تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معمای مازیار ابراهیمی پیچیده‌تر شد/ فرار مسئول پرونده دستگیرشدگان حقیقت دارد؟

موضوع اعترافات اجباری مازیار ابراهیمی این روزها بسیار پرحاشیه شده است. علی مطهری از حیدر مصلحی خواسته پاسخگوی اقداماتش باشد و از سوی دیگر یکی از مورخان ایرانی در کانال تلگرامی‌اش مدعی شده مسئول پرونده دستگیرشدگان متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای به اسراییل فرار کرده است. تمام این اخبار در فقدان اطلاع رسانی دستگاه‌های امنیتی دست به دست می‌شود.

معمای مازیار ابراهیمی پیچیده تر شد

رویداد۲۴  صبح امروز علی مطهری در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد پای حیدر مصلحی را به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای باز کرد و گفت: «دولت و حکومت باید پاسخگو باشند. اینکه تروری اتفاق افتاده و بعد مسوولان امنیتی و اطلاعاتی کشور برای اینکه به سرعت جوابی به مردم دهند و مسوولیت را از سر خود بازکنند، اقدام به بازداشت افرادی کنند و بعد هم آنان را تحت فشار به اعترافاتی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران کنند و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نمایش دهند، اصلا متناسب با اخلاق و روش‌های اسلامی ما نیست. از نظام جمهوری اسلامی که وارد عمل شد و این افراد را نجات داد، متشکریم ولی به هرحال دولت و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات سابق حتما باید پاسخگوی این موارد باشند. آن‌ها باید بگویند که چرا و به چه دلیل و با چه مجوزی این اقدامات را انجام دادند.»

به جز علی مطهری، محمود صادقی نیز سوالاتی از وزارت اطلاعات درباره این موضوع مطرح کرده و از وزارت اطلاعات خواسته درباره پرونده مازیار ابراهیمی و شیوه اعتراف‌گیری از او توضیح دهد اما تجربه نشان داده معمولا به این سوالات پاسخ درستی داده نمی‌شود.

شب گذشته خبر تازه‌ای درباره موضوع اعتراف گیری از ترور دانشمندان هسته‌ای منتشر شد و عبدالله شهبازی مورخ و نویسنده کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی و معرفی شبکه‌های سری ناتو در ایران در مطلبی که با مرکز پژوهش‌ها و مطالعات سیاسی وزارت اطلاعات نیز همکاری داشت، در کانال تلگرامی خود از فرار مسئول پرونده دستگیرشدگان متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای به اسراییل خبر داده است. چند کانال تلگرامی دیگر ادعای عبدالله شهبازی را بازنشر کرده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از دو سه هفته قبل، ماجرای اعتراف گیری مازیار ابراهیمی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. مازیار ابراهیمی شهروندی بود که در ماجرای ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت شد و در اعترافات تلویزیونی هم شرکت کرد، اما چند روز پیش و بعد از نزدیک به یک دهه در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی خبر داد که در ایران مورد شکنجه قرار گرفته تا اعترافات اجباری داشته باشد.

وبسایت افکار نیوز (نزدیک به سردار قالیباف) در ابتدا سعی کرد اتهامات گذشته مازیار ابراهیمی را تکرار کند و با اشاره به توقف ترور‌ها بعد از بازداشت مازیار ابراهیمی نوشت: «مازیار ابراهیمی فردی کرد زبان و از اهل تسنن است که پیش از دستگیری، مدت‌ها و به طور مداوم به کردستان عراق تردد می‌کرد. حال چرا سال‌ها پس از آزادی، تصمیم می‌گیرد در رسانه‌ی خارجی ادعای شکنجه شدن کند؟ آیا این تصمیم خود اوست یا از او خواسته‌اند و امکانش را برایش فراهم کرده‌اند؟ یاد شده در طول تحقیقات نام افراد زیادی را می‌برد، حال چرا اینهمه بر نام مهدی هاشمی تاکید می‌کند؟»

این سایت اصولگرا مازیار ابراهیمی را مهره‌ای سوخته توصیف کرد که فقط برای تبلیغات علیه نظام مفید است زیراکه تیم او ضربه خورده و کاملا متلاشی شده است؛ همان گونه که مجید جمالی فشی در مصاحبه‌اش در حضور خبرنگاران سیما به مراحل جذب تا انهدام و دستگیری اشاره کرد.

اما سایت الف احمد توکلی واکنش متفاوتی به این ماجرا داشت. این سایت در گزارش خود نوشت «سندی در این گزارش منتشر شده است که بر اساس آن قاضی شهریاری نوشته است دلیلی برای اثبات اتهامات ابراهیمی به دست نیامده است.»

الف نوشته بود «بدیهی است که نمی‌‌‌توان ادعا‌های وی را بدون بررسی پذیرفت، اما به نظر می‌رسد اکنون وظیفه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه است که به صورت شفاف درباره این پرونده اظهارنظر کنند. وزارت اطلاعات باید توضیح دهد چرا و بر مبنای کدام مستندات، مازیار ابراهیمی و باقی متهمین آن پرونده را که اکنون آزاد هستند دستگیر کرده بود. آیا سخن ابراهیمی مبنی بر اعتراف تحت شکنجه حقیقت دارد؟ اگر مستندات برای اثبات اتهام ابراهیمی کافی نبوده است چگونه او اعترافاتی کرده است که اکنون منکر آن است؟»

در میان اصلا طلبان عبدالله ناصری به پخش اعترافات تلویزیونی واکنش نشان داده بود و درباره نمایش صحبت‌های مازیار ابراهیمی در صدا و سیما و بی بی سی گفته بود «خود من به عنوان یک کارشناس کوچک رسانه اظهارات آقای ابراهیمی را که دیدم برداشتم نسبت به اظهارات آقای مجید جمالی فشی در چند سال قبل تقویت شد. چون وقتی اعترافات آقای فشی را از صداوسیما می‌دیدم نمی‌توانستم بطور کامل باور کنم که همه‌ی ابعاد مساله آن چیزی است که آقای فشی دارد پشت دوربین می‌گوید؛ اگر دقت کنیم اساسا بعضی از این نوع برنامه‌های مستند صداوسیمای ایران، بعضا گاف‌های رسانه‌ای هم دارند که به راحتی می‌شود پراکندگی، عدم انسجام و حتی در بعضی موارد مطالبی ضد و نقیض را هم از میان اعترافات پخش شده بیرون کشید. به نظر من اعتراف‌های مربوط به ترور دانشمندان هسته‌ای، با ادعا‌های آقای ابراهیمی زیر سوال رفت؛ این نکته‌ی قابل توجهی است که الان بخشی از جامعه‌ی ما در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای ابهامات جدی دارند.»

دلجویی از مازیار ابراهیمی

در میان اظهارات ضد و نقیض درباره شیوه اعتراف گیری از مازیار ابراهیمی سرانجام علی ربیعی سخنگوی دولت درباره ماجرای مازیار ابراهیمی، به بی‌گناهی او اعتراف کرد و در پاسخ به سوالی درباره آزادی مازیار ابراهیمی گفت از این فرد عذرخواهی و دلجویی شد. این اتفاق در دولت ما رخ نداده است. ما نیز اطلاعی از این پرونده ندارم، اما در گفتگو‌هایی که در این باره داشته‌ام، اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده است، ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آن‌ها انجام نشده است. کارشناس این پرونده‌ها، کارشناس ضدجاسوسی نبوده است و کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند. وقتی کار غیرکارشناسی در خصوص چنین پرونده‌هایی صورت می‌گیرد، چنین تبعاتی را هم شاهد خواهیم بود.

به گزارش رویداد۲۴  نکته مهم اینکه درمیان سکوت نالازم دستگاه‌های امنیتی، اخبار و ادعاهای مختلفی و متناقضی از پرونده اعتراف گیری از مازیار ابراهیمی منتشر می‌شود؛ اخباری همچون فرار مسئول رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای به اسراییل، پرداخت چند صد میلیون دلار غرامت به مازیار ابراهیمی و اخباری از این دست دقیقا در لحظه‌ای مخابره می‌شوند که دستگاه‌های امنیتی توضیح شفافی درباره ماجرا نمی‌دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
احمد
|
Canada
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
3
20
سلام،
شما و همه ی مردم میدونند ماجرا چی هست. تمام این اعترافات ساختگی دیگه خریدار نداره. صدا و سیما هم که هرچی بگه کسی باور نمیکنه.
الف
|
Poland
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
10
ازنظام جمهوری اسلامی که واردعمل شد واین افرادرانجات دادمتشکرم؟یعنی چه نگرفتم منظوردکترعلی مطهری ازاین سخن چیست؟درواقع مگر ارگانهای وزارت اطلاعات وسازمان اطلاعات سپاه ازنظامی جمهوری اسلامی جدا ومستقل هستندونیرو های امنیتی شان سرخود وبطورمستقل عمل می کنند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
3
16
تمان ساختار نظام وحکومت وارگانهای وابسته‌ به حاکمیت برپایه دروغ وریا پایداراست وهرفردی بتواند بهترین دروغ وجنایت رابکند پست ومقام بالاتری رادراحکومت تصرف وارتقآمیگیرد
تقی
|
Germany
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
2
12
به راحتی چند نفر بی گناه رو می گیرند وفقط برای اینکه آبها رو از آسیاب بیندازند که یعنی ما متهمان رو گرفتیم زیر شکنجه و اعتراف الکی رسانه ای آبروی مردم رو میبرند و خانواده هاشون رو از هم می پاشند آخر هم میگن اشتباه شد . ازشون دلجویی شد که یک دهه شکنجه شدند . دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی در عین ادعاهایی که دارند بسیار بچه گانه و ابتدایی گاف میدن . مملکت با سلام صلوات سرپاست وگرنه با این دستگاههای اطلاعاتی ما الان صد باره پاشیده بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
3
خداوند بزرگ مطلع و اگاهست کسی که اعترافات زیر شکنجه بگیره و ادمای بیگناه را نابود کنه و خانواده هاشون راهم نابود میکنن اینجور ادما مطمعن باشید خداوند بزرگ خودشون و.خانواده هاشون نابود میکنه سروقت خدا به سراغ اونها میره و ظلم پایدار نیست کشور ما اسلامی بنیادش قانون اساسی ما اسلامی نباید زیر شکنجه اعتراف گرفت در طول تاریخ زمان شاه ساواک.و.الان اطلاعات ادمهای که چنین مسولیتی به دوروغ و اعترافات و شکنجه اجباری داشتن عاقبتشون و زن بچه و خودشون نابود شدن و خداوند بهشون نشون دادن جواب و ناله های این خانواده ها بعدها فهمیدن دروغ باید چحوری ج بدن انسان باید خدارادرنظر بگیر سنگدل و خودخواه و.کثیف نباشه و دین و مذهب ما اینجوری قبول نمیکنه خودتونو.نابود میکنید وقتی خانواده ها را بدون مدرک.و اعتراف اجباری باشه یعنی هرکاری بکنید خدا سرخودتون میاره تاریخ نگاه کنید
نظرات شما
پیشخوان