تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

دولت ترامپ میانجی‌های مذاکره با ایران را به ستوه آورد

رسانه آمریکایی دیلی بیست در مطلبی اختصاصی که نتیجه گفت و گو با چند منبع آگاه آمریکایی و اروپایی است از استیصال نزدیکان دونالد ترامپ ،رئیس جمهور آمریکا خبر داده است.

دولت ترامپ میانجی‌های مذاکره با ایران را به ستوه آورد

رویداد۲۴ براساس گزارش اختصاصی دیلی بیست، سیگنال های متفاوت و متناقضی که دولت ترامپ برای مذاکره با ایران صادر می‌کند همه را کلافه و سردرگم کرده‌است. این بی‌نظمی در سیاست ترامپ در قبال ایران هم تلاش‌های متحدان سنتی آمریکا برای کاهش از تنش میان ایران و آمریکا را تحت‌تاثیر قرار داده و هم سیاستگذاران در داخل را دچار سرگیجه کرده‌است.

یک مقام ارشد آمریکایی که سابق بر این در دولت ترامپ کار کرده سیاست ترامپ در قبال ایران را "آماتورانه" توصیف کرده است. دیلی بیست در ادامه می‌نویسد: دولت ترامپ چندماه از وقت خود را صرف ارسال پیام به ایران برای مذاکره از طریق متحدانش کرد.هدف از این پیام‌رسانی با واسطه نزدیک شدن به روند مذاکره با تهران بود. با این همه وجود دیدگاه های متفاوت در داخل دولت ترامپ برای مواجهه با ایران تمام تلاش‌های دیپلماتیک را تحت الشعاع قرار داد. این مساله میانجی گران خارجی را که به نوعی واسطه میان تهران و واشنگتن بودند،گیج کرد. آنها از اینکه هر لحظه سیگنال متفاوتی از دولت ترامپ دریافت می کنند به ستوه آمدند.

دیلی بیست در ادامه می‌نویسد: گزارش های بسیاری درباره وجود اختلاف میان ترامپ و اعضای کابینه وی بخصوص شخص جان بولتون،مشاور امنیت ملی وجود دارد.ماه ژوئن بود که دیلی بیست در گزارشی اختصاصی نوشت که ترامپ پس از هدف قرار گرفتن پهپاد امریکایی توسط ایران از اعضای تیمش خواسته فضای جنگی با ایران ایجاد نکنند.

یک منبع آگاه به دیلی بیست می‌گوید: آخرین پیام های متناقض درباره ایران به پیش‌شرط های آمریکا برای گفت و گو با ایران باز می‌گردد. پیش‌شرط هایی که در چندهفته اخیر از سوی واسطه ها یا میانجی های غیرآمریکایی به گوش ایرانی ها رسانده شده است. یکی از این موارد درباره بازه زمانی است که ترامپ گفته می تواند برای تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نظر بگیرد تا گفت و گو میان دو طرف شکل بگیرد.

قریب به یک ماه پیش گفته شد که رئیس جمهور فرانسه در گفت و گو با همتای ایرانی خود پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق را داده که به معنای تعلیق تحریم های آمریکا در برابر تعلیق کاهش تعهدات برجامی ایران بوده است. طرحی که صرفا در حد رسانه ای مطرح شد اما از سوی هیچ مقام مشخصی در ایران ، فرانسه یا آمریکا تایید یا تکذیب نشد.

مقام های آْمریکایی و اروپایی که در جریان این طرح بوده‌اند به دیلی بیست گفته‌اند که مقام های شورای امنیت ملی آمریکا درباره جزئیات طرح تعلیق در برابر تعلیق با هم اختلاف نظر داشته اند. یکی از اصلی ترین اختلاف های آنها برسر این بوده که آیا برای شروع بخش گزینش شده ای از تحریم ها را تعلیق کنند یا همچنان تحریم ها را حفظ کنند و یا کل تحریم های اعمال شده علیه ایران را به حالت تعلیق درآوردند. منابع اروپایی به دیلی بیست گفته اند که دونالد ترامپ خواهان توقف تحریم ها برای بازه زمانی زمانی طولانی تر در صورت پیشرفت گفت و گوها بوده است. با این همه مشاوران امنیت ملی وی و همچنین برخی از کشورهای متحد امریکا خواهان تعیین چارچوب زمانی مشخصی برای توقف اجرای تحریم ها علیه ایران در صورت آغاز گفت و گوها بوده‌اند.

دیلی بیست در ادامه به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: آمریکا از بیش از یک سال پیش واسطه هایی را برای گفت و گو با ایران انتخاب کرده بود از عمان تا سوئیس ، از ژاپن تا عراق و البته فرانسه. اما پیام های ضد و نقیض دولت ترامپ برای حل مساله با ایران بیش از همه فرانسه را آزار داده است. ترامپ دیدگاه های متفاوتی را با فرانسوی ها در میان گذاشته بود که با ایده هایی که از سوی شورای امنیت ملی وی با پاریس مطرح شده بود متفاوت بود. فرانسوی ها در میانه این پیام های ضد و نقیض گرفتار شدند.

یک مقام سابق وزارت خارجه امریکا در این باره به دیلی بیست می گوید: فرانسوی ها به وضوح عصبانی شده بودند از اینکه آیا بالاخره ماموریتی مستقیم از سوی آمریکا دارند یا خیر. به نظر می رسد که هیچ پروسه سیاست گذاری درباره ایران در دولت ترامپ وجود ندارد و برهمین اساس فرانسوی ها نیز پیام های متناقض از منابع متفاوت در کاخ سفید دریافت می کردند. برای همین اصلا عجیب نبود که یکی در دولت امریکا به ماکرون بگوید لطفا این کار را انجام بده و بعد همان ایده مورد توافق را هم تکذیب کنند.

دیلی بیست به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به ترامپ می گوید که این پیام ها و سیاست های ضد و نقیض شخص رئیس جمهور را هم عصبانی کرده بود لذا وی چند هفته قبل از همه خواست که بنشینند و سیاست واحدی را تبیین و اجرایی کنند.

براساس همین خستگی ترامپ از پیام های ضد و نقیض بود که وی هفته گذشته در یک توئیت اعلام کرد فرانسوی ها نباید از جانب آمریکا با ایران سخن بگویند.

توئیت ترامپ در انتقاد از فرانسه نه فقط پاریس نشین ها بلکه برخی از مقام های امریکایی را که در جریان میانجی گری پاریس بودند را هم متعجب کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان