تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸

جزئیات مهم از نشست گروه ۷ در فرانسه/ پیام حضور ظریف در بیاریتز چه بود؟

وزیر خارجه کشورمان در سفری غیرمنتظره به فرانسه و محل برگزاری اجلاس جی ۷ سفر کرد تا با همتای فرانسوی خود یعنی لودریان دیدار کند. سفر ظریف به فرانسه باعث غافلگیری ترامپ شد و از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. 
پیام حضور ظریف در بیاریتز چه بود؟
رویداد۲۴ چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۷، شنبه شب به وقت محلی (بامداد یکشنبه به وقت تهران) در اقامتگاه تفریحی بیاریتز فرانسه آغاز به کار کرد. ریاست اجلاس گروه ۷ را که ۲۴ تا ۲۶ آگوست برگزار شد، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برعهده داشت. کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست امسال بیانیه پایانی نخواهد داشت و تمرکز اصلی بر ایجاد ائتلاف‌های عملی مشخص بین دولت ها، سازمان ها، مشاغل و شرکت‌ها و موارد دیگر است.
 
از طرفی حضور رئیس جمهور آمریکا در اجلاس گروه ۷ نیز با توجه به اختلافات گسترده نسبت به طیف مختلفی از موضوعات، چون تجارت آزاد، رویکرد نسبت به روسیه، تغییرات آب و هوایی، برجام و چندجانبه‌گرایی در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی قرار گرفت که به نوعی خروجی آن انزوای ترامپ و آمریکا است. این موضوع حتی با واکنش دونالد ترامپ هم روبرو شد و طبق معمول اخبار جاری درباره سفرش به فرانسه را جعلی دانست. در ادامه برخی از رویداد‌ها و تحولات مهم در خصوص این اجلاس را می‌خوانید:

ترامپ که برای شرکت در اجلاس گروه هفت عازم فرانسه بود در حین سفرش به اخبار و گزارش‌های مختلف درباره تشدید تنش‌ها بین آمریکا اروپا واکنش نشان داد و از همان ابتدا شمشیر را برای رسانه‌ها از رو بست. وی اظهار داشت که رسانه‌های جعلی با پخش اخبار نادرست سعی دارند روابط آمریکا و شش کشور دیگر عضو گروه هفت را پرتنش نشان دهند همانگونه که سعی دارند رکود را بر آمریکا تحمیل کنند. ترامپ همچنین وضعیت اقتصادی آمریکا و روابط با کشور‌های اروپایی را عالی توصیف کرد.

این در حالی بود که دستیاران ارشد ترامپ نیز از نحوه میزبانی رئیس جمهور فرانسه ناراضی بودند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، دستیاران ارشد دونالد ترامپ با ابراز نارضایتی از نحوه میزبانی امانوئل مکرون از اجلاس سران گروه هفت در شهر پاریس، او را متهم به تلاش برای در تعارض قرار دادن آمریکا و منزوی ساختن رئیس جمهور این کشور در این اجلاس با تمرکز بر مسائل مورد اختلاف میان واشنگتن و پاریس نظیر تغییرات آب‌وهوایی کرده‌اند. 

آغاز دیدار‌ها در اجلاس گروه هفت

با آغاز رسمی اجلاس جی ۷ طی ملاقات‌های اولیه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود دیدار کرد و اظهار داشت که او و رئیس جمهور آمریکا در خصوص هدفی مشترک در قبال ایران مبنی بر دست نیافتن تهران به سلاح اتمی توافق دارند. مکرون همچنین اظهار داشت که دیگر هدف مشترک آمریکا و فرانسه در قبال ایران حفظ ثبات در منطقه است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین طی مصاحبه‌ای تاکید کرد که همه کشور‌ها خواهان اجتناب از ایجاد درگیری با ایران هستند و «دونالد ترامپ» نیز بر همین موضع تاکید کرده است. وی افزود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز به‌صورت بسیار شفاف این موضع را اعلام کرد. «وی ادامه داد: ما بر سر سندی به توافق رسیدیم که به نظر من ارزش زیادی دارد و تصمیم گرفتیم عزمی عملی را اتخاذ کنیم که به اجازه دهد مواضع اندکی مسالمت‌آمیزتر شود» 

رئیس جمهور آمریکا نیز این دیدار را مثبت ارزیابی کرد و در توئیتی نوشت: زمان، زمان خوبی است. تصمیم‌های بسیار بزرگی در دو روز آینده خواهیم گرفت. ترامپ همچنین روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با " آبه شینزو " نخست وزیر ژاپن از نزدیکی کشور‌های فرانسه و ژاپن با ایران حمایت کرد.

در ادامه نیز نخست وزیر انگلیس وارد فرانسه شد و در جمع خبرنگاران از آمریکا و چین خواست تا سیاست‌های اعمال تعرفه بر کالا‌های یکدیگر را کنار بگذراند و به جنگ تجاری پایان دهند. وی همچنین افزود که این رویکرد راهی برای ادامه همکاری‌های تجاری نیست. جدا از هر چیز دیگری، کسانی که از تعرفه‌ها حمایت می‌کنند در معرض خطر تحمل سرزنش روند رکود در اقتصاد جهانی هستند. 

سپس نوبت به دیدار نخست وزیر جدید انگلیس با رئیس جمهور آمریکا رسید. بوریس جانسون که برای نخستین بار از زمان بدست گرفتن سکان نخست وزیری با دونالد ترامپ دیدار می‌کرد شروطی را برای توافق تجاری با آمریکا اعلام کرد. جانسون تاکید کرد که آمریکا باید محدودیت‌های اعمال شده بر تجارت و مشاغل انگلیس را لغو و با لندن سازش کند. 

در آن سو نیز ترامپ با دادن وعده‌های بزرگ درباره تجارت سعی کرد تا نخست وزیر انگلیس را به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تشویق کند.

اتفاقی که ترامپ را غافلگیر کرد

در ادامه نیز وزیر خارجه کشورمان در سفری غیرمنتظره به فرانسه و محل برگزاری اجلاس جی ۷ سفر کرد تا با همتای فرانسوی خود یعنی لودریان دیدار کند. 

ظریف در ارزیابی دیدارهایش نوشت که دیپلماسی فعالانه ایران برای دستیابی به همکاری‌های سازنده ادامه دارد. وی همچنین افزود: در حاشیه اجلاس گروه هفت با امانوئل مکرون دیدار کردم پس از رایزنی‌هایی که با وزیر خارجه فرانسه داشتم. سپس نشستی مشترک با نماینده‌های بریتانیا و آلمان داشتم. ظریف در پایان گفت: مسیر پیش رو سخت است. 

خبرگزاری رویترز درباره سفر ظریف به فرانسه نوشت که ایران می‌گوید درباره برنامه موشکی خود مذاکره نمی‌کند، اما خواهان صادرات نفت بیشتری است. در همین راستا دو مقام آگاه و یک دیپلمات ایرانی به رویترز گفتند اگر غرب خواهان حفظ برجام است باید اجازه صادرات دست کم ۷۰۰ هزار بشکه نفت به ایران را بدهد، اما ایده آل صادرات ۱.۵ میلیون بشکه نفت است. در ادامه این خبر آمده که ایران همچنین خواهان دریافت نقدی از بابت فروش نفت است.

سفر ظریف به فرانسه باعث غافلگیری ترامپ شد و از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. 

آنگلا مرکل نیز روز یکشنبه درباره سفر ظریف به شهر برگزاری نشست گروه ۷ تصریح کرد: گفتگو‌های وزیر امرور خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش رویدادی موازی بوده و از سوی گروه ۷ صورت نگرفته است.

موضوعات مطرح شده در ضیافت شام رهبران گروه ۷

رهبران هفت کشور پیشرفته صنعتی جهان موسوم به "گروه ۷" در ضیافت شام چهل و پنجمین اجلاس این گروه سه موضوع آمازون، ایران و اوکراین را در منوی گفتگو‌ها و رایزنی‌های خود به بحث و تبادل نظر نشستند.

به گفته الیزه، بخش اعظم ضیافت شام رهبران گروه به مساله آتش سوزی جنگل‌های آمازون اختصاص یافت. این هفت رهبر کشور‌های صنعتی جهان اعلام کردند که برای پشتیبانی از تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با آتش سوزی آماده هستند.

همچنین مساله ایران مورد بحث و گفت و گوی رهبران قرار گرفت. همانگونه که اوضاع در اوکراین و روابط با روسیه هم مطرح شد.

در این ضیافت شام، بازگشت احتمالی روسیه به گروه هم موضوع بحث رهبران گروه ۷ بود، اما نتایج این بحث‌ها فعلا پنهانی است.

تنش در اجلاس جی ۷ توسط ترامپ

منابع دیپلماتیک اروپایی از وجود فضای پرتنش در اجلاس گروه هفت در فرانسه خبر دادند. منابع دیپلماتیک اروپایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود در این ارتباط افزوده‌اند که ترامپ در نشست روز یکشنبه اصرار بر دعوت از روسیه برای بازگشت این کشور به جی هفت را با توجه به موقعیت و قدرت این کشور داشت، اما این موضع رئیس جمهور ترامپ با مخالفت دیگر کشور‌های صنعتی روبرو شد.

همچنین اختلاف نظر‌ها در ارتباط با اعمال تعرفه‌های تجاری و همچنین جنگ تجاری آمریکا با دیگر کشور‌ها از جمله چین از دیگر موضوعات مورد اختلاف در نشست اعضای گروه هفت بوده است که در نشست روز یکشنبه نیز ادامه یافت. 

لازم به ذکر است که چهل و چهارمین نشست گروه ۷ در هشتم و نهم ژوئن ۲۰۱۸ در «لا مالبه» ایالت کبک کانادا برگزار شد. این نشست با توجه به سیاست‌های تعرفه‌ای اعمال شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه دیگر کشور‌های عضو این گروه، یکی از پرتنش‌ترین جلسات سران این گروه بود.

همچنین پیش بینی می‌شود که با توجه به افزایش اختلاف نظر‌های تجاری میان ترامپ و سران ۶ کشور صنعتی و ثروتمند جهان که از نشست سال گذشته این گروه در کانادا بروز کرد، موضوع ایران نیز می‌تواند بر دامنه تفاوت دیدگاه‌های سران گروه۷ در مورد نحوه تعامل با ایران بیفزاید.

 

 

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان