تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

آیا واقعاً مردان دیرتر از زنان بالغ می‌شوند؟

بسیاری از ما شنیده‌ایم که مردها حتی در دوران بزرگسالی هم کماکان مثل بچه‌ها رفتار می‌کنند.

آیا واقعاً مردان دیرتر از زنان بالغ می‌شوند؟

رویداد۲۴ بسیاری از ما شنیده ایم که مردها حتی در دوران بزرگسالی هم کماکان مثل بچه ها رفتار می کنند. بعضی معتقدند در یک رابطه ی عاطفی، این زنان هستند که رابطه را به پختگی می رسانند. بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند صحت این باور رایج را بررسی کنند. آنچه در ادامه می آید یافته های دانشمندان در جریان این تحقیقات است.

علم چه نظری در این باره دارد؟

دانشگاه آکسفورد دست به تحقیقی زده که بیان می کند میزان بلوغ مغز انسان بر اساس میزان رشد تدریجی شبکه های عملکردی و ساختاری مغز تعیین می شود که تا دوران بزرگسالی تداوم پیدا کرده باشد. هدف از این تحقیق پی بردن به آن بود که طی فرآیند بالغ شدن کدام ویژگی ها دگرگون می شوند و کدام یک تغییری نمی کنند. دانشمندان مغز ۱۲۱ فرد ۴ تا ۴۰ ساله را با تصویربرداری از مغز آن ها مورد بررسی قرار دادند. آن ها همچنین با در نظر گرفتن سن و جنسیت شرکت کننده ها، تغییراتی که در عملکردهای مختلف آن ها رخ می داد را دنبال کردند.

مردها دیرتر به بلوغ می رسند

نتایج این آزمایش نشان داد گرچه هم مغز زنان و هم مغز مردان در نهایت از توانایی هایی یکسانی برخوردار می شوند که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می گیرند، اما رشد تدریجی شبکه های عملکردی و ساختاری مغز در مردان اغلب دیرتر از زنان رخ می دهد. با این حال، زنان زودتر از مردان با زوال این شبکه های مغزی رو به رو می شوند. به همین دلیل است که گفته می شود مردان دیرتر از زنان به بلوغ می رسند.

مغز زنان عملکرد مؤثرتری دارد

علاوه بر نکات ذکر شده، اطلاعات بیشتری هم وجود دارد که کارآمدی بیشتر مغز زنان را تأیید می کند. ادواردو کالیکستو، استاد رشته های فیزیولوژی و داروشناسی دانشکده ی پزشکی دانشگاه مستقل ملی مکزیک، اخیراً در مقاله ای توضیح داده گرچه مغز مردان بزرگ تر از زنان است، اما مغز زنان از کارآمدی بیشتری برخوردار است. برای مثال، بررسی ها از بهتر بودن حافظه، بیشتر بودن ارتباطات عصبی و داشتن درک وسیع تر از رنگ ها و طعم ها، در زنان حکایت دارد. کالیکستو می گوید همه ی این ویژگی ها سرمنشأ هورمونی دارند.

با توجه به یافته های علمی، حالا با قطعیت می توان گفت که مغز زنان و مردان از عملکرد متفاوتی برخوردار است. این مسأله تفاوت هایی که در رفتارها و میزان بلوغ عاطفی افراد وجود دارد را توضیح می دهد.

برچسب ها: سن بلوغ
نظرات شما
پیشخوان