تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
احمدی لاشکی:

نتایج کنکور نشان‌دهنده نبود عدالت آموزشی در کشور است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد»، گفت: باید در راستای برقراری عدالت آموزشی ضمن محدود کردن مدارس خاص، مدارس دولتی را تقویت کرد.
نتایج کنکور نشان‌دهنده نبود عدالت آموزشی در کشور است
رویداد۲۴ قاسم احمدی لاشکی در واکنش به اظهارات اخیر سرپرست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این‌که رتبه‌های اول کنکور به عملکرد مدارس و مدیران آموزش و پرورش ارتباطی ندارد و مربوط به استعداد شخصی و تلاش دانش‌آموزان است، اظهار کرد: با بخشی از صحبت‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش موافقم که دانش‌آموزان با سخت‌کوشی و پیگیری و تلاش خودشان توانسته‌اند به رتبه‌های اول کنکور دست پیدا کنند، اما آیا اگر همین دانش‌آموزان در مدارس دولتی درس می‌خواندند می‌توانستند با سخت‌کوشی رتبه‌های اول کنکور را به دست آورند؟ قطعا این اتفاق رخ نمی‌داد پس عاقلانه نیست که این موضوع را بی‌ربط با نوع مدارس این دانش‌آموزان بدانیم.

وی با بیان این‌که «مدارس دولتی از امکانات کافی برخوردار نیستند»، افزود: آیا معلمان لایق و زبده در مدارس دولتی حضور دارند؟ آیا مدارس دولتی دارای حداقل امکانات است؟ امروز بیشتر ظرفیت‌ها در اختیار مدارس خاص است که این‌ها به کمک سخت‌کوشی دانش‌آموزان می‌آید.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید از سرپرست وزارت آموزش و پرورش و یا سایر وزرا پرسید آیا فرزندان و نوه‌های آن‌ها در مدارس دولتی درس می‌خوانند یا این‌که در مدارس خاص هستند؟ قطعا زیر پنج درصد در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند. پس این‌که بگوییم رتبه‌های کنکور هیچ ارتباطی به مدارس ندارد درست نیست. اگر آقایان اعتقادی به عدالت آموزشی دارند چرا فرزندانشان را به مدارس دولتی نمی‌فرستند.

احمدی لاشکی با بیان این‌که «معلمان لایق و امکانات بیشتر و مدیران قوی‌تر در مدارس خاص ساماندهی می‌شوند»، ادامه داد: مدارس دولتی از امکانات، فضا و نیروی انسانی مناسب برخوردار نیست و از این نظر در فقر به سر می‌برد. نتیجه آن می‌شود که رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ از بین کسانی نیست که در مدارس دولتی درس خواندند و این پیام تلخی دارد راه چاره آن است که مدارس خاص را محدود کرده و مدارس دولتی را تقویت کنیم تا فرزندان پابرهنگان جایگاه بهتری داشته باشند.

وی با بیان این‌که «به هیچ عنوان عدالت آموزشی برقرار نیست»، افزود: ما مدرسه‌هایی را در کشور همچون استان چهارمحال و بختیاری داریم که سقف ندارند و برقراری کلاس‌های درس منضبط نیست، چرا در استان سیستان و بلوچستان با جمعیت بیشتر قبولی با رتبه‌های بالا در کنکور وجود ندارد مگر در این استان بچه‌های سختکوش و تیزهوش نیست؟ این‌ها همه نشان می‌دهد عدالت آموزشی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طراح سوالات کنکور هم در مدارس خاص هستند که دانش‌آموزان آن قبول می‌شوند وقتی در مناطق دیگر سرباز معلم و نیرو‌های حق‌التدریس که حقوق سالیانه نمی‌گیرند را می‌فرستید انتظار دارید که دانش‌آموزان آن مدارس رتبه‌های خوبی در کنکور داشته باشند؟ قطعا بچه‌های سخت‌کوش هم باید راهنما‌های خوب داشته باشند که هزینه‌بر است. این وضعیت با عدالت همخوانی ندارد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان