تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

"استاد" جانشین ابوبکر البغدادی می‌شود؟

روزنامه سان چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: ابوبکر البغدادی سرکرده از کار افتاده گروه تروریستی داعش هدایت این گروه را به یکی از مریدان سابق صدام واگذار کرده که به "استاد" مشهور است.
رویداد۲۴   روزنامه سان چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش جانشین خود را معرفی کرده است.

در این گزارش به قلم مارک هاج آمده است: ابوبکر البغدادی سرکرده از کار افتاده گروه تروریستی داعش هدایت این گروه را به یکی از مریدان سابق صدام واگذار کرده که به "استاد" مشهور است.

خبرگزاری اعماق متعلق به داعش اعلام کرد بغدادی که پنهان شده و در حال توطئه برای بازسازی این گروه است، عبدالله قرداش را به منظور نظارت بر روند بازسازی گروه داعش منصوب کرد.

این تغییر قدرت سبب گمانه زنی‌های زیادی در این باره شده که سرکرده این گروه تروریستی در حمله هوایی سال ۲۰۱۷ به شدت زخمی شده است.

قرداش افسر سابق ارتش صدام است که به شدت به بغدادی ۴۸ ساله نزدیک بود به ویژه زمانی که هر دو توسط نیرو‌های آمریکایی به سبب ارتباطشان با القاعده در بصره زندانی بودند.

در زندان عراق بود که بغدادی به یک جهادی عوام فریب تبدیل شد و صد‌ها تن از زندانیان را پیرو رویکرد بیمارگونه خود از خلافت خودخوانده اش کرد.

گفته می‌شود قرقاش که مشخص نیست چند سال دارد، از آن زمان به بعد در کنار البغدادی فعالیت داشته است.

این تبعه عراقی قبل از انتخاب به عنوان سرکرده گروه داعش به عنوان قانون گذار ارشد این گروه فعالیت می‌کرد. استاد لقب اوست و به عنوان یک سیاست گذار بی رحم در این گروه مشهور است.

قرداش همچنین یکی از افراد نزدیک به ابو علا العفری معاون سابق البغدادی است که در حمله یک بالگرد آمریکایی در سال ۲۰۱۶ کشته شد.

گفته می‌شود بغدادی تنها شمار کمی از افراد وفادار را در کنار خود دارد و به دیابت و فشار خون بالا مبتلاست.

همچنین گفته می‌شود او در حمله هوایی در ماه مه سال ۲۰۱۷ به شدت زخمی و از کار افتاده شد و در بیابان‌های شرق سوریه پنهان شده است.
­

در بیست و نهم ماه آوریل ویدئویی منتشر شد که البغدادی را برای نخستین بار طی پنج سال نشان می‌داد. کارشناسان می‌گویند او پس از از بین رفتن گروه داعش در سوریه و عراق، قرداش را برای مدیریت بازسازی این گروه تروریستی انتخاب کرد.

از زمان سقوط باغوز در ماه مارس که آخرین پایگاه داعش بود، توان این گروه کاهش یافته به سطح مقاومت در دو کشور نزول کرد.

فاضل ابو رقیف تحلیل گر سابق امنیتی در دولت عراق در سخنانی گفت: "البغدادی از سمت خود کنار کشیده است. قرداش اختیاراتی ویژه در امور لجستیکی و تحرکات این گروه دارد. "

او همچنین گفت: "سه دلیل احتمالی برای واگذاری اختیارات وجود دارد: برای پوشش دادن خلاء‌ها در این گروه، متحد شدن با قرداش که در میان دیگر اعضای داعش محبوب است. او همچنین ممکن است در تلاش برای آماده کردن قرداش برای هدایت داعش در آینده باشد. "

روزنامه تایمز گزارش داد قرداش با اختلافاتی در ارتباط با تصدی سرکردگی این گروه مواجه است و برخی از افراد رویکرد و راهبرد او را رد می‌کنند.

در حالی که اعضای داعش در هسته‌هایی در بیابان‌های گسترده بین عراق و سوریه پراکنده شده اند، سه جناح اصلی ظهور کرده اند و در اطراف رهبرانی تونسی، سعودی و عراقی جمع شده اند.

نیرو‌های امنیتی در سراسر منطقه هشدار داده اند شبکه‌های باقی مانده داعش برای انجام دادن حملات به اندازه کافی قدرتمند هستند و آماده پر کردن هر گونه خلائی می‌باشند.

رقیف بر این باور است که ارتقائ سمت قرداش می‌تواند سبب احیای این فرقه مرگبار شود.

او گفت: "حملات تحت رهبری جدید قرداش افزایش نخواهند یافت، اما این حملات خاص‌تر خواهند شد. "

او افزود: "آن‌ها قدرت زیادی بر قلمرو گسترده‌ای دارند حتی اگر منابع مالی شان کاهش یافته باشد. "
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: استاد ، صدام
نظرات شما
پیشخوان