تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
تاریخچه جام باشگاه‌های فوتسال آسیا

ایران به دنبال پنجمین قهرمانی؛ مس در اندیشه تاریخ‌سازی

رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ از ۱۶ تا ۲۶ مرداد ماه امسال به میزبانی تایلند برگزار می‌شود و تیم مس سونگون برای دومین سال پیاپی نماینده ایران در این مسابقات است و می‌خواهد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.
ایران به دنبال پنجمین قهرمانی؛ مس در اندیشه تاریخ سازی
رویداد۲۴ دهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های فوتسال آسیا از فردا (چهارشنبه) در تایلند آغاز می‌شود. ایران با چهار قهرمانی در این مسابقات پرافتخارترین کشور بوده و جالب اینکه تاکنون هیچ تیم ایرانی موفق به کسب دو قهرمانی در این بازی‌ها نشده و فولاد ماهان اصفهان، گیتی پسند اصفهان، تاسیسات دریایی تهران و مس سونگون چهار تیم ایرانی هستند که هر کدام یک قهرمانی دارند.

ژاپنی‌ها نیز با سه قهرمانی در این پیکار‌ها پس از ایران قرار دارند و جالب اینکه ناگویا ژاپن در هر سه دوره قهرمان شده تا پرافتخارترین تیم باشگاهی این مسابقات باشد. دو دوره نیز تیم چونبوری تایلند جام قهرمانی را بالای سر برده و حالا در دهمین دوره مسابقات باید دید کدام تیم قهرمان بازی‌ها می‌شود. در زیر مروری داریم بر تاریخچه این بازی‌ها با محوریت عملکرد تیم‌های ایران.

دوره اول- ۲۰۱۰؛ میزبان ایران

بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا به صورت رسمی از سال ۲۰۱۰ استارت خورد و ایران و شهر اصفهان میزبانی اولین دوره این بازی‌ها را بر عهده گرفتند. تیم فولاد ماهان با در اختیار داشتن چندین مهره سرشناس و کلیدی، نماینده کشورمان در بازی‌ها بود که با حضور ۹ تیم برگزار شد. فولاد ماهان در مرحله گروهی نمایندگان قرقیزستان، ژاپن وازبکستان را شکست داد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۵ بر ۳ تای‌پورت تایلند را مغلوب کرد تا در بازی فینال حریف السد قطر شود. بازی نهایی در سالن مملو از تماشاگر پیروزی اصفهان و در دیداری نزدیک و دیدنی با برتری ۵ بر ۲ فولاد ماهان به پایان رسید تا قهرمانی در اولین دوره این پیکار‌ها به نماینده ایران برسد.

دوره دوم- ۲۰۱۱؛ میزبان قطر

دومین دوره جام باشگاه‌های آسیا با حضور ۸ تیم در دوگروه برگزار شد که تیم شهید منصوری قرچک نماینده ایران در این پیکار‌ها بود. منصوری در بازی‌های مرحله گروهی با شکست دادن تیم‌های آردوس ازبکستان، الصداقت لبنان و جی اچ بانک تایلند به عنوان سرگروه راهی نیمه نهایی شد. این تیم در مرحله نیمه نهایی موفق به شکست الریان قطر در دیداری نزدیک و دشوار با نتیجه ۶ بر ۵ شد تا در فینال حریف ناگویا اوشنز ژاپن شود که با شکست ۳ بر ۲ در وقت‌های اضافه مقابل این تیم، جام قهرمانی به چشم بادامی‌ها رسید و نماینده ایران نایب قهرمان شد.

دوره سوم- ۲۰۱۲؛ میزبان کویت

سومین دوره جام باشگاه‌های آسیا در دو گروه چهار تیمی در کویت برگزار شد. نماینده ایران در این دوره گیتی پسند اصفهان بود که عزم خود را برای برگرداندن عنوان قهرمانی آسیا به ایران جزم کرده بود. نماینده ایران در گروه اول این پیکار‌ها با تیم‌های یرموک کویت، الریان قطر و تای سون نام ویتنام هم‌گروه بود که با پیروزی در هر سه دیدار قاطعانه راهی نیمه نهایی شد. شاگردان علی افضل در نیمه نهایی به مصاف تیم ناگویا ژاپن رفته و با پیروزی ۵ بر۳ مقابل این تیم ضمن صعود به بازی فینال، انتقام شکست منصوری از این تیم در فینال دوره قبل را گرفتند. در نهایت نماینده ایران در بازی پایانی آردوس ازبکستان را ۲ بر یک شکست داد و قهرمان شد.

دوره چهارم- ۲۰۱۳؛ میزبان ژاپن

چهارمین دوره جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی ژاپن برگزار شد و چشم بادامی‌ها در خانه دنبال رسیدن به قهرمانی بودند. تیم گیتی پسند نماینده ایران در این دوره بود که در گروه دوم با تیم‌های چونبوری تایلند، آردوس ازبکستان و السد قطر در یک گروه قرار داشت تا چهار فینالیست دوره‌های قبل هم‌گروه باشند. گیتی پسند در این گروه دشوار ابتدا موفق به شکست نزدیک السد قطر با نتیجه ۳ بر ۲ شد. نماینده ایران در بازی دوم خود ۴ بر ۳ از چونبوری تایلند شکست خورد تا کارش برای صعود دشوار شود، اما در بازی سوم که تکرار فینال دوره قبل بود حریف ازبکستانی خود را باز هم ۲ بر یک شکست داد تا به عنوان تیم دوم راهی دیدار نیمه نهایی شود. در این مرحله نماینده ایران همچون دوره قبل ناگویا ژاپن را شکست داد تا میزبان در خانه خود ناکام باشد و گیتی پسند حریف چونبوری در بازی فینال شود، اما پس از تساوی در وقت‌های عادی و اضافه در ضربات پنالتی به تیم تایلندی باخت تا برای دومین بار تیم‌های ایران به نایب قهرمانی برسند.

دوره پنجم- ۲۰۱۴؛ میزبان چین

چینی‌ها که در فوتسال محلی از اعراب نداشته و ندارند برای این دروه میزبانی بازی‌ها را برعهده گرفته تا شاید جام قهرمانی به این کشور برود. دبیری تبریز در شرایطی که با وحید شمسایی قهرمان لیگ شده بود بدون او و با هدایت حسین شمس به چین رفت تا قهرمانی را به ایران برگرداند، اما بیماری‌های عجیب چشمی که گریبان این تیم را گرفت تمرکز را از نماینده ایران گرفت تا برای اولین بار شاهد عدم حضور یک تیم ایرانی در فینال بازی‌ها باشیم. دبیری تبریز در گروه دوم این مسابقات با تیم‌های بانک بیروت لبنان، چونبوری تایلند و القادسیه کویت هم‌گروه بود. نماینده ایران در اولین بازی خود ۵ بر یک بانک بیروت لبنان را شکست داد و در بازی دوم هم ۷ بر ۲ القادسیه کویت را در هم کوبید، اما در مصاف سوم خود بازی صدرنشینی را به چونبوری تایلند با نتیجه ۳ بریک باخت تا به عنوان تیم دوم راهی نیمه نهایی شود. دبیری در بازی نیمه نهایی ۶ بر۲ مغلوب ناگویا ژاپن شد تا به بازی رده بندی برود. در بازی رده‌بندی دبیری ۷ بر ۶ شنژن چین را شکست داد و سوم شد. در بازی فینال نیز ناگویا از سد چونبوری تایلند گذشت و قهرمان شد.

دوره ششم- ۲۰۱۵؛ میزبان ایران

ایران و اصفهان این‌بار با حضور تاسیسات دریایی میزبانی دوره ششم جام باشگاه‌های آسیا شد. وحید شمسایی که در دوره اول بازی‌ها با فولاد ماهان قهرمان شده بود این‌بار در قامت مربی بازیکن به دنبال رسیدن به قهرمانی بود. برای اولین بار این مسابقات با حضور ۱۲ تیم و در ۴ گروه ۳ تیمی برگزار شد. تاسیسات دریایی در گروه اول این رقابت‌ها با تیم‌های القادسیه کویت و الخلیج امارات هم‌گروه بود که با دو پیروزی پرگل راهی یک‌چهارم نهایی شد. نماینده ایران در این مرحله ناگویای ژاپن را در دیداری دشوار و نزدیک ۴ بر ۳ شکست داد و به نیمه نهایی رسید. در این مرحله تاسیسات ۷ بر ۳ نفت الوسط عراق را از پیش رو برداشت تا در بازی فینال به مصاف القادسیه کویت برود و با پیروزی ۵ بر ۴ در این دیدار قهرمان آسیا شود.

دوره هفتم- ۲۰۱۶؛ میزبان تایلند

هفتمین دوره مسابقات به میزبانی تایلند برگزار شد و بازهم تاسیسات دریایی با وحید شمسایی نماینده ایران بود. تاسیسات در مرحله گروهی با تیم‌های ای‌جی‌ام‌کی ازبکستان و المیادین لبنان هم‌گروه بود که با شکست هر دو تیم به عنوان صدرنشین به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. این تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی بار دیگر حریف ناگویا ژاپن شد و این بار نتوانست حریف خود را شکست داده و با قبول شکست مقابل این تیم در ضربات پنالتی در کمال ناباروی حذف شد تا برای اولین بار هیچ تیم ایرانی در جمع چهار تیم برتر آسیا نباشد. در دیدار پایانی این رقابت‌ها ناگویای ژاپن، نفت الوسط عراق را در ضربات پنالتی شکست داد و قهرمان شد.

دوره هشتم- ۲۰۱۷؛ میزبان ویتنام

مسابقات در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار با حضور ۱۴ تیم برگزار شد و تیم گیتی پسند برای سومین بار نماینده ایران در این پیکار‌ها بود. تیم ایرانی در این دوره در گروه سه تیمی با تیم‌های اوزاکای ژاپن و شنژن چین هم‌گروه بود که در بازی اول خود ۷ بر صفر نماینده چین را شکست داد و در دیدار دوم با برتری۳ بر ۲ مقابل تیم ژاپنی به عنوان صدرنشین راهی یک‌چهارم نهایی شد. در این مرحله نماینده ایران به مصاف بانک بیروت لبنان رفت و این تیم را با دو گل از پیش رو برداشت. در نیمه نهایی نیز گیتی پسند حریف الریان قطر شد که این بازی را با پیروزی ۴ بر ۲ به سود خود خاتمه داد تا حریف چونبوری در بازی فینال شود. گیتی پسند که خاطره خوبی از بازی با تیم تایلندی نداشت بار دیگر مقابل این تیم زمین‌گیر شد و با شکست ۳ بر ۲ به نایب قهرمانی رضایت داد.

دوره نهم- ۲۰۱۸؛ میزبان اندونزی

اندونزی در شرایطی برای اولین بار میزبان بازی‌ها شد که تعداد تیم‌ها نیز به ۱۶ تیم در ۴ گروه ۴ تیمی افزایش پیدا کرده بود. مس سونگون نماینده ایران در این پیکار‌ها بود که در مرحله گروهی در گروه اول این پیکار‌ها با شکست دادن سپر تاجیکستان، ای‌جی‌ام‌کی ازبکستان و بانک بیروت لبنان به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. شاگردن حمید بی‌غم در این مرحله از سد ارم قرقیزستان گذشتند تا به نیمه نهایی صعود کنند. در نیمه نهایی مس ۳ بر ۲ نفت الوسط عراق را شکست داد و فینالیست شد. در دیدار نهایی نیز مسی‌ها با پیروزی ۴ بر ۲ مقابل تای‌سون‌نام ویتنام به ناکامی نمایندگان ایران در دو دوره قبلی پایان داده و جام قهرمانی را به ایران بیاورند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان