زمانی طولانی در تاریخ کار می‌کند. تا جایی که به «افتخار» شهر و نماد مهمی در آن تبدیل شده است.

از زمان روشن شدن لامپ در سال ۱۹۰۱ میلادی تاکنون، لامپ شهر روشن بوده و در طول ۲۴ ساعت هر روز در ۱۱۸ سال گذشته روشن بوده است، البته یک استثنا هم وجود داشت و لامپ فقط به مدت ۲۲ دقیقه در سال ۱۹۷۶ میلادی و در حین انتقال به جایی دیگر و تغییر محل ایستگاه آتش نشانی به مدت ۲۲ دقیقه در سال ۱۹۷۶ میلادی خاموش شد. از چند سال پیش هم به آن لقب «لامپ قرن» را داده اند.

لامپی که ۱۱۸ سال است، روشن است! +عکس

شرکت برق شلبی این لامپ منحصر به فرد را در شهر شلبی ایالت اوهایو آمریکا در دهه پایانی قرن نوزدهم ساخت.

مردی به نام «دنیس برنال» مالک شرکت آب و برق لیورمور آن را خرید و در سال ۱۹۰۱ میلادی به شهر لیورمور برد. برای نخستین بار در همان زمان مورد استفاده قرار گرفت و روشن شد. دنیس برنال شرکت خود را همان سال فروخت و شرکت او به مقر آتش نشانی تبدیل شد و از جمله وسایل قدیمی به جای مانده در آنجا همین لامپ است.
 
لامپی که ۱۱۸ سال است، روشن است! +عکس
جایی که لامپ نصب شده بار‌ها تغییر کاربری داده، برای مثال مدتی این اتاق محل نگهداری قرقره لوله‌های آتش نشانی بود. بعد به انبار تبدیل شد و مدتی شهرداری بود و در نهایت به ایستگاه آتش نشانی شماره ۶ لیورمور تغییر کاربری داد. از آن زمان تا به حال لامپ حبابی روشن است، بدون اینکه در طول روز، هفته، ماه و سال خاموش شود.

حالا این لامپ به تاریخ پیوسته و به یکی از سمبل‌ها و علامت‌های بارز شهر لیورمور تبدیل شده است. البته نیروی لامپ از ۳۰ وات به ۴ وات کاهش یافته و قابل مقایسه با اوایل قرن بیستم نیست و این موضوع پس از یک میلیون ساعت روشن ماندن عادی به نظر می‌رسد.
 
لامپی که ۱۱۸ سال است، روشن است! +عکس

در سال ۱۹۷۲ این لامپ پس از رکورد طولانی‌ترین زمان روشن بودن، وارد کتاب رکورد‌های گینس شد. هیچ کس نتوانسته است راز طراحی آن را بفهمد، زیرا مستلزم باز کردن لامپ است که برای جلوگیری از خراب شدن لامپ چنین کاری انجام نمی‌شود.
منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لامپ
نظرات شما
پیشخوان