تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
قلی خسروی مطرح کرد؛

جزئیات پیشنهاد افزایش کمیسیون مشاوران املاک

در حالی بازار مسکن در رکود سنگینی به سر می‌برد و آمارهای رسمی حکایت از کاهش حدود ۸۰ درصدی معاملات دارد که رئیس اتحادیه مشاوران املاک از پیشنهاد افزایش کمیسیون بنگاه‌های املاک خبر داد.

جزئیات پیشنهاد افزایش کمیسیون مشاوران املاک

رویداد۲۴  مصطفی قلی خسروی درباره پیشنهاد افزایش کمیسیون مشاوران املاک اظهار کرد: کمیسیون مشاوران قبل از انقلاب یک درصد بود، بعد از انقلاب اعلام شد که شغل بنگاهی کاذب است، اما متوجه شدند که بنگاه‌ها برای بخش مسکن لازم هستند.

وی با یادآوری این‌که بعد از این اتفاق نرخ کمیسیون بنگاه‌ها به بهانه جلوگیری از تورم کاهش یافت، تصریح کرد: در کشور‌های جهان اول، مشاوران املاک ۶ درصد حق کمیسیون و دلالی می‌گیرد، چون این یک کار ساده و شغل راحتی نیست.

وی بیان کرد: ۱۸ سال پیش که اتحادیه املاک تحویل گرفتیم نرخ کمیسیون مشاوران املاک در معاملات تا ۳۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۳۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد، از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۱۰۰ میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در دوره وزارت علی نیکزاد در وزارت مسکن، مذاکراتی برای یکسان شدن نرخ کمیسیون بنگاه‌های املاک در کل کشور دادیم. براین اساس ما پیشنهاد یک درصد را ارائه کردیم که وزیر وقت تا نیم درصد مجوز داد.

خسروی گفت: به این ترتیب در معاملات تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد حق کمیسیون مشاوران املاک تعیین و اجرایی شد.

وی با بیان این‌که قانون نظام صنفی یک کمیسیون نظارت دارد و خودش نرخ را تعیین می‌کند، اظهار کرد: نباید یک شهر داشته باشیم و ۱۰۰ نرخ. یا باید بگوییم برای تمام معاملات نیم درصد کمیسیون دریافت شود یا یک درصد.

وی افزود: پیشنهاد افزایش حق کمیسیون بنگاه‌های املاک به یک درصد را کمیسیون نظارت اتاق تهران داده‌ایم، اما هنوز این پیشنهاد مورد بررسی قرار نگرفته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تشریح جزیئات این پیشنهاد گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا برای معاملات تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۵۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد، از ۷۰۰ میلیون تومان به بالا نیم درصد و برای معاملات یک میلیارد تومان به بالا نیز ۷۵ صدم درصد کمیسیون به مشاروان املاک پرداخت شود.

 در حالی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ارائه پیشنهاد افزایش کمیسیون بنگاه‌های مسکن خبر داده که بازار مسکن در یکی از عمیق‌ترین رکود‌های خود به سر می‌برد. افزایش قیمت در سال ۹۷ و اوایل امسال شرایطی را به وجود آورده تا معاملات مسکن با کاهش حدود ۸۰ درصد روبرو شود.

به نظر می‌رسد کاهش معاملات مسکن و به تبع آن کاهش درآمد مشاوران املاک یکی از دلایل ارائه پیشنهاد افزایش حق کمیسیون بنگاه‌های مسکن است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان