تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

حاشیه‌های جدید برای صدور گواهینامه زنان/ آیا موتورسواری زنان مکروه است؟

طی هفته گذشته ماجرای صدور گواهینامه برای موتورسواری زنان در جامعه خبرساز شد و واکنش‌هایی زیادی ایجاد کرد، اما معاون فرهنگی قوه قضائیه این موضوع را مکروه اعلام کرد.
تفاوت‌های زین موتور و زین حیوانات/ آیا موتورسواری برای زنان مکروه است؟
رویداد۲۴ شادی مکی: عاقبت قوه قضائیه به موضوع موتور سواری زنان ورود کرد. حجت الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه اعلام کرده موتور سواری زنان به حکم اسلام مکروه است. این جمله احتمالا به آن معناست که مقدمات نقض حکم دیوان عدالت اداری فراهم شود!
 
ماجرا از اینجا آغاز شد که پلیس راهور خانم موتورسواری که گواهینامه بین‌المللی موتورسیکلت [که مورد پذیرش ایران نیز هست] را گرفته و کار او را غیرقانونی اعلام می‌کند؛ بدون آنکه بتواند دلایل قانونی خود را در خصوص جلوگیری از موتور سواری زنان بیان کند.
 
یک هفته بعد از این موضوع دیوان عدالت اداری رایی صادر کرد که بنا بر آن صدور گواهینامه رانندگی برای زنان را مجاز اعلام شد، موضوعی که باعث دلگرمی بخش بزرگی از جامعه و به ویژه زنان شد، اما روز بعد سخنگوی دیوان عدالت اداری اعلام کرد که این حکم قطعی نیست و با شکایت نیروی انتظامی بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
نیروی انتظامی هم نسبت به رای دیوان واکنش نشان داد و  اعلام کرد که این رای تنها برای شاکی پرونده صادر شده و قابل تسری به عموم نیست.
 
این موضوع که نیروی انتظامی تا چه میزان می‌تواند بر رای دیوان تاثیرگذار باشد مورد توجه عموم قرار گرفت؛ تا اینکه دستگاه قضا هم به حمایت از نیروی انتظامی برخاست و صادقی معاون قوه قضائیه اعلام کرد که صدور گواهینامه موتور برای «غیرمردان» جایز نیست و در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است، اما حرام نیست.
 
استفاده از کلمه عجیب «غیر مردان» برای توصیف زنان را که کنار بگذاریم، مساله مکروه بودن یا حرام نبودن سوار شدن زنان بر موتورسیکلت از منظر اسلام نیز موضوعی بحث برانگیز است که به نظر می‌رسد در این خصوص هم توافقی میان علما وجود ندارد و این سوال هم وجود دارد که اگر نشستن بر زین موتور برای زنان مکروه است به چه علت نشستن بر همین زین به عنوان سرنشین جایز بوده و مشکلی ندارد و فرق راکب و سرنشین از این حیث کدام است. 
 
آیت الله محسن غرویان درباره نظر معاون فرهنگی قوه قضائیه به رویداد۲۴ می‌گوید: این موضوع که سوار بر زین شدن برای خانم‌های مکروه است مربوط به زین چهارپایان مانند اسب و قاطر است، در صدر اسلام زین موتور نبوده است که البته این موضوع هم به دلیل مسائل بهداشتی و سلامت زنان است.
 
او با بیان اینکه مکروه بودن سوار شدن بر زین برای زنان ربطی به موتورسیکلت و دوچرخه ندارد، ادامه می‌دهد: موتورسیکلت فرقی با دوچرخه و خودرو و هواپیما ندارند و وسیله‌ای است برای حمل و نقل و تردد و عصر ما هم عصر استفاده از این ابزارهاست.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ موضوعیتی ندارد که تنها درباره حکم شرعی موتور سواری زنان یا دوچرخه سواری زنان بحث کنیم، می‌افزاید: حکم شرعی که وجود دارد این است که زنان با رعایت عرف و حجاب سوار این وسیله‌ها شوند و موتور سواری و دوچرخه سواری و سوار ماشین شدن فرقی با هم ندارند.
 
او خاطرنشان می‌کند: سوار شدن بر زین حیوانات می‌توانسته آسیب‌هایی به جهاز تناسلی زنان بزند و به همین دلیل در روایات مکروه اعلام شده، اما این حکم شامل زین موتور و دوچرخه نمی‌شود.
 
به گزارش رویداد۲۴ مطالبات زنان به شدت از سوی گروه‌های تندرو مورد انتقاد قرار گرفته و نسبت به آن واکنش‌های تندی نشان داده می‌شود اما بجاست که نهادهای مسئول با نگاهی آینده‌نگرانه‌تر و واقع‌بینانه‌‌تر به تحلیل آنها بپردازند. نکته مهم این است که بالاخره زنان خواهند توانست گواهینامه موتور سیکلت بگیرند؛ زنان خواهند توانست به ورزشگاه‌ها بروند و بازی‌های مورد علاقه‌شان را تماشا کنند؛ زنان خواهند توانست از تمام حقوق شهروندی که باید در اختیار آنها قرار گیرد، استفاده کنند. اما باید به این سوال پاسخ داده شود حاکمیت چقدر برای ایستادگی در مقابل این حقوق اولیه قرار است هزینه نالازم بدهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
0
0
اگه موتور سواری ونشستن بر مرکب و زین برای زنان مکروه است وغیرقابل قبول و غیر قابل تحمل برای مثلاً علمای دین از نظر خود اسلام ،پس چگونه آخوندها در بالای منبر مسجدکه خاطرات وحوادث تاریخ اسلام و ائمه رو طوری بازگو میگنند که انگار خودشون اونجا و تو اون زمان بودن و دیدن که مثلاً حضرت خدیجه و حضرت زهرا و دیگر زنان مهم در اسلام سوار بر شتر واسب میشدن وحتی یکی از همین آخوندا تو مسجد محل ما تعریف میکرد زن خونه هرچیزی که نیاز برای رفاه حال و آسودگیش هست را باید مرد خانه فراهم کند اعم از خریدن اسب و گرفتن کنیز و....خب زمانه تغییرکرده الان جای اسب وشتر الاغ ماشین وموتورسیکلت و هواپیما و...جایگزین اونها شده !فرقش در چه چیزی میتونه باشه هم اسب و هم موتور سیکلت هردو زین دارند واسه نشستن چطور اون حلال است و این مکروه؟!؟
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
1
0
مسئله بهداشت و آسیب ندیدن آلت تناسلی زنان و...اینها همه وهمه بهانه هاییست که نمیخوان علماء باور داشته باشن زنها هم آدم هست و دل دارند همیشه زنان رو به چشم برده زرخرید نگاه میکنند درصورتی که زن ومرد دونیمه یک سیب کامل هستند که هردونیمه در کنارهم معنا ومفهوم یک سیب را دارند
نظرات شما
پیشخوان