تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
الجزیره:

رابطه ایران و امارات به کجا می‌رسد؟ / امارات؛ یک دل سوی تهران، یک دل سوی تل آویو

سیاست خارجی امارات، به دلیل رابطه جامع آن با دو دولت دشمن، جدالی را برانگیخته است و شبکه الجزیره در یکی از برنامه‌های خود به نقش امارات در منطقه و نزدیکی همزمان آن به تل آویو و تهران، پرداخت.

رویداد۲۴   نویسنده و تحلیلگر سیاسی، غسان جواد، رفتار امارات، دولت دوست اسرائیل، که به دنبال عادی سازی با آن و در عین حال، در صدد تفاهم‌هایی با ایران است را متناقض می‌داند.

وی می‌افزاید: رابطه اسرائیل و امارات، مورد حمایت، ولی عهد ابوظبی، محمد بن زاید است؛ چرا که امارات نیاز مبرمی به تکنولوژی نظامی اسرائیل دارد که گهگاه از تکنولوژی نظامی آمریکا نیز پیشرفته‌تر است و ابوظبی برای اهداف تجسسی خود از آن استفاده می‌کند.

غسان جواد تاکید می‌کند که ایران بخشی از استقرار و امنیت منطقه‌ای است و دست خود را به سمت دولت‌های خلیج فارس دراز می‌کند، تا به کمک یکدیگر، امنیت منطقه را بدون کمک گرفتن از آمریکا یا اسرائیل، تامین کنند. ضمن آنکه تل آویو نتوانسته است همانند ایران یک عنصر طبیعی و قدرت اثرگذار در منطقه باشد.

اما در خصوص نزدیکی امارات به ایران، جواد معتقد است که پس از قانع شدن امارات در مورد عدم جدیت امریکا برای جنگ با تهران، ابوظبی مجبور به نزدیکی به تهران شد.

این در حالی است که ماهر، دیگر تحلیلگر سیاسی بر این عقیده است که عربستان و امارات، فرصت‌های زیادی برای نشستن سر میز مذاکره و بررسی تمام بحران‌ها میان دو طرف، به ایران داده اند.

وی با قاطعیت از سیاست‌های امارات در منطقه، بویژه در یمن و لیبی، دفاع کرده و می‌گوید: ابوظبی به دنبال آبادسازی این دولت‌ها و توسعه آنهاست.

ماهر، وجود روابط مستحکم و گرم میان امارات و اسرائیل را رد کرده و شایعاتی که در این مورد مطرح می‌شود را تنها اخباری جعلی می‌داند. وی تاکید می‌کند که سیاست امارات در قبال اسرائیل، واضح بوده و منحصر به سفر مسئولان اسرائیلی به امارات، در جریان برگزاری کنفرانس‌های بین المللی است.
منبع: انتخاب
نظرات شما
پیشخوان