تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

محدودیت‌های روابط تجاری تهران آنکارا/ خط ریلی جدید ایران و ترکیه فعلا راه‌اندازی نمی‌شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به محدودیت‌های روابط تجاری تهران آنکارا می‌گوید: خط ریلی جدید ایران و ترکیه فعلا راه‌اندازی نمی‌شود.

ترکیه

رویداد۲۴ روابط اقتصادی ایران و ترکیه از سال‌ها پیش وجود داشته و دو کشور تلاش کرده‌اند تعاملات خود را همچنان افزایش داشته‌اند. با آنکه بیشتر مبادلات تجاری ترکیه با اروپا انجام می‌شود اما دولت اردوغان تلاش بسیاری دارد روابط اقتصادی ترکیه با ایران را همگام با روابط با اروپا افزایش دهد. ایجاد خط ریلی جدید میان دو کشور طرح جدیدی است که در راستای افزایش مبادلات تجاری انجام شده است. این در حالی است که افتتاح این طرح مدتی است به تعویق افتاده است. با رضا کامی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره آخرین وضعیت روابط تجاری دو کشور و مشکلات موجود گفت‌وگو کرده‌ایم.

رضا کامی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با رویداد۲۴ در خصوص همکاری‌های ریلی ایران و ترکیه گفت: ما یک ظرفیت‌های موجود بین ایران و ترکیه داریم که مشکلات خودش را دارد و برای گسترش ریل نیاز به ظرفیت‌های جدید است.

او گفت: خط فعلی در حدی می‌تواند گسترش پیدا کند و ظرفیت‌های محدود خودش رادارد و مشکل عبور از دریاچه وان را دارد. طرح‌های جدیدی که بین ایران و ترکیه بین سال‌های مختلف توافق شده باید اجرایی شود و خطوط جدیدی با مسیر‌های جدید ایجاد شود؛ این در حالی است که سال‌هاست درباره راه‌اندازی این خطوط صحبت شده، اما هنوز عملیاتی نشده است.

کامی درباره مذاکرات ایران و ترکیه برای راه‌اندازی این خطوط گفت: قرار بود خطی جدید از طریق مرز بازرگان ایجاد شود و یک طرح هم طرح راه آهن از منطقه کاس - نجخوان - جلفا بود. درباره خط نخجوان - جلفا نیز آدربایجان باید همکاری می‌کرد.

او با بیان اینکه این صحبت‌ها فعلا در حد مذاکرات است و به صورت عملیاتی در نیامده گفت: در نقطه جلفا که نقطه صفر در ایران است خط ریلی موجود است. از سوی آذربایجان هم در نخجوان راه آهن وجود دارد بنابراین احتمال دارد از منطقه کاس تا مرز سدقک نخجوان نیاز به خط ریلی باشد که به طرف ترک مربوط می‌شود.

کامی گفت: برای طرح‌های جدید نیاز است که فعالیت‌های بیشتری شود و خط ریلی فعلی هم تا جایی که محدودیت اجازه می‌دهد می‌تواند گسترش پیدا کند و از نظر زمانی هم باید سرعت را بیشتر کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در مورد توسعه گردشگری و حمل مسافر گفت: سالیان سال حمل مسافر بین ایران و ترکیه از طریق ریل انحام می‌شد. خط تهران استانبول را داشتیم که اخیرا توافقی شده که بار دیگر برقرار شود. البته این خط عملیاتی است و سابقه چندین ساله دارد. این خط جدید نیست و ما خیلی سال‌ها پیش خط ریلی مسافری بین تهران تا استانبول را داشتیم. بعد در یک برهه‌ای متوقف شد و حالا مجددا آن را احیا کرده‌اند.

او در مورد مساله گردشگری ایران و ترکیه گفت: گردشگری مسافر بین ایران و ترکیه سال‌هاست انجام می‌شود و به ویژه از طرف ایران مسافران قابل توجهی به ترکیه سفر دارند. ما سالیانه تا مرز ۲ میلیون مسافر ایرانی به ترکیه هم داشته‌ایم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در مورد تبادلات انرژی بین دو کشور گفت: بین این دو کشور سال‌ها ارتباط انرژی برق و نفت و گاز و همه بخش‌های انرژی داشته‌ایم که بخش اعظم حجم تجارت دو کشور را شامل می‌شود.

کامی گفت: ایران صادرات گاز، نفت و پتروشیمی و برق به ترکیه دارد. ما حتی به صورت ثابت و متحرک برای انرژی خط لوله و شبکه سیمی داریم.

او گفت: ایران در سه ماهه گذشته افزایش چشمگیری از صادرات غیر نفتی به ترکیه داشته است. ایران پتروشیمی و مشتقات مختلف نفتی به ترکیه صادر می‌کند. آهن آالات و خشکبار و ماشین آالات هم بخشی از صادرات غیر نفتی ایران به ترکیه است. در مورد واردات هم ما محدودیت‌هایی را از زمان آغاز محدودیت‌های وارداتی داریم و به این دلیل وادرات کاهشی بوده است. اما از ترکیه در حال حاضر گوشت و مرغ و نهاده دامی وارد می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان