تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دردرسرهای ادامه دار ارز دولتی/ واردات لاستیک توسط تجار چای و حبوبات!

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر ایران می‌گوید: برخی تجار چای و حبوبات و شکر نیز اقدام به واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی کردند و بازار را بهم ریختند و صدای واردکنندگان رسمی تایر را درآوردند.

تجار چای و حبوبات و شکر هم تایر وارد کردند

رویداد۲۴ ندا جعفری-مصوبه وزارت صنعت برای به تولید کنندگان مبنی بر اینکه «آنها موظفند کیفیت تایر‌های تولیدی داخلی را براساس استاندارد‌های روز اروپا بالا ببرند» در حالی صادر شده که به گفته کارشناسان این صنعت، واردات تایرهای بی کیفیت در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. محمد رضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفته واردات تایرهای بی کیفیت هم برای تولید کننده‌ها و هم برای مصرف کننده‌ها خطرات جدی ایجاد خواهد کرد.

وارد کنندگان رسمی تایر می‌گویند معلوم نیست چه افراد و شرکت‌های دیگری مشغول واردات تایر هستند اما این موضوع مشخص است که وارد کنندگان از استاندارد‌های معمول معاف شدند و اجازه داشتند که هر تایری و با هر کیفیتی وارد کنند. احمد کریمی دبیر انجمن کامیون‌داران نیز با گلایه از واردات تایرهای بی کیفیت گفته بود «در برهه‌ای از زمان دلالان و واسطه‌گران اقدام به واردات لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته می‌کردند که این اقدام باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در بین کامیون‌داران شد، با پیگیری‌های سریع و به موقع دست واردکنندگان این لاستیک از بازار کوتاه شد.» با این حال میزان واردات آنقدر زیاد بوده که بخش عمده آن هنوز فروش نرفته است.

مشکلات کامیون داران که از سال ۹۶ آغاز شده بود، دولت را مجاب کرد که برای حل مشکل پرداخت ارز دولتی برای واردات لاستیک را در دستور کار قرار دهد. تولیدکنندگان داخلی معتقدند مشکل لاستیک حل شده و نیازی به ادامه روند پرداخت ارز دولتی نیست زیرا با تعادل بازار تایر و خرید و فروش آن با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب، پرداخت ارز دولتی به واردات تایر و پایین نگه داشتن تعرفه واردات اجحاف در حق تولید ملی است. 

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند موضوع بیش از آنکه به تعادل بازار لاستیک مربوط باشد، به درخواست تولیدکنندگان مربوط می‌شود زیرا تولیدکنندگان داخلی معتقدند به جای اینکه ارز دولتی برای واردات پرداخت شود، این هزینه‌ها برای واردات مواد اولیه باید اختصاص یابد تا آنها بتوانند از طریق تولید بیشتر، نیاز داخلی را رفع کنند بنابراین اینکه گفته می‌شود لاستیک‌های خطرناک وارد شده، ایجاد جو روانی برای حذف ارز دولتی است.

به گزارش رویداد۲۴ دولت واردات لاستیک با ارز دولتی را به عنوان اقدامی موقتی عنوان کرد تا به وسیله آن بتواند جلوی گسترده شدن مشکلات را بگیرد. با پایان یافتن اعتصاب کامیون داران به علت کامل مشکل تامین قطعات و به ویژه لاستیک، باید منتظر بود جلوی واردات لاستیک با ارز دولتی گرفته شود؛ چه آنکه نمی‌توان کتمان کرد که ارز دولتی در هر حوزه‌ای که پرداخت شده، تا چه اندازه در گسترش فساد سازمان یافته نقش داشته است.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر ایران به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: تایر‌های سنگین در دست فروشنده‌ها باد کرده، زیرا بیش از حد نیاز به کشور وارد شده است. از زمان تعیین تعرفه ۵ درصدی برای واردات تایر و پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان و لغو استاندارد‌های بین المللی، اغلب تایر‌های ماشین‌های سنگین بدون شناسنامه و هویت و در برخی مواقع بی کیفیت وارد ایران شد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر اکثر رانندگان ماشین‌های سنگین چند تایر اضافه در اختیار دارند.

 او می‌گوید: انجمن با پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تایر مخالف است. تنها، می‌گوید دلالان تایرها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنند و با ارز آزاد به دست مصرف کننده می‌دهند. این شرایط آنقدر بد شده که در این مدت برخی تجار چای و حبوبات و شکر نیز اقدام به واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی کردند و بازار را بهم ریختند و صدای واردکنندگان رسمی تایر را درآوردند.

سخنگوی انجمن تایر می‌گوید: چرا زمانی که می‌توانیم تولید داخل داشته باشیم و محتاج ارز دولتی برای تکمیل پروژه هستیم و ماشین آلات خارجی را هم وارد کرده‌ایم به ما ارز نمی‌دهند و همچنان در برای واردات تایر باز است.

او می‌گوید: در برخی از پروژه‌ها با تامین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار می‌توان به تولید تایر سنگین رسید این در حالی است که در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار تایر وارد کشور شده و می‌شد با ۱۰ درصد این مبلغ پروژه‌های عقب افتاده را تکمیل کرد که هم به تولیدات داخلی کمک کند و هم منجر به رشد اقتصادی شود.

تنها، با بیان اینکه قیمت تایر در حال حاضر افت کرده است، می‌گوید: تایر سنگین یکی از برندها که سال گذشته همین زمان حدود ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رفت امسال به ۹ میلیون تومان رسیده و مشتری هم ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تایر
نظرات شما
پیشخوان