تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بحران ساختگی در بازار خودرو/ چرا قیمت خودرو دوباره افزایش یافت؟

اخبار قیمت خودرو این روزها حکایت از نوسان قیمتی دارد. دو اتفاق مجاز شدن درج قیمت در آگهی‌های فروش خودرو در اینترنت و همچنین افزایش قیمت خودرو در کارخانه ایران خودرو باعث شد، بازار خودرو دچار تحول شود.

آیا افزایش قیمت ایران خودرو فنی بود؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: در هفته‌های گذشته سیاست‌های وزارت صنعت توانست قیمت خودرو را کنترل کند و تا هفته گذشته قیمت خودرو روند کاهشی داشت و قیمت خودروهای تولید داخل همچنان روند نزولی داشت. با این حال به یکباره از چند روز گذشته افزایش یافت. دو اتفاق در این میان تاثیرگذار بود؛ یکی بازگشت قیمت‌گذاری در سایت‌های آگهی اینترنتی که باعث شده بود عده‌ای برای بار دیگر اقدام به قیمت‌گذاری کاذب و بیش از ارزش بازار بر خودروهای مختلف داشته باشند.

نکته دیگر که بر افزایش قیمت خودرو اثرگذار بود، افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بود. اوایل مرداد ماه در دعوت‌نامه‌های جدید شرکت ایران خودرو به مشتریان خود اعلام شد که قیمت چند محصول این شرکت افزایش پیدا کرده است، بر همین اساس قیمت جدید محصولات ایران خودرو برای دنا پلاس تیپ یک قیمت ۱۲۰ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان، قیمت جدید رانا lx نیز ۷۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و پژوپارس ۸۶ میلیون و ۱۱۰۰ هزار تومان تعیین شدند.

بعد از این دو اتفاق، قیمت‌ها افزایشی شد. فعالان بازار خودرو معتقدند ایران خودرو با این بهانه و اینکه ایرادات نرم افزاری در خصوص دعوتنامه‌ها صورت گرفته اقدام عمدی به افزایش مجدد قیمت خودرو‌های خود کرده است تا آمادگی برای قیمت‌های جدید در بازار ایجاد کند.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد تغییرات قیمت خودرو در بازار می‌گوید: از دو هفته قبل خودرو‌های وارداتی و خودرو‌های زیرمجموعه سایپا ثبات قیمتی داشتند، اما مجموعه ایران خودرو با ارسال دعوتنامه از حدود ۱۰ روز پیش قیمت محصولات خود را افزایش داد.

او ادامه می‌دهد: این اقدام ایران خودرو بار روانی به همراه داشت و باعث شد قیمت خودرو‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان از ۶ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

موتمنی می‌گوید: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در حالی اتفاق افتاد که عرضه‌ای هم از سوی این کارخانه صورت نگرفت، اما خوشبختانه در هفته جاری مجددا عرضه‌ها به بازار از سر گرفته شده و ترافیک عرضه‌ها آغاز شده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران با اشاره به کاهش قیمت خودرو‌های زیرمجموعه سایپا می‌گوید: از ابتدای هفته جاری قیمت پراید ۱۱۱ از ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴۸ میلیون تومان، قیمت تیبا از ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۵۰ میلیون تومان، تیبا از ۵۸ میلیون تومان به ۵۷ میلیون تومان و قیمت ساینا از ۵۸ میلیون تومان به ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

او می‌گوید: همچنین محصولات ایران خودرو نیز که با افزایش یکباره قیمت‌ها مواجه شده بود مجددا کاهشی شدند به عنوان مثال؛ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۶ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۹۸ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان، قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از ۷۴ میلیون تومان به ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت سمند ال ایکس از ۷۹ میلیون تومان به ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت پژو ۲۰۰۸ از ۳۲۰ میلیون تومان به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است.

موتمنی می‌گوید: در محصولات وارداتی نیز هیچ تغییر قیمتی طی روز‌های گذشته نداشته‌ایم به عنوان مثال سانتافه با همان نرخ قبلی و ۸۱۰ میلیون تومان، سراتو ۴۸۵ میلیون تومان، توسان ۷۲۰ میلیون تومان و سوناتا ۷۰۰ میلیون تومان و تالیسمان ۶۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان