تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهانه‌هایی برای تعویق لیگ برتر فوتبال/ ایجاد زیرساخت استادیوم یا تعیین تکلیف ائمه جمعه؟

رقص زنان در یک استادیوم ورزشی در کربلا، ممکن است در برگزار نشدن لیگ برتر ایران موثر باشد! لیگ برتر ایران به دلایلی که فدراسیون فوتبال آن فنی اعلام کرده، به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد الزام فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها و عدم قبول این موضوع توسط بخشی از جریان حاکمیت، تبدیل به چالشی جدی در فوتبال ایران شده است.

لیگ برتر ایران، منتظر اتمام کار ساخت استادیوم یا تعیین تکلیف ائمه جمعه؟

رویداد۲۴ سال گذشته در چنین روزهایی، هفته دوم لیگ برتر ایران برگزار شده بود و تیم‌ها برای سومین بازی خود آماده می‌شدند. البته سال قبل به خاطر جام ملت‌های آسیا، مسابقات لیگ با فشردگی برگزار می‌شد و تعدادی از بازیکنان در این فشردگی آسیب دیدند. امسال هم تیم ملی با فشردگی مسابقات روبرو است. مسابقات مقدماتی جام جهانی امسال شروع می‌شود؛ اما این همه ماجرا نیست.

لیگ برتر به دلایل متعددی هنوز شروع نشده است. گفته شده بعضی تیم‌های لیگ برتری ایران هنوز «زیرساخت» لازم برای برگزاری مسابقات حرفه‌ای فوتبال را ندارند. زیرساخت‌هایی که البته در صدها کشور دنیا وجود دارد و بعید است استادیوم‌های زیبایی مثل غدیر و فولاد آرنای اهواز، نقش جهان اصفهان، ثامن الائمه مشهد و یادگار امام تبریز، مشکلی برای برگزاری مسابقات حرفه‌ای فوتبال داشته باشند.

در لیگ سال آینده ایران، ده تیم به کلانشهرهای بزرگ تعلق دارند و شش تیم دیگر (پارس جنوبی جم، شاهین شهرداری بوشهر، صنعت نفت آبادان، گل گهر سیرجان، نساجی مازندران و نفت مسجد سلیمان)، برای برگزاری مسابقات با کیفیت، با مشکل استادیوم مواجه خواهند بود.

اما به نظر می‌رسد مشکلات از جای دیگری آب می‌خورد. در زمان برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال، گفته می‌شد به خاطر مخالفت ائمه جمعه در تهران و مشهد و اصفهان و تبریز، مسابقات در نهایت در اردبیل و ارومیه برگزار شده است.

البته بعدا در همان ارومیه هم امام جمعه شهر انتقادهای تندی نسبت به حضور زنان در استادیوم مطرح کرد: «حضور بانوان در سالن از نظر شرعی درست نیست، این مورد تأیید تمام فقها است، اینکه کشورهای غربی بدون حضور بانوان از انجام بازی خودداری کنند همان نماد رفتار شیطانی است که از بانوان برای امور نامناسب استفاده شود. مسئولان ورزش در کشور باید برای موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چاره‌اندیشی کنند تا از تمسخر مباحث دینی و شرعی به بهانه ورزش خودداری شود.»

حال اگر قرار باشد احمد خاتمی و علم الهدی و طباطبایی نژاد و آل هاشم، با حضور زنان در استادیوم مخالفت کنند، ۹ تیم دیگر دچار مشکل می‌شوند و روی کاغذ فقط فولاد خوزستان است که امکان حضور در لیگ برتر ایران را دارد.

فیفا شرط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را برای برگزاری مسابقات الزامی اعلام کرده و مهدی تاج نیز شروط سه‌گانه بلیت‌فروشی الکترونیکی، دوربین مدار بسته در ورزشگاه‌ها و شماره‌گذاری صندلی‌ها را برای برگزاری مسابقات لیگ اعلام کرده است. عجیب اینکه در این شروط موضوع الزام فیفا وجود ندارد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد مسئله اصلی برای برگزاری مسابقات لیگ امسال است.

پیش از این علم الهدی حتی نسبت به نام یک تیم فوتبال هم حساسیت‌هایی داشت. در روزهای گذشته هم قضاوت زنان در مسابقات فوتبال نوجوانان زیر ۱۲ سال در بوشهر حواشی زیادی ایجاد کرد و واکنش نیروهای تندرو را در این شهر برانگیخت. در پی این اتفاقات رئیس کمیته داوران هیات فوتبال استان بوشهر با بیان اینکه فستیوال فوتبال پسران ۳ روز ادامه دارد گفته براساس تصمیم‌ هیات فوتبال از صبح روز پنج‌شنبه داوری بانوان در این فستیوال متوقف شد.

این اتفاقات در حالی رخ داده که چند روز پیش رقص زنان در افتتاحیه یک دوره مسابقات فوتبال در استادیومی در شهر کربلا، حواشی زیادی ایجاد کرد و روحانیون ایرانی، بیشتر از روحانیون عراقی نسبت به تکرار چنین رفتارهایی هشدار دادند. از جمله شیخ حسین انصاریان که در پیامی نوشته بود «هرگز در باورمان نمی‌گنجید که در برابر چشمان شیعیان غیرتمند عراق که همه ساله میزبان میلیون‌ها زائر حضرت سیدالشهدا هستند در مراسم ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا، زنان رقاصه و نوازنده که یادآور فساد بنی امیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند و داغی جانگداز بر پیکر اسلام بگذارند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان