تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸

واکنش‌ها به سفر غیر‌منتظره ظریف به فرانسه؛ سفر ظریف خودسرانه بود؟!

کیهان در مطلبی با عنوان "تله‌گذاری آمریکا برای ظریف در پاریس"، نوشت: "سفر نابهنگام ظریف به پاریس در حاشیه نشست گروه ۷، بازی در زمین آمریکاست. " این روزنامه همچنین "پنهان کاری" وزارت خارجه درباره این سفر ار "مرموز" و "سوال برانگیز" خواند.
واکنش‌ها به سفر غیر‌منتظره ظریف به فرانسه؛ سفر ظریف خودسرانه بود؟!
رویداد۲۴ روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه بدون اعلام قبلی با هوپیمای دولتی به شهر بیاریتز فرانسه رفت و دقایقی پس از ورود به این شهر گفتگو‌ها را با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود آغاز کرد. مذاکرات ظریف در حاشیه نشست سران هفت کشور صنعتی برگزار شد.

قرار است در نشست سران هفت کشور صنعتی تنش در خلیج‌فارس و اختلافات میان تهران و واشنگتن مورد بررسی قرار گیرد. حضور ظریف به دعوت فرانسه صورت گرفت.

کاخ الیزه می‌گوید فرانسه، آمریکا را در جریان این دعوت از ظریف گذاشته، اما کاخ سفید این موضوع را تکذیب می‌کند و برخی مقامات سابق و فعلی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند اگر این دعوت بدون اطلاع ترامپ بوده "توهین" به او محسوب می‌شود.

کاخ الیزه در واکنش به اینکه ترامپ از این سفر غافلگیر شده به رویترز گفت هماهنگی "در زمانی بسیار کوتاه" انجام گرفت و دیگر کشور‌ها "در اسرع وقت" و در عرض "چند ساعت" در جریان قرار گرفتند و به موقع مطلع از این سفر مطلع شده بودند.

سخنگوی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ظریف به منظور بررسی مجدد جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه به شهر بیاریتز سفر کرد.

ظریف پس از چند ساعت حضور در بیاریتز به تهران بازگشت.

رویترز به نقل از مقامات فرانسوی خبر داد که در این سفر کوتاه، ظریف سه ساعت و نیم گفتگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. ظریف هم در توئیتر این موضوع را تایید کرد و نوشت: "راه دشواری در پیش است، اما ارزشش را دارد. "

ظریف همچنین دیداری مشترک با مقامات آلمانی و بریتانیایی داشته است.

به گفته مقامات فرانسوی این گفتگو‌ها "مثبت" بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت.

 

 

 

منبع: فرارو
نظرات شما
پیشخوان