تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

یارانه پنهان بنزین به جیب ثروتمندان می‌رود/ کارت سوخت در رصد مصرف بنزین موثر است

سید جواد حسینی کیا معتقد است راه‌اندازی مجدد سامانه کارت سوخت تنها نیازمند یک اراده منسجم از سوی دولت است، زیرا تمام زیرساخت‌ها برای این موضوع مهیاست.

یارانه پنهان بنزین به جیب ثروتمندان می‌رود/ کارت سوخت در رصد مصرف بنزین موثر است

رویداد۲۴ تنها هشت روز دیگر تا کارتی شدن بنزین باقی مانده و این نگرانی تا حدی در میان اقشار جامعه وجود دارد که احیای مجدد کارت سوخت هزینه‌هایی را بر مردم تحمیل کند. اما به اعتقاد برخی مسئولان، منافع بازگشت کارت سوخت به جایگاه بیشتر از هزینه‌های آن است.

سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ می‌گوید: به نظرم این اشتباه بود که کارت سوخت برای مدتی کنار گذاشته شد چراکه وجود کارت سوخت موجب نظام‌مند شدن مصرف بنزین و گازوئیل در کشور می‌شود.

به گفته وی زمانی هم که دولت تصمیم گرفت کارت سوت را حذف کند، مجلس با این امر مخالفت جدی کرد چراکه این موضوع هزینه مضاعفی را بر دولت تحمیل می‌کرد لذا هماکنون نیز راه‌اندازی مجدد سامانه کارت سوخت تنها نیازمند یک اراده منسجم از سوی دولت است، زیرا تمام زیرساخت‌ها برای این موضوع مهیاست.

حسینی‌کیا افزود: ما باید در بحث بنزین با مردم شفاف باشیم، زیرا فاجعه‌بار است که برخی بنزین که جزو سرمایه‌های کشور است را می‌توانند به راحتی به خارج از مرز‌ها قاچاق کنند. حال سوال اصلی اینجاست که چرا نباید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مزایای صادرات آن برای کشور باشد؟

موضوع دیگری که حسینی‌کیا در خصوص مزایای راه‌اندازی مجدد سامانه هوشمند سوخت به آن اشاره کرد، عادلانه شدن یارانه پنهان انرژی بود. او می‌گوید: در حال حاضر ثروتمندان از یارانه انرژی که در قیمت پایین بنزین مستتر است بیشتر بهره می‌برند و قشر ضعیف جامعه که اغلب خودروی شخصی ندارند از این یارانه محروم هستند. از این‌رو کارت سوخت تا حدی می‌تواند در رصد و پایش مصرف بنزین موثر واقع شود و از قاچاق این ثروت ملی جلوگیری کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در رابطه با اصلاح قیمت بنزین، دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که افزایش قیمت، بر نرخ سایر نهاده‌ها سایه نیفکند، اما نباید ترس از تبعات افزایش قیمت بنزین نیز سبب تداوم هدررفت آن شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر روزانه مقدار زیادی بنزین به خارج قاچاق می‌شود، گفت: در گذشته نه چندان دور میزان قاچاق فرآورده در کشور تقریباً برابر با ۱۰۰ هزار لیتر در روز بود که افزایش میزان نرخ داخلی با خارج از کشور، سبب تشدید پدیده شوم قاچاق شد.

حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: واقعی شدن قیمت سوخت و سهمیه‌بندی می‌تواند میزان قاچاق فرآورده را به صفر برساند. از سوی دیگر به این موضوع نیز باید توجه داشت که واقعی شدن قیمت بنزین دقیقاً در راستای عدالت انجام می‌شود زیرا اگر غیر این باشد هیچ‌گاه نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد که چرا باید هزینه مخارج ثروتمندان که چندین خودرو دارند از جیب افراد ضعیف و کم‌درآمد پرداخت شود؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان