تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

نگاه ابزاری سیاسیون به آموزش و پرورش/ خبری از پرورش نیست

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نقطه آغاز است و دیگر وزارتخانه‌ها در طول آن قرار دارند گفت: بخشنامه‌های خوبی وجود دارد، اما وزارت آموزش و پرورش پول اجرای آن را ندارد، از این رو باید شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش تشکیل شود تا با حضور رئیس جمهور و وزیر اقتصاد اقدامات خوبی انجام شود.
نگاه ابزاری سیاسیون به آموزش و پرورش/ خبری از پرورش نیست
رویداد۲۴   محمود فرشیدی با بیان اینکه در حال حاضر عمده نارضایتی‌ها به مسائل اقتصادی آموزش و پرورش باز می‌گردد گفت: باید به مقوله اقتصاد آموزش و پرورش پرداخته شود. این امر از فناوری هسته‌ای که دشوارتر نیست و قابل حل است، اما این در اختیار آموزش و پرورش نیست بلکه باید ساختار کشور تغییر یابد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید به عنوان یک نهاد حکومتی مطرح شود، زیرا مانند وزارتخانه‌های دیگر نیست، آن‌ها کالایی برای انسان تولید می‌کنند، اما آموزش و پرورش انسان تولید می‌کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نقطه آغاز است و دیگر وزارتخانه‌ها در طول آن قرار دارند گفت: بخشنامه‌های خوبی وجود دارد، اما وزارت آموزش و پرورش پول اجرای آن را ندارد. از این رو باید شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش تشکیل شود تا با حضوررئیس جمهور و وزیر اقتصاد اقدامات خوبی انجام شود.

فرشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر عزل و نصب‌ها می‌تواند آسیب زا باشد؟ گفت: بسیار، اگر قرار باشد عزل و نصب‌ها بر اساس مصالح تعلیم و تربیت نسل آینده باشد کسی انتخاب می‌شود که بینش فرهنگی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از آسیب‌ها نگاه سیاسی است و رهبر معظم انقلاب بار‌ها درباره پرهیز از آن تذکر داده‌اند. فرهنگیان در ستاد‌های انتخاباتی فعال‌ترین هستند اگر کسی از این اهرم قدرت به نفع خودش استفاده کند، طبیعی است نقش آفرین خواهد بود. بعضی از گروه‌های سیاسی نگاهشان به آموزش و پرورش ابزاری است و بر روی آن سرمایه گذاری می‌کنند. وقتی این افراد در آموزش و پرورش مدیر میهمان هستند، سعی می‌کنند با تکیه بر این پست به اهداف سیاسی شان برسند.

فرشیدی اظهار کرد: باید در ساختار حکومت اقتدار و جایگاه آموزش و پرورش ارتقا داده شود و به نوعی زیر نظر حکومت باشد مانند صدا و سیما و قوه قضاییه. یکی از آفت‌ها برای آموزش و پرورش، مجلس است، زیرا نمایندگان مجلس نیز انتظار دارند که مدیر کلی گذاشته شود که رای برای آن‌ها می‌آورد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش دیربازده است و در برخی از کشور‌ها وزیر آموزش و پرورش ۱۲ سال تغییر نمی‌کند. یکی از اهداف بلند نظام عدالت آموزشی است و در بیانات رهبر معظم انقلاب عدالت آموزشی بار‌ها شنیده شده است، اما چگونگی تحقق آن عدالت مطرح است. بی‌عدالتی‌هایی در حوزه آموزش وجود دارد و باید به سمتی حرکت شود که عدالت آموزشی تحقق یابد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: باید از مشارکت مردم در ایجاد مدارس باورمند حمایت شود و نباید اینگونه باشد که دانش آموزان بدون داشتن پول نتوانند به مدرسه خوب بروند، بلکه باید دولت بحث پولی آن را تامین کند. وقتی مشارکت اقتصادی و سیاسی مطرح است احزاب و تجار مشارکت خواهند کرد و در مشارکت تربیتی باید افرادی وارد شوند که درد تربیت نسل آینده را دارند. باید از سوی مساجد فرهنگ سازی شود و همچنین بسیج، اوقاف و... می‌توانند مدارس عام‌المنفعه و خیریه در مقابل مدارس تجاری و سیاسی ایجاد کنند.

فرشیدی اضافه کرد: آموزش و پرورش تبدیل به آموزش شده است و آموزش در حد یک سواد آموزی و حداقلی انجام می‌شود. در بحث نظری در سند تحول بنیادین معلم و آموزش و پرورش تعریف شده است یعنی دانش آموز در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و... رشد داده شود.

وی با بیان اینکه فاصله بین الگو‌های نظری و آنچه که در واقعیت وجود دارد زیاد است گفت: نسخه و نقشه راهی وجود دارد و باید به سمت اجرای آن حرکت کنیم. باید بودجه آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد، اما متاسفانه بینش فرهنگی مسئولان ارشد نسبت به آموزش و پرورش ضعیف است. هر نسلی باید امتحان خود را بدهد، یک نسل موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد و نسل دیگری در دفاع مقدس شرکت کرد و این نسل نیز باید تلاش کند و تکلیف شرعی خود را انجام دهد، زیرا ادامه انقلاب بدون این نسل امکان پذیر نیست.

در عرصه فرهنگ نباید سیاسی کاری کرد

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش دو بال هستند که بایستی به موازات هم پیش بروند، اما اگر بحث تقدم و تأخر مطرح باشد یقینا تربیت بر آموزش ترجیح دارد گفت: به طور کلی در سراسر کشور حتی در بحث آموزش و پرورش به موازات یکدیگر حرکت نمی‌شود، اما اسناد بالادستی این انتظار را دارد که به بحث تربیت پرداخته شود.

وی افزود: وقتی سند تحول بنیادین ارائه شد، انتظار بود سیستم آموزش و پرورش عزم خود را برای پیاده سازی آن جزم کند و حتی زیر نظام‌ها باید طی یک سال فراهم می‌شد تا بر اساس زیر نظام‌ها به دنبال اجرای سند برویم. متاسفانه توجهی به زیر نظام‌ها نشده و حتی سند ۲۰۳۰ مطرح شد، به گونه‌ای بود که از مجلس نیز نسبت به اجرای سند ۲۰۳۰ پنهان کاری شد.

زاهدی تاکید کرد: اولین فردی که نسبت به سند ۲۰۳۰ واکنش نشان داد بنده بودم و اسناد ۲۰۳۰ و عواقب آن را در یک برنامه تلویزیونی مطرح کردم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان سند مهندسی فرهنگی تصویب شد و از رئیس شورا این انتظار وجود داشت که این سند جامع و کامل در عرصه فرهنگی کشور اجرا شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما نباید سیاسی کاری را در عرصه فرهنگ و یا عرصه‌های دیگر دخالت دهیم و این یکی از ضعف‌های جدی است.

زاهدی با بیان اینکه یکی از دلایلی که این سند تحول عملیاتی نشد و در مقطعی بحث سند ۲۰۳۰ مطرح شد، بحث‌های مرتبط با سیاسی کاری بود، افزود: وقتی برنامه ششم توسعه را دولت چهار سال پیش به مجلس ارائه کرد در مورد آموزش و پرورش فقط یک ماده بود و این یک ماده واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بود. حتی در لایحه بودجه سال ۹۸ که اوایل دی ماه سال گذشته به مجلس ارائه شد ماده‌ای آورده شده بود که بتدریج سالی ۱۰ درصد مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: وقتی تمامی این موارد را کنار هم می‌گذاریم این بحث استنباط می‌شود که نگاه به آموزش و پرورش، نگاه اقتصاد محور است. اقتصاد محور نه به معنی بنگاه تولید اقتصادی بلکه بنگاه هزینه‌ای است. وقتی به آموزش و پرورش نگاه هزینه‌ای داشته باشیم طبیعتاً هزینه در حوزه آموزش و پرورش و حتی پژوهش اولویت ندارد. وقتی می‌گوییم معلمی شغل انبیاست در عمل هم باید اینگونه باشد، اما اینگونه نیست.

زاهدی اضافه کرد: فعالیت سیاسی با سیاسی بازی متفاوت است بلکه ما معتقدیم در وزارت آموزش و پرورش باید مباحث سیاسی و درک و فهم مسائل سیاسی وجود داشته باشد، اما سیاسی بازی کاملا متفاوت با بحث‌های سیاسی است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از مسائل به دولت تدبیر و امید بر نمی‌گردد بلکه یک جریان از بیرون از وزارت آموزش و پرورش در درون آموزش و پرورش می‌تواند ظاهر شود و نیات خودش را از زبان آموزش و پرورشی‌ها بیان کند و این خیلی بد است.

وی تصریح کرد: زمانی که وزیر علوم بودم پیشنهاد دادم که کنکور حذف شود و در تعامل با مجلس قانونی را مبنی بر حذف کنکور تصویب کردیم و قرار شد آموزش و پرورش آزمون استاندارد برگزار کند. از سال ۸۷ تا اکنون آموزش و پرورش موفق نشد این کار را به خوبی انجام دهد. یا خود را باور ندارد و یا یک جریانی از تحقق حذف کنکور جلوگیری می‌کند که بنده به مورد دومی اعتقاد دارم.

زاهدی با بیان اینکه باید در درون آموزش و پرورش وزیر و معاونین رصد کنند و وزیر عزمش را برای تحقق حذف کنکور جزم کند و آزمون استاندارد اجرا شود، افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته تعداد درس‌های آزمون استاندارد بیشتر شده، اما آن چیزی نیست که قانون شده است. کسانی که متون درسی را تدوین می‌کنند باید میزان افکار آن‌ها درباره غرب زدگی و شرق زدگی و اعتقاد آن‌ها بر سند تحول مشخص شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی نسل امروز، بیان کرد: معلمان و فرهنگیان بدانند که نظام با آن‌ها همراه است و مجلس حتماً به دنبال نظام رتبه بندی معلمان هست. توسعه و پیشرفت کشور به دست دانش آموزان محقق خواهد شد و تا جایی که می‌توانید اسیر سیاست‌بازی‌ها و فرهنگ غربی و شرقی نشوید.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان