تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران:

شرکت‌های وابسته به شهرداری تعیین تکلیف شوند

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهردار تهران گفت: یکی از موارد مهم در طرح اصلاح ساختار شهرداری، لزوم تعیین تکلیف شرکت‌های وابسته به شهرداری است.
شرکت‌های وابسته به شهرداری تعیین تکلیف شوند
رویداد۲۴ حامد مظاهریان روز گذشته در دومین روز کاری خود در شهرداری تهران از بخش‌های زیر مجموعه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و معاونت منابع انسانی بازدید کرد و از نزدیک با کارکنان مجموعه به صحبت و دریافت اطلاعات کاری پرداخت.

مظاهریان در بازدید از اداره کل تشکیلات و اداره‌کل برنامه و بودجه، به ضرورت اصلاح وضعیت شرکت‌ها، درآمد و بودجه آن‌ها اشاره و اظهار کرد: شرکت‌ها باید مطابق با قانون تجارت و برای اهداف بازرگانی تشکیل شوند، اما در بسیاری از موارد، اقدامات حاکمیتی توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود و نحوه اداره آنان همانند ادارات دولتی است.

معاون شهردار تهران، تصریح کرد: باید یک مطالعه جامع و کامل نسبت به وضعیت شرکت‌ها، فلسفه تاسیس آنها، ماهیت کاری آن‌ها و ماموریت‌های آن انجام شود و سپس در خصوص نحوه فعالیت آن تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی بسیاری از شرکت‌ها کارآمد نیستند، در حالیکه باید به معنای واقعی، هیات مدیره مستقل داشته باشند و به سوددهی برسند.

مظاهریان در ادامه، بر موضوع اصلاح فرآیند‌ها نیز تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در رتبه‌بندی کسب و کار‌ها در دنیا انجام و ارائه شده است، موضوع صدور مجوز‌های احداث ساختمان اعم از پروانه شهرداری و مجوز‌های خدماتی است. در ایران این عدد به طور میانگین حدود ٢٥٠ روز است، اما در سنگاپور این عدد تنها ٢٦ روز و در امارات ٤٤ روز است. این فرآیند با استفاده از خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی امور، قابل کاهش است.

معاون شهردار تهران گفت: باید با راه‌اندازی فرآیند‌های کسب و کار نوین و بهره‌مندی از امکانات شهر هوشمند، تلاش کنیم تا فرآیند‌ها را تسهیل و تسریع کنیم.

وی ادامه داد: تمامی مطالعات مرتبط با آینده‌پژوهی و بهبود روش‌ها در نهایت باید به اصلاح فرآیند‌ها برسد تا جایی که مراجعات حضوری حذف و فرآیند‌ها و خدمات بر بستر الکترونیک ارائه شود.

معاون شهردار تهران، در ادامه از مدیریت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی و اداره کل تدوین قوانین و امور شورا نیز بازدید کرد و در این بازدید با اشاره به لزوم تعامل بیشتر شهرداری با شورای شهر و نهاد‌های بیرونی گفت: پاسخ دقیق و به موقع به نامه‌های ارسالی از سوی اعضای شورا یکی از موضوعاتی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی توجه به پختگی و کار کارشناسی بر روی لوایح ارسالی به شورای شهر را ضروری دانست و گفت: لوایح باید از همه جوانب بررسی و سپس در اختیار اعضای شورا قرار گیرد تا بهترین مصوبات را برای اجرا داشته باشیم.

مظاهریان، همچنین از رونمایی از سامانه تنقیح قوانین و مقررات شهرداری تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این سامانه که از گذشته زیرساخت‌های آن فراهم شده، تمامی قوانین، مصوبات، بخشنامه‌ها و نظامات مرتبط با مدیریت شهری جمع‌آوری، تنقیح و در دسترس عموم قرار گرفته است.

وی در بازدید از حوزه ستادی معاونت منابع انسانی نیز بر ضرورت ساماندهی هرچه دقیق‌تر سامانه جامع منابع انسانی و به روز رسانی احکام در سامانه از طریق اتصال سامانه‌های پرداخت حقوق و مزایا با سایر بخش‌ها تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی سرمایه سازمان است و ادامه روند نوسازی ساماندهی نیرو‌ها با شیوه‌ای نو صورت خواهد گرفت.

مظاهریان بر ضرورت مشاهده سامانه جامع منابع انسانی در داشبورد مدیریتی شهردار تاکید کرد و ادامه داد: آمار دقیق و به روز از وضعیت نیروی انسانی می‌تواند راهنمای خوبی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای مدیران شهری باشد.

در بازدید معاون شهردار تهران از دو معاونت تحت تصدی که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مظاهریان در دیدار چهره به چهره از کارکنان خواست تا راه‌حل‌ها و گزارشات کارشناسی در خصوص موضوعات مرتبط را ارائه کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان