تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

معضلات اشتغال جوانان مشخص شد

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: یکی از مهم ترین مشکلات حوزه اشتغال نبود پایش های تحصیلی و مشخص نبودن نیاز استان ها است.
معضلات اشتغال جوانان مشخص شد
رویداد۲۴  محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه امروزه اشتغال یکی از مهم‌ترین موانع ازدواج جوانان است، گفت: دلایل کاهش ازدواج در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و به ویژه چالش‌های فرهنگی است. در میان مشکلات اقتصادی نیز موضوع نبود شغل، و امنیت شغلی تاثیر بسیار زیادی بر روی تشکیل خانواده گذاشته است.

وی با اشاره بر دلایل مشکلات حوزه اشتغال تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه اشتغال نبود آمایش سرزمینی در سطح کشور است. در واقع جوانی که در یک روستا قصد شروع به کار را داشته باشد، هیچ الگویی برای پیشنهاد مدل کاری به او وجود ندارد. یعنی پایشی که نیاز‌ها و ظرفیت‌های یک استان را نشان دهد، وجود ندارد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش افزود: از سوی دیگر در سیستم آموزشی نیاز به آمایش سرزمینی داریم تا حوزه فعالیت جوانی که دانشگاه می‌رود مشخص باشد. به طور کلی نبود آمایش تحصیلی و سرزمینی در کشور یکی از معضلات حوزه اشتغال جوانان محسوب می‌شود.

تندگویان درباره همکاری با وزارت کار در این زمینه، توضیح داد: ما این موضوع را از وزارت کار پیگیری کرده ایم و اعلام کردند که پایش‌های خود را شروع کرده و در بخش‌هایی از کشور نیز پایش‌های تحصیلی و سرزمینی اجرایی شده است. اگر این موارد انجام شود بسیاری از مشکلات ما در حوزه اشتغال حل می‌شود.

معاون امور جوانان با بیان اینکه دانشگاه‌ها به دلیل منافع خود با این طرح مخالف اند، اظهار داشت: در حال حاضر نیز مهم‌ترین درگیری ما با آموزش عالی است چراکه در صورت مشخص شدن نیاز استان‌ها ممکن است برخی از رشته و دانشگاه‌ها در استان‌ها حذف شوند. این اقدام برخی تبعات اقتصادی برای دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد دارد به همین دلیل آموزش عالی با این موضوع مخالفت کرده است.

وی درباره اقدام معاونت جوانان نیز بیان کرد: مهمترین فعالیت معاونت جوانان در بخش اشتغال و کارآفرینی در حوزه سمن‌ها است. در حوزه تشکل‌ها در صورت ورود جوانان، به آن‌ها وام و تسهیلات می‌دهیم و بر اساس قوانین دولت مدل‌های تشکلی از مالیات معاف هستند. طبق قانون نیز جوانانی که به ایجاد تشکل میپردازند، مجموعا ۴ سال می‌توانند با کمک و تسهیلات ما کسب و کاری را شروع و زمانی که توانمند یا تبدیل به یک شرکت سود ده شدند، مستقل عمل کنند.

تندگویان افزود: پیشنهاد ما به جوانان برای اشتغال ایجاد تشکل، کار آفرینی و استفاده از تسهیلات معاونت جوانان است. زیرا در وضعیت فعلی کار آفرینی یکی از بهترین راه‌های اشتغال محسوب می‌شود.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان