تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

بودجه تامین دارو باید در جای خود هزینه شود/ پیگیری شائبه‌های حوزه دارو از سوی مجلس

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر هزینه‌کرد بودجه تامین دارو در جای خود تاکید کرد.
بودجه تامین دارو باید در جای خود هزینه شود/ پیگیری شائبه‌های حوزه دارو از سوی مجلس
رویداد۲۴ بشیر خالقی در ارتباط با ورود مجلس به این مسئله که گفته می‌شود، در گذشته برخی دانشگاه‌ها بودجه دارو را صرف خرید زمین کرده‌اند، گفت: در ارتباط با دارو و تجهیزات پزشکی اشکالات یا سوءاستفاده‌هائی بوده است. البته این اخبار می‌تواند برداشت خبرنگار‌ها یا حرف‌های بین مردم باشد. شاید گمانه‌ها و شائبه‌هائی باشد که در فضای مجازی شکل گرفته‌اند. از ما هم سوال کردند و ما جواب دادیم که اگر شائبه نباشد و درست باشد، پیگیری می‌کنیم.

وی در این باره که در گذشته برخی دانشگاه‌ها بودجه دارو را صرف خرید زمین کردند، افزود: ما از مسئولان مربوطه، سازمان غذا و دارو، وزیر یا معاونان مربوطه سوال خواهیم پرسید که آیا چنین اتفاقی در دانشگاه‌ها یا سازمان‌های شما افتاده است یا خیر؟ آیا سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته است؟ آیا در رابطه با تجهیزات پزشکی قصوری اتفاق رخ داده است؟

نماینده مردم خلخال و کوثر و دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر پیگیری مجلس اذعان کرد: ما سعی می‌کنیم برای رفع این شائبه از بالاترین مقام مسئول یعنی وزیر پرسش کنیم. این وظیفه‌ای است که از نمایندگان انتظار می‌رود تا برای روشن شدن مطلب، از بالاترین مسئول مربوطه پرس وجو کنند. به هرحال باید روشن بشود که این اخبار شائبه است یا خیر، یا چرا این تخلفات در سازمان‌ها اتفاق افتاده است؟

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جواب مسئول مربوطه قانع‌کننده بود، خدا را شکر می‌کنیم و موضوع حل خواهد شد و یعنی اخبار شائبه بوده است. اگر جواب قانع‌کننده نبود درخواست می‌کنیم تا وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشریف بیاورند و پاسخگو باشند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن بیان اینکه اعتبارات داروئی نمی‌بایست در حوزه‌های دیگر هزینه شود، گفت: ما فعلا در حال تحقیق هستیم تا برای ما نمایندگان مجلس مبرهن شود که آیا سوءِ استفاده صورت گرفته است یا خیر؟ باید روشن شود که آیا اعتباراتی که تخصیص داده شده، در جای خودش هزینه شده است یا به طور مثال اعتبار دارو برای ساختمان‌ها هزینه شده است؟

وی در این باره توضیح داد: پول ندادن دانشگاه‌ها به دارو یک چیز است و آنچه بیان شده که برخی دانشگاه‌ها در گذشته با این اعتبارات اقدام به خرید زمین کرده‌اند، چیز دیگر است. برای دارو‌ها اعتبار گذاشته شده است و توضیح لازم است. جواب به این سوال‌ها بله یا خیر نیست. باید از مسئولان مربوطه پرسیده شود که تا به نتیجه کامل برسیم. باید از دانشگاه‌ها سوال کرد که آیا این اعتبارات را به دارو داده‌اند یا نه؟ اگر این اعتبارات داده شده است، چرا در زمینه دارو، تجهیرات پزشکی و مسائلی از این قبیل هزینه نشده است؟

بشیر خالقی گفت: پول در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده بود تا در ازای مطالبات شرکت‌های داروئی از دانشگاه‌ها پرداخت شود. شرکت‌های داروئی مطالباتی دارند که هنوز نتوانسته‌اند از دانشگاه‌ها وصول کنند. اعتبار هم به هرحال در نظر گرفته شده است. اما باید کاملا مطلع بشویم تا اظهارنظر کنیم. به نظر من، اما شائبه ضعیفی است که این پول برای خرید زمین هزینه شده باشد و بعید می‌دانم، چون قانون اجازه نمی‌دهد که این پول جای دیگری هزینه شود، اما به هرحال باید به این سوال‌ها جواب قانع‌کننده داده شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان