تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
ظریف در گفت‌وگو با الجزیره:  

آمریکا و متحدانش خلیج فارس را آماده انفجار کرده‌اند  

وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی جدید آمریکا و متحدانش را به بی ثبات کردن خلیج فارس متهم کرد.

آمریکا و متحدانش خلیج فارس را آماده انفجار کرده‌اند 

رویداد۲۴_ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با تلویزیون الجزیره، عنوان داشت که آمریکا و متحدانش منطقه خلیج فارس را تبدیل به جعبه کبریتی کرده اند که آماده اشتعال است. 

وی در خصوص عبور و مرور کشتی‌های خارجی از تنگه هرمز تصریح کرد: خلیج‌فارس باریک است و هرچه تعداد کشتی‌های خارجی بیشتری در آنجا حضور داشته باشد، امنیت این منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند. منطقه خلیج‌فارس آماده احتراق است زیرا آمریکا و هم پیمانان این کشور، سیلی از تسلیحات را روانه این منطقه کرده‌اند.

ظریف در بخشی از مصاحبه خود در خصوص طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز تأکید کرد که این اقدام نه تنها به تأمین امنیت منجر نمی‌شود بلکه بی‌ثباتی در منطقه را به همراه خواهد داشت.

وی گفت:  تجربه نشان داده است که حضور آمریکا در کشورهای همسایه در خلیج‌فارس هرگز به ایجاد امنیت ختم نشده است. ما خاطرات بسیار ناراحت‌کننده‌ای از اقدام کشتی آمریکایی در ساقط کردن هواپیمای ایران در تاریخ ۱۹۸۸ داریم که به کشته شدن ۲۹۰ تن از مسافران آن منجر شد. بنابراین ما معتقدیم، بهترین اقدامی که آمریکا برای محافظت از کشتیرانی می‌تواند انجام دهد، است که بقیه را به حال خود رها کند و مداخله نکند».
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دوحه سفر کرده است پیش از این مصاحبه در دیدار با «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر گفته بود: ائتلاف های نظامی از پیش شکست خورده اند و نیروهای بیگانه موجبات ناامنی منطقه را فراهم می آورند.


وزیر خارجه ایران امنیت خلیج فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه دانست و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه نیز تاکید کرد. 


وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط ویژه ایران و قطر، بر نقش دو کشور در برقراری صلح و ثبات منطقه و همکاری مشترک جهت تقویت عنصر گفتگو برای حل و فصل مشکلات منطقه تاکید کرد. 

 

منبع: مهر
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نظرات شما
پیشخوان