تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سعیدی‌مبارکه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

هزاران میلیارد تومان ارزش افزوده صادرات در قبضه سازمان امور مالیاتی

سعیدی گفت: در حال حاضر بالغ بر هزار میلیارد تومان از ارزش افزوده صادرات تولیدکنندگان قیر کشور بیش از یک سال در نزد سازمان امور مالیاتی به‌عنوان ارزش افزوده صادرات معطل مانده که این موضوع حتماً به صنعت ما آسیب وارد می‌کند.

هزاران میلیارد تومان ارزش افزوده صادرات در قبضه سازمان امور مالیاتی

رویداد۲۴ در حالی نیاز صنایع صادرات‌محور به تامین نقدینگی برای تداوم روند صادرات افزایش یافته که هزاران میلیارد تومان از نقدینگی این بخش به‌عنوان «استرداد ارزش افزوده صادرات» نزد سازمان امور مالیاتی بلوکه شده است.

یکی از مهمترین چالش‌های مؤدیان به ویژه صادرکنندگان در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طی ۱۰ سال گذشته مسئله استرداد مالیات بر ارزش افزوده به آن‌ها بوده است. چالش مذکور به دو شکل بروز کرده است؛ در برخی از موارد درخواست مؤدیان مبنی بر استرداد مالیات بر ارزش افزوده رد شده است و در عمده موارد استرداد مالیاتی به آن‌ها با سختی فراوان ناشی از بوروکراسی اداری و سپری شدن زمان بسیار زیاد همراه بوده است به‌طوری که محدودیت نقدینگی شدیدی بر مؤدیان مذکور تحمیل کرده است و قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان رسمی را کاهش چشمگیری داده است.

در نتیجه اردیبهشت‌ماه سال جاری کمیسیون اقتصادی مصوبه‌ای را از نظر نمایندگان عضو این کمیسیون گذراند که براساس آن حداکثر زمان قانونی استرداد مالیاتی از دو ماه مندرج در لایحه دولت به یک ماه کاهش و مقرر شد در مدت زمان کوتاهی این طرح در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد که با گذشت سه ماه همچنان معوق مانده است.

در این رابطه، زهرا سعیدی‌مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به رویداد۲۴ گفت: متاسفانه نقدینگی عظیمی از بخش خصوصی صادرات‌محور به‌عنوان «استرداد ارزش افزوده صادرات» در نزد سازمان امور مالیاتی بلوکه شده که در انتظار تصویب اصلاحیه لایحه در صحن علنی است.

او یکی از نقاط قوت این اصلاحیه را قانومند شدن استرداد ارزش افزوده حاصل از صادرات دانست و گفت: در این لایحه دولت مکلف به بازگرداندن سریع ارزش افزوده به صادرکننده است در صورتی‌که هم‌اکنون هیچ بازخورد قانونی متوجه سازمان امور مالیاتی به جهت تاخیر در استرداد نمی‌شود.

سعیدی در این‌باره افزود: اما در این لایحه که تنظیم آن در کمیسیون اقتصادی دو سال زمان برد، ما تنبیهاتی را برای دولت و سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته‌ایم که در صورت دیرکرد در استرداد ارزش افزوده صادرات، این سازمان باید به مودی مالیاتی جریمه پرداخت کند.

سعیدی با اعتراض نسبت به مسدود شدن بخش عظیمی از نقدینگی بخش خصوصی در سازمان امور مالیاتی گفت: برای مثال در حال حاضر بالغ بر هزار میلیارد تومان از ارزش افزوده صادرات تولیدکنندگان قیر کشور بیش از یک سال در نزد این سازمان به‌عنوان ارزش افزوده صادرات معطل مانده که این موضوع حتماً به صنعت ما آسیب وارد می‌کند.

نماینده مبارکه خاطرنشان کرد: وضعیت کشور مدت‌هاست که شرایط خاص و حساسی را سپری می‌کند؛ این در حالی است که در وضعیت فعلی باید توجه بیشتری به بخش صادرات داشت و کمک‌حال صنایع ارزآور بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان